• Svar på tråden Kaninfoder
  • MammaTillDomFinaste

    Hö som basfoder, kaninpellets och grönsaker! Inte så mycket sallad och kål, bara mindre mängd. Grenar att gnaga på, älskar dom plus bra för tänderna!!

    om ni plockar brännässlor på sommaren och torkar i solen äör de toppen att ge på vintern, massor av vitaminer och dom älskar det! även att torka björkkvistar eller små björkträd (jag är uppvuxen på landet med egen mark, vet ju inte hur ni bor!!) som man torkar och ger på vintern, de älskar dom!!

    Men hö är basfodret, sen tillkomemr resten efter det!! 


    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tuva 090125 - Bebis BF 110528♥¸.?°´¯) ♥
  • mjau84

    Var precis någon som skrev ett långt inlägg om det här på familjeliv. Kanin och marsvin tror jag att det handlade om

  • iaseia

    Man kan köpa på granngården (kommer inte ihåg vad de heter nu) men pellets i alla fall typ tiokilo säck, blir betydligt billigare än att köpa i affären

  • Doupie

    Har själv inte kaniner men min mamma har angorakaniner 2 stycken, hon blev rekomenderas Krafts pellets för häst av en kanin uppfödare, tror de va grund hon skulle ha, de skulle tydligen va skit bra! :)

  • Hultan

    Folk fokuserar för mkt på pellets. Kaninens basföda är HÖ och andra bladväxter.
    En 2,5-3 kg kanin ska ha ca 1/8 dl pellets/dag, om den ska ha något. Pellets är bra för växande och dräktiga honor, en vuxen kanin som inte är dräktig kan ha pellets mest som "godis". Pellets sliter inte på kindtänderna, enbart HÖ gör detta.

  • iaseia
    Hultan skrev 2011-03-14 23:37:18 följande:
    Folk fokuserar för mkt på pellets. Kaninens basföda är HÖ och andra bladväxter.
    En 2,5-3 kg kanin ska ha ca 1/8 dl pellets/dag, om den ska ha något. Pellets är bra för växande och dräktiga honor, en vuxen kanin som inte är dräktig kan ha pellets mest som "godis". Pellets sliter inte på kindtänderna, enbart HÖ gör detta.
    1/8dl är sjukt lite.
    När vi jag och min styvmor födde upp kaniner så hade vi fri tillgång på både hö och halm (halm åt de inte så mycket av utan de var jumest att ligga på eller att ha i toahörnan. Men lite åt de.
    Jag ka säga att hade vi gett 1/8 dl så hade våra kaniner blivit sjuka.
    Under sommar typ 2-3-4 månader å gav vi väl mindre men under vintern så fick vi ge upp till 2-3dl och de var ionte tjocka hade dock blivit smala om de inte fick denna mat.
    Beroende på ras och storlek givetvis. 
    att säga att höet var dåligt går inte då vi bodde på olika orter  och köpter hö av olika personer under fem års tid...
    Så någon gång borde vi haft bra hö i så fall 
  • Hultan
    iaseia skrev 2011-03-15 13:23:54 följande:
    1/8dl är sjukt lite.
    När vi jag och min styvmor födde upp kaniner så hade vi fri tillgång på både hö och halm (halm åt de inte så mycket av utan de var jumest att ligga på eller att ha i toahörnan. Men lite åt de.
    Jag ka säga att hade vi gett 1/8 dl så hade våra kaniner blivit sjuka.
    Under sommar typ 2-3-4 månader å gav vi väl mindre men under vintern så fick vi ge upp till 2-3dl och de var ionte tjocka hade dock blivit smala om de inte fick denna mat.
    Beroende på ras och storlek givetvis. 
    att säga att höet var dåligt går inte då vi bodde på olika orter  och köpter hö av olika personer under fem års tid...
    Så någon gång borde vi haft bra hö i så fall 
    Så var hittar vilda kaniner och andra hardjur pellets i naturen?
  • Lilia

    Jag köper en matblandning i djuraffären,den består av pellets, fröer av olika slag, och lite torkade grönsaker. Sedan får hon hö. Detta har hon fri tillgång till.Jag har alltid gett mina kaniner fri tillgång till mat, jag har haft kanin i 17 år och jag har aldrig haft en överviktig kanin, de äter inte mer än de behöver.
    hon får också grönsaker, färskt gräs eller dylikt några gånger i veckan. Jag har märkt att färska örter speciellt basilika är en stor favorit.

    Vad gäller diskutionen om pellets så är åtminstone de pellets jag ger höpellets, så det är hö också,men i annan form. En vild kanin äter ju inte heller säskillt mycket hö utan oftast färskt gräs.

  • Natascha
    Lilia skrev 2011-04-29 12:33:13 följande:
    Jag köper en matblandning i djuraffären,den består av pellets, fröer av olika slag, och lite torkade grönsaker. Sedan får hon hö. Detta har hon fri tillgång till.Jag har alltid gett mina kaniner fri tillgång till mat, jag har haft kanin i 17 år och jag har aldrig haft en överviktig kanin, de äter inte mer än de behöver.
    hon får också grönsaker, färskt gräs eller dylikt några gånger i veckan. Jag har märkt att färska örter speciellt basilika är en stor favorit.

    Vad gäller diskutionen om pellets så är åtminstone de pellets jag ger höpellets, så det är hö också,men i annan form. En vild kanin äter ju inte heller säskillt mycket hö utan oftast färskt gräs.
    Jag vet att detta är en lite äldre tråd, men måste bara komentera ditt inlägg.

    En kanin behöver inte ha massa fröer och färg ämnen i sin mat. Om man inte har en kanin som har svårt att gå upp i vikt.  Det är inte bra å ge frö blandningar till kanin då fettet sätter sig runt blodkärl m.m, vilket de inte alltid syns på en kanin.

    Stampe, oxBowes RC och andra foder är bra för kaniner. Dock behöver dem inte så mycket. men beror på invedid å vad för ras.
    Viss hästfoder funkar hur bra som helst med. som kraft Groov 125/90 och nån mer häst foder,
Svar på tråden Kaninfoder