• Cicciliona

Önskar: tips på hotell i New York!! och andra tips gällande NYC

Håller på att försöka boka flyg och boende i New York.
    Ngn som har några tips på bra och prisvärda hotell? Eller "no-no:s"? Tips på område man bör bo i? Andra tips inför NYC?

Maken och jag åker en vecka (ca) i slutet av maj/början av juni. VIll boka snart!

Tack på förhand,
    C

• Svar på tråden Önskar: tips på hotell i New York!! och andra tips gällande NYC
  • Girlinthecity

Ska ni göra de typiska "turistgrejerna" så ska ni bo centralt! Även om det kanske kostar mer, då det kommer att gå åt alldeles för mycket tid att ta sig till olika saker.

Svårt att ge tips när man inte känner er men Central Park är ju helt fantastisk underbart! Ska ni upp i Empire state building, så häng på låset, då köerna snabbt blir långa! Ja svårt som sagt, vad tycker ni om att göra, vad har ni själv för ideer?

• eliten

Shoppingen är bäst i soho tycker jag, ett tips är att åka staten islandfärjan, den är gratis och åker förbi frihetsgudinnan och man får jättefin överblick över Manhattans skyline.
    Jag kan även rekommendera "hop on, hop off" bussarna som åker till alla stadsdelar med bra guider som har alla tips man kan behöva, pekar ut var vänner, seinfeld och sex and the city t.ex spelars in, så kan man åka med till t.ex china town gå runt hur länge man vill och sen hoppa på igen när man känner för att åka vidare.

• Ciceli

Hotell är DYRT i NYC. Du får betala massor får ett hyfsat hotell. Vill du ha ett riktigt bra får du hosta upp ännu mer.
    Att tipsa om hotell i NY är vanskligt, för ingenting är riktigt riktigt bra såvida du inte får till en kanondeal eller bor på The Plaza Men, jag gillade i allafall Hotell Chandler. Har även bott på Stanford och Millennium Broadway.

Jag rekommenderar hellre Rockefeller Center "Top of the Rock" än köerna till Empire State Building. Därifrån ser du dessutom ESB. Central Park är ett annat måste. NY-borna älskar sin park och man kan tillbringa en hel dag med att bara titta på folk där.

För en första-gångare är Midtown att rekommendera att bo i. Där ligger dessutom merparten av alla hotell. Själv gillar jag Upper East Side och Greenwich Village (The Village) - väldigt mysigt runt Washington Square Park. Bästa gatan att strosa på är Bleecker Street.

En massa andra tips hittar du här:
    http://www.alltomnewyork.se/

• aerial

Jag var i New York i oktober och ska åka dit första veckan i juni igen. Bodde på The Pod hotel och ska bo där igen! Det ligger på E 51st, så i Midtown alltså. Vi bodde i det minsta rummet med våningssäng och delad toalett men det var inga problem alls. Badrummen var verkligen jättefräscha och man såg ifrån rummet vilka badrum som var upptagna. Rummen var också fräscha, lite små men man gör ju ändå inget annat än att sova där. Hotellet och rummen är relativt nyrenoverade (thepodhotel.com).

Vi hade ett 7-dagars New York-pass (kostade kring 1000-lappen) vilket gav oss gratis inträde till massvis av ställen, av dessa utnyttjade vi bland annat Empire Statue Building, Top of The Rock i Rockefeller Center (där fick vi även gå före i kön), Central Park Zoo, Museum och Natural History, The Met och en 2-timmarskryssning kring Manhattan. Kan verkligen rekommendera kryssningen och vi tjänade in de där 1000 kronorna ganska snabbt om man ser till vad inträdena skulle kostat egentligen.

• Lia och bäbisen

Åh, jag måste passa på att tipsa om ett litet källarhak som är helt underbart, eller iaf var för några år sedan när jag var där sist!
    Cafe Wha? heter det, och är ett jättemysigt och härligt uteställe, ingen klubb utan ett mindre ställe. Hade iaf då, ett härligt coverband "The cafe wha? band" som spelade tors-sön, skitbra!

www.cafewha.com/ för mer info!

• Hjärtefröjd

Vi var i NYC i april i fjol. Första veckan bodde i downtown på 42 gatan och gillade det inte alls. Stökigt, otrevliga kvarter, svindyrt och värdelös frukost. Minns dock inte vad hotellet hette...

Andra veckan bodde vi på Belle Claire (www.hotelbelleclaire.com/) på Upper West, och det gillade vi mycket. Nära till parken, mysiga kvarter, bra fikmoch restauranger och smidigt att ta sig till andra delar av Manhattan med tunnelbanan.

• Cicciliona

Tack för alla tips!
    Resan bokad och betald.
    Skicka gärna fler tips på ställen att besöka, saker att göra mm.
    Tack!

• 071001

Hotell Pennsylvania om ni vill bo i midtown (dvs nära till det mesta) och inte har så stora krav på boendet. Det är helt okej rum med allt man behöver, men inte nåt speciellt.

• Bling1975

Mitt bästa NY tips är att låta staden bestämma vad du ska göra. Sätt på er bekväma skor och strosa runt. Det gick knappt att gå ett kvarter utan att springa på något man ville kika närmare på. Unna er också att gå på riktigt lyxiga krogar, det är halva priset mot hemma och de har ofta fantastiska lunch-deals, men man måste boka bord. zagat.com är toppen. Man kan få ett gratis medlemskap på prov i någon vecka.

Jag är inte så mycket för "turistsaker" men vi var på Moma, Top of the Rock, Central Park och tog en båttur under broarna och förbi frihetsgudinnan. Jag gillade faktisk alla.

Vi var också där en vecka i Maj och det var fantastiskt, men det var för kort tid så nu åker vi dit en månad istället och hyr en lägenhet via airbnb.com. Förhoppningsvis kommer jag hem med massor av nya favoriter.

Stitch längtar efter Lilo
  • annzah

Vi bodde vid Queensboro Plaza i Long Island City - söder om floden men bara tio minuter på tunnelbanan in till Times Square.

• 071001

Bling1975, halva priset mot hemma på lyxiga krogar vet jag inte om jag håller med om. Verkligen? Vilka krogar då? Med dricksen på priset upplevde jag det som dyrare där.

• Bling1975
    071001 skrev 2011-01-27 09:28:43 följande:
    Bling1975, halva priset mot hemma på lyxiga krogar vet jag inte om jag håller med om. Verkligen? Vilka krogar då? Med dricksen på priset upplevde jag det som dyrare där.
    Halva priset kanske var lite överdrivet fast ändå inte då deras bästa krogar har 3 stjärnor i guide michelin och vår bara 2. Jag var i alla fall mycket lycklig sist jag var där.

Ett exempel:

Le Bernadin, 3 stjärning topprestaurang som anses vara en av de bästa i världen:
    Avsmakningsmeny ca 7-9 rätter med 20% dricks: 1090:-

Mathias Dahlgren Matsalen, 2 stjärnor:
    Avsmakningsmeny ca 7-9 rätter inkl 10% dricks: 1650:-

Om man jhämför samma restauranger inkl vinpaket och dricks:
    Le Bernadin: 1780:-
    MD: 2750:-

På många 1 stjärninga restauranger i NY kan du äta tre-rätters för under 500 (exkl vin) på kvällen. Det är det många mediokra ställen i Sverige som tar.
    Stitch längtar efter Lilo
  • 071001

Låter toppen Bling1975! Ska lägga ställena på minnet till nästa gång.
    Vi åt för mycket dyrare penning på bla Aquavit och Les Halles.

Svar på tråden Önskar: tips på hotell i New York!! och andra tips gällande NYC