• Anonym

Flyttkostnad betald av Soc? samt uppsägningstid lgh

Av flera orsaker som beror på min privata hyresvärd, så måste vi (mitt barn och jag) nu flytta från lägenheten till en kommunal bostad i samma stad. Soc står givetvis på kontraktet eftersom jag är arbetslös sedan många år tillbaka och inte har annan inkomst.

Eftersom jag inte kan bära allt själv och heller inte har någon bil att köra med så undrar jag om det är vanligt att man kan få flytthjälp av sociala?

Min soc tant svävade på frågan och ville inte ge mig ett direkt svar. Hon sa att den dagen får vi se hur det blir, det är ju än ett tag att fundera på det.

Problemet är som sagt min privata hyresvärld. Han sköter inte underhållet av lägenheten alls. Jag har fått tjata om att få varmare än 15-16 grader vintertid, spisen lagad då ugnen är helt pajj och under ett år så har han bara precis fixat värmen för två veckor sedan. Ugnen är fortfarande trasig. Det är förståss fler fel som gör att vi inte kan bo kvar.

Vi har också hört av grannarna att vatten och fjärrvärme kanske kan stängas av för att han inte betalar, så risken är överhängande att vi kanske måste flytta tidigare än vi tänkt. Men tjuvgubben påstår att det är absolut tre månaders uppsägningstid.

Men kan han verkligen kräva att vi ska ha tre månaders uppsägningstid när han inte sköter om fastigheten och ser till att saker fungerar?

Jag är inte med i hyresgästföreningen och har socialbidrag som enda inkomst.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Flyttkostnad betald av Soc? samt uppsägningstid lgh
  • Anonym (soc sekr)

Ja, det är inte helt ovanligt att man får beviljat flyttkostnader. I första hand ska man försöka ordna det själv så långt som möjligt t ex genom att hyra släp, ha hjälp av familj och vänner osv. Finns det ingen möjlighet så kan flyttkostnaden beviljas, billigast möjliga sätt. packning och så får man naturligtvis sköta själv.

Att du fick ett svävande svar beror på att det inte alltid beviljas utan en individuell bedömning görs om flytten var nödvändig t ex. Det är förmodligen det som ska bedömas.

• Anonym
    Anonym (soc sekr) skrev 2011-01-12 14:08:54 följande:
    Ja, det är inte helt ovanligt att man får beviljat flyttkostnader. I första hand ska man försöka ordna det själv så långt som möjligt t ex genom att hyra släp, ha hjälp av familj och vänner osv. Finns det ingen möjlighet så kan flyttkostnaden beviljas, billigast möjliga sätt. packning och så får man naturligtvis sköta själv.

Att du fick ett svävande svar beror på att det inte alltid beviljas utan en individuell bedömning görs om flytten var nödvändig t ex. Det är förmodligen det som ska bedömas.
    Jodå flytten är nödvändig. Det var min socialsekreterare som ringde och ville att jag absolut skulle söka en ny lägenhet pga att min hyresvärld hade problem med att betala vattenräkningen till kommunen. Så de är helt inne på att jag ska flytta och vill det ockspå eftersom de vet att jag haft stora problem med hyresvärlden under året som gått.

Tack, det låter lugnande att man kan få hjälp med flytten. Jag hoppas att det gäller i alla kommuner i landet, så det inte är något som de bedömer från kommun till kommun om du förstår.

Sen den andra frågan om uppsägningstiden. Är det någon här som vet om man kan förkorta tiden iom att hyresvärlden inte gör sina ålägganden?
  • Anonym
    MickeN1973 skrev 2011-01-12 20:35:37 följande:
    är det så att du har ett andrahands kontrakt med soc?
    Nej jag har förstahandskontrakt på denna lägenheten som jag ska säga upp. Det på nästa lägenhet som jag inte kommer att kunna stå på kontraktet, där kommer soc att ställa upp på kontraktet har de lovat.
  • Anonym (M)

Eh...
    Nä, det hoppas jag verkigen inte!

• Dr Mupp

Jo oftast så kan man få hjälp om flytten anses nödvändig och man inte kan lösa det på annat sätt. Min syrra fick tex 1500 som då täckte hyra för släp och bensinpengar för pappa som då körde upp från annan stad för att hjälpa till med flytten.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Anonym

Jag fick hjälp till kostnader för flyttfirma förutom packning.
    Fick ta in offerter från 3 olika flyttfirmor. 

• ThisIsMe
    Anonym (M) skrev 2011-01-12 22:44:10 följande:
    Eh...
    Nä, det hoppas jag verkigen inte!
    Hur tänker du då att de som går på soc och är tvugna att flytta ska göra? Ta soffan underarmen?
  • Anonym (Fia)
    ThisIsMe skrev 2011-01-12 23:18:20 följande:
    Hur tänker du då att de som går på soc och är tvugna att flytta ska göra? Ta soffan underarmen?
    Ta hjälp av vänner som alla andra väl? Jag har aldrig anlitat nån flyttfirma. Känner 3 vänner som gjort det vid något tillfälle. En flyttade genom hela sverige. En som tjänar 70' i månaden. Och en som flyttat en gång om året de senaste 5 åren och inte hade hjärta att be vännerna senaste gången. Men jag har hjälpt många vänner att flytta genom åren och självklart även fått hjälp själv. Ser det som högst ovanligt att man anlitar flyttfirma. Och absolut inte om man har ont om pengar.
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (Fia) skrev 2011-01-12 23:27:14 följande:
    Ta hjälp av vänner som alla andra väl? Jag har aldrig anlitat nån flyttfirma. Känner 3 vänner som gjort det vid något tillfälle. En flyttade genom hela sverige. En som tjänar 70' i månaden. Och en som flyttat en gång om året de senaste 5 åren och inte hade hjärta att be vännerna senaste gången. Men jag har hjälpt många vänner att flytta genom åren och självklart även fått hjälp själv. Ser det som högst ovanligt att man anlitar flyttfirma. Och absolut inte om man har ont om pengar.
    Ja, och som jag skrev så ska man i första hand lösa flytten själv med hjälp av familj och bekanta, men alla HAR inget nätverk som de kan be om hjälp och då kan man självklart få hjälp av Soc om flytten anses nödvändig. I TS fall verkar det inte finnas andra alternativ så jag är ganska säker på att hon får hjälp med det.
  • ThisIsMe
    Anonym (Fia) skrev 2011-01-12 23:27:14 följande:
    Och om den nya lägenheten ligger i andra änden av stan och ingen av vännerna äger en släpvagn, eller ens en bil, hur ska man då göra? Eller om man inte ens har några vänner (det är mycket vanligare än man kan tro)? Jag har flyttat flera gånger och alltid haft hjälp av föräldrar och vänner, men nog sjutton har det behövts en bil och ett släp ändå! Inte många människor har möjlighet att spara av de vanliga "socpengarna" så att det räcker till hyra av släpvagn.
  • Anonym

Jag hade varken möjlighet att få bärhjälp eller transporthjälp så soc. betalade flyttbil

Det var över 100 flyttkartonger plus alla möbler, så det fyllde en stor bil. 

• Anonym

Är väl klart att du ska få hjälp med själva flytten men hur tänker du angående uppsägningstiden?
    Den måste betalas oavsett om nu hyresvärden är en skitstövel eller inte!
    Man har ingen rätt som privat person att avgöra hurvida det är rätt/fel att betala uppsägningstiden!
    Det är oftast 3 månader ( står på kontraktet men brukar vara 3 månader ) och dom ska betalas oavsett hyresvärdens agerande!
    Varför skulle det vara ett bekymmer för dig? Du betalar väl inget ut egen ficka? Liväl som Soc betalat allt för dig hittills och anatagligen även kommer att betala flytten och den nya hyran så kommer dom att betala uppsägningstiden på din lägenhet!
    Förstår inte hur du menar och varför det ens skulle vara ett problem eller något du undrar över?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-13 11:26:18 följande:
    Är väl klart att du ska få hjälp med själva flytten men hur tänker du angående uppsägningstiden?
    Den måste betalas oavsett om nu hyresvärden är en skitstövel eller inte!
    Man har ingen rätt som privat person att avgöra hurvida det är rätt/fel att betala uppsägningstiden!
    Det är oftast 3 månader ( står på kontraktet men brukar vara 3 månader ) och dom ska betalas oavsett hyresvärdens agerande!
    Varför skulle det vara ett bekymmer för dig? Du betalar väl inget ut egen ficka? Liväl som Soc betalat allt för dig hittills och anatagligen även kommer att betala flytten och den nya hyran så kommer dom att betala uppsägningstiden på din lägenhet!
    Förstår inte hur du menar och varför det ens skulle vara ett problem eller något du undrar över?
    Problemet är ju att jag inte har en fungerande spis, en enda diskho (normalt är det två hoar) att diska i eftersom hyresvärlden var "så snäll" och satte in en diskmaskin som inte gått att använda på sju månader för att han inte kopplat in elen till den.

Nog sjutton ska man väl ändå, oavsett om soc betalar, ha en rimligt levnadsstandard? Är man sämre värd bara för att man råkar vara utförsäkrad och måsta få socialbidrag för att klara sig.

Det är ju soc som vill få ner tiden eftersom de ser till mitt barns bästa och inte vill betala för två lägenheter samtidigt. Är det bra för skattebetalarnas pengar tycker du? Det är ju dem som vill att vi flyttar omgående om det är möjligt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-13 17:43:49 följande:
    Problemet är ju att jag inte har en fungerande spis, en enda diskho (normalt är det två hoar) att diska i eftersom hyresvärlden var "så snäll" och satte in en diskmaskin som inte gått att använda på sju månader för att han inte kopplat in elen till den.

Nog sjutton ska man väl ändå, oavsett om soc betalar, ha en rimligt levnadsstandard? Är man sämre värd bara för att man råkar vara utförsäkrad och måsta få socialbidrag för att klara sig.

Det är ju soc som vill få ner tiden eftersom de ser till mitt barns bästa och inte vill betala för två lägenheter samtidigt. Är det bra för skattebetalarnas pengar tycker du? Det är ju dem som vill att vi flyttar omgående om det är möjligt.
    Absolut men vad jag tänkte va att DU inte behöver lägga ner så mycket energi  på att fajtas med hyresvärden för den kampen kommer du INTE vinna!
    Inte Soc heller för den delen!
    Nä, jag tycker inte att våra skattepengar ska gå till det och det har inget alls med någon speciell syn på folk att göra som du av någon anledning ger antydningar till av ingen anledning!
    Jag sa och menade att det du anser,tycker och tror måste du mer eller mindre ha ett domslut på att det verkligen ligger till så! Han kommer antagligen tvinga Soc att betala aovsett vad!
    Men du har helt rätt våra skattepengar går till helt fel saker många gånger och det händer alldeles för ofta och för länge!
  • Anonym (Fia)
    ThisIsMe skrev 2011-01-13 11:15:16 följande:
    Och om den nya lägenheten ligger i andra änden av stan och ingen av vännerna äger en släpvagn, eller ens en bil, hur ska man då göra? Eller om man inte ens har några vänner (det är mycket vanligare än man kan tro)? Jag har flyttat flera gånger och alltid haft hjälp av föräldrar och vänner, men nog sjutton har det behövts en bil och ett släp ändå! Inte många människor har möjlighet att spara av de vanliga "socpengarna" så att det räcker till hyra av släpvagn.
    Ett släp kostar väl runt 300:- för en dag. Känns ju inte som det är helt orimligt att spara ihop det även om man har soc.
  • Anonym
    Anonym (Fia) skrev 2011-01-14 17:26:19 följande:
    Ett släp kostar väl runt 300:- för en dag. Känns ju inte som det är helt orimligt att spara ihop det även om man har soc.
    Sant, sen tillkommer priset på en bil och bärhjälp också eller hur. Jag ensam kan ju inte bära allt och tyvärr, jag har inga vänner eller familj här i stan.  Läste du starten så ser du ju att Soc vill ha ut oss så snart som möjligt och att detta är en plötslig vändning. Förmodligen så handlar det om att hyresvärlden också är obekväm kommun när det gäller kommunalt vatten och värme, för Soc sa att de skulle stänga av vattmet i fastigheten också.
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (Fia) skrev 2011-01-14 17:26:19 följande:
    Kanske inte, men samtidigt är det enk ostnad som inte finns medtagen i normen och normen är ju beräknad så att man ska tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Således beviljas den UTÖVER norm. Och det är också just den billigaste varianten som beviljas vid flyttkostnader.

Men i TS fall  - och många andra - skulle det inte funka. Det förutsätter att man har kökort och dessutom bil med dragkrok alternativt att hon har någon bekant eller familj som har bil och körkot och dessutom är villig att hjälpa till.
    I TS fall anser jag det solklart att hon skulle få hjälp med flyttkostnader. Så billigt som möjligt utifrån hennes förutsättningar så en flyttfirma bör det bli och naturligtvis billigast möjliga och att allt är färdigpackat när de kommer.
  • Anonym (soctant)

Om det är som du skriver, att  soc. uppmanat dig att flytta och dessutom kan tänka sig att gå in med ett kommunalt kontrakt för att du ska kunna göra det så anser jag det vara en flytt som är av sådana skäl att du ska få hjälp med flyttkostnaden. Naturligtvis ska du titta på de billigaste lösningarna i första hand. Om någon kan hjälpa dig att köra och bära så bör du som minst ha rätt till kostnaden för bensin och släp. Finns inte den möjligheten ska du kunna få hjälp med flyttfirma.

Av samma anledning, att soc. uppmanat till flytten och hjälper dig med ett annat kontrakt, tycker jag även att de bör hjälpa till med eventuella dubbla hyror.

Om vi, där jag jobbar, bedömmer att en flytt är så nödvändig så att vi går in med en kontraktsförbindelse så löser vi resten också.

Svar på tråden Flyttkostnad betald av Soc? samt uppsägningstid lgh