• TigerMorsan

Vad innebär skattetabell 33??? i %???

Jag vill veta hur många % av min lön som ska gå till skatt varje månad om jag tillhör skattetabell 33!
    Blir gaaalen snart! hittar inget bra svar på skatteverkets hemsida!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 23:21
    TACK! har löst mitt första problem..... NU TILL NÄSTA FRÅGA!!!!!
    Jag jobbar på 2 jobb, ena heltid där drar dom 32% i skatt för att jag bad om det.... Det andra jobbet är jag bara på några enstaka pass i månaden, där drar dom nästan ingenting i skatt kanske 10-15% varje månad....
    plussar skatteverket ihop alla mina inkomster o sen plussar ihop all skatt jag betalat?? För i så fall kommer jag juh få betala massa extra???

• Svar på tråden Vad innebär skattetabell 33??? i %???
  • Livisu

Kan du inte bara räkna ut det själv och se om det är 33 %?
    Ta lönen minus skatt... äh du vet ju hur man räknar procent...

• oliviatheres

Yes, det menas med att du ger 33 % till skatt, står samma på mitt lönespec =)

• TigerMorsan

det är inte 33% iaf som jag oxå alltid trott!

• karolina106
    TigerMorsan skrev 2011-01-11 22:55:15 följande:
    Jag vill veta hur många % av min lön som ska gå till skatt varje månad om jag tillhör skattetabell 33!
    Blir gaaalen snart! hittar inget bra svar på skatteverkets hemsida!!
    Om du är med i svenska kyrkan så läggs väl den avgiften till? Inget sånt som spökar på specen om beloppen inte går ihop?
  • oliviatheres
    TigerMorsan skrev 2011-01-11 23:00:31 följande:
    det är inte 33% iaf som jag oxå alltid trott!
    Hmm... så menas det på min iaf :S Eller har jag kollat fel haha... nej, men det borde väl finnas någonstans att se? Google?
  • karolina106
    karolina106 skrev 2011-01-11 23:03:04 följande:
    Om du är med i svenska kyrkan så läggs väl den avgiften till? Inget sånt som spökar på specen om beloppen inte går ihop?
    Och..beroende på var du bor kan väl tabell 33 betyda allt mellan 32,5 och 33,4 procent skatt.
  • TigerMorsan

men min granne betalar bara 25% i skatt, fast vi har samma tabell, hon jobbar iofs halvtid men det borde väl vara samma iaf? alltså skatten man betalar i % borde juh inte skilja beroende på hur mycket man jobbar? jag vet att om man tjänar mycket betalar man mer men... kanske jag som är trög!!

• Butterscotch

NEJ!!!! Det betyder INTE att du betalar 33% i inkomstskatt, märkligt vad många det är som tror det. Det är ju bara att kolla lönespecen så ser man att så inte är fallet (i 99% av fallen).

Här finns skattetabellerna, välj den som gäller för dig: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/vadblirskatten/skattetabeller/kommunalaskattesatsermmunder2011/preliminaraskatt2011.4.5e79ffa112cae76ec6c80002463.html#lontagare

Svar på tråden Vad innebär skattetabell 33??? i %???