• Anonym

Framfall. Kan jag använda tampong o ha sex?

jag har torligtvis fått framfall efter min förlossning för 4veckor sedan. Tror att tappen hänger ner för det känns som något är ivägen där nere. Känns lite som något är på väg ut, men det känns bara när jag ligger ner. Har tryck bak mot rumpan och kan inte bajsa ordentligt. Kan inte pressa ut avföringen helt fast jag är nödig. Kissa funkar bra. Jag kniper massor nu och ska på återbesök till bm om ca.2 veckor. Min fråga är : Kan jag ha sex? Kan jag använda tampong om mensen kommer igång snart? Känslan som är, är nästan som att man har en tampong i som sitter förlångt ner ungefär.

Mvh: Hoppas på svar :)

• Svar på tråden Framfall. Kan jag använda tampong o ha sex?
  • Pickeli

Det bör du fråga en läkare eller din barnmorska om. Låter lite för allvarligt för att ge dig gissningar.

jag skulle inte vågat lita på någon på FL iaf om jag var i din sits.

Google it!
  • Anonym

Självklart ska jag ta upp det med läkare eller bm. Tänkte ta det på efterkontrollen. Men jag tänkte att jag kunde fråga här med. Hoppades på något svar iaf, kan ju inte vara ensam om det här väl?

Sen undrar jag om det har blivit bättre för någon som haft liknande efter förlossningen? Jag är bara 20år och det känns som typ livet är förstört nu :(

• Anonym

jag är ingen expert bara kvinna!

Det troliga är nog att det är slidväggarna som säckat ihop lite, ganska vanligt. Har ingen aning om  hur många som blir bättre/bra med knipträning. Men många har slappa slidväggar och jag tror inte att det är så farligt.

Det har bara gått 4 veckor sedan, jag hade en känsla ca 4 v efter min förlossning som att en tampong satt för långt ned. Jag hade inget framfall överhuvudtaget lite svullen vävnad.

men som sagt , vänta tills du varit till läkare!

• Anonym

Okej. Tack så jätte mkt för ditt svar! Jag hoppas ju självklart att det inte är det, men det tror jag. Stämmer ju rätt bra in med alla syptom. Det är mitt andra barn och hade inte såhär sist. Då var de ju liksom en hel tyngkänsla och de kändes som hela innanmätet skulle trilla ur vad man än gjorde. Det här känns bara i slidöppningen.

• Anonym

eh,oj..vill man ens ha sex..när man inte ens kan bajsa:/

åh,ja,jag skulle kolla upp det först:)

• Anonym

puffar lite ...

jag kan bajsa, men känns som man inte tömmer helt. och vad har sexet med det o göra ?

• Anonym

testar en sista gång :)

Svar på tråden Framfall. Kan jag använda tampong o ha sex?