Flyttkostnad betald av Soc? samt uppsägningstid lgh
Av flera orsaker som beror på min privata hyresvärd, så måste vi (mitt barn och jag) nu flytta från lägenheten till en kommunal bostad i samma stad. Soc står givetvis på kontraktet eftersom jag är arbetslös sedan många år tillbaka och inte har annan inkomst.
Eftersom jag inte kan bära allt själv och heller inte har någon bil att köra med så undrar jag om det är vanligt att man kan få flytthjälp av sociala?
Min soc tant svävade på frågan och ville inte ge mig ett direkt svar. Hon sa att den dagen får vi se hur det blir, det är ju än ett tag att fundera på det.
Problemet är som sagt min privata hyresvärld. Han sköter inte underhållet av lägenheten alls. Jag har fått tjata om att få varmare än 15-16 grader vintertid, spisen lagad då ugnen är helt pajj och under ett år så har han bara precis fixat värmen för två veckor sedan. Ugnen är fortfarande trasig. Det är förståss fler fel som gör att vi inte kan bo kvar.
Vi har också hört av grannarna att vatten och fjärrvärme kanske kan stängas av för att han inte betalar, så risken är överhängande att vi kanske måste flytta tidigare än vi tänkt. Men tjuvgubben påstår att det är absolut tre månaders uppsägningstid.
Men kan han verkligen kräva att vi ska ha tre månaders uppsägningstid när han inte sköter om fastigheten och ser till att saker fungerar?
Jag är inte med i hyresgästföreningen och har socialbidrag som enda inkomst.
Tack på förhand!