• Jungfrulycka

Någon som vet om man kan färga mönstrad klänning (leopard) till svart??

Det hänger en klänning i min garderob från HM som är i vanligt strechigt tyg (inget finare material). Den sitter så snyggt på mig men efter många tvättar så har leopardmönstret bleknat..Den ser "fisblek" ut och jag ville därför färga denna svart. Någon som vet??? Känner att jag kan "offra" denna klänning om det skulle gå fel då den ändå inte är snygg när den är så urtvättad.

• Svar på tråden Någon som vet om man kan färga mönstrad klänning (leopard) till svart??
  • Bettanspettan

Går inte att färga syntet material så den måste vara bomull, sen brukar tråden i sömmarna behålla sin gamla färg.

• Jungfrulycka

Den är i 99 % Viskos och 1% Elastan...Ser dock ut som bomull. Vad tror ni?

• uniMog

Japp men se upp med vilken färg du köper.
    Du ska använda tex Herdins Textile Colour multi fibre
    Inte den som heter Herdins Textile Colour natural fibre 30-60°

www.herdins.no/textilfarg/vara-textilfarger__12

Dock kan som sagt elastantrådarna och sytråden förbli ofärgad men som du säger, den är väl knappast snyggare nu.

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • uniMog

Från Herdins (se länk ovan):
    "Går det att färga in ett plagg av blandmaterial, t ex bomull/polyester eller bomull/elastan?
    Svar: Blandade material med en mindre mängd polyester, elastan eller lycra går att färga in, men resultatet blir en ljusare melerad nyans."

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • Embla
    Jungfrulycka skrev 2011-01-12 14:01:43 följande:
    Den är i 99 % Viskos och 1% Elastan...Ser dock ut som bomull. Vad tror ni?
     Du kan ju testa, men det kommer nog inte att gå, tyvärr.

Kanske att du på annat vis kan piffa upp den lite? Vissa hobbybutiker har ju textilfärg som man målar på, färger som ger reliefeffekt, strass som man kan stryka på osv.

Jag vet inte om du kan sy, men du skulle ju kunna sprätta upp klänningen och använda den som mönster till en ny. Var då bara noga med att det nya tyget är av samma kvalité som det i klänningen, är lika stretchigt, alltså "beter" sig lika. Annars blir inte resultatet bra.

Lycka till!
  • Terese f

jag färgade en klänning som var vit glansig som var i polyester och blandat med något.(ingen stretch)  Skulle färga den svart men den blev silvrig, supersnygg! Så de kan bli bra erndå?

Svar på tråden Någon som vet om man kan färga mönstrad klänning (leopard) till svart??