• Caamillaa

"Dumma dig!"

Min dotter som är 2½ år kommer hem från förskolan och säger "Dumma (hennes namn)!", "Dumma Astrid!", "Dumma Pelle!" och det gör mig lite bekymrad.. Har hört förskolepersonalen kalla barnen dumma om dom har gjort något dumt och jag tycker det är fel. Jag tycker man ska förklara för barnen att dom har gjort något dumt utan att säga "Dumma Pelle!" eller har jag fel? Överreagerar jag? Hur gör ni när era barn gör något dumt?

• Svar på tråden "Dumma dig!"
  • KMJ

Just i den åldern är det så vanligt att barnen hakar upp sig på vissa ord och då ofta dumma till allt och alla eller bajs till allt och alla. De märker att det är tabu belagda ord och tycker då att det är extra roligt och spännande. Just därför är det kanske inte så bra att vi vuxna använder oss av det ordet utan bara säger nej/stop och säger hur man ska göra i stället. Prata med personalen om detta, de kanske inte tänker på att de också använder ordet dumt.

• Caamillaa

Fler som har tankar kring detta? Hur gör ni när era barn gör något dumt?

• KasperSixten

Min son säger Dumma I** (hans namn) när saker inte går som han tänkt,  mest när han inte kan bygga lego som han. Han säger även att dumma mamma osv ibland. Vi brukar påpeka att ingen är dum, men att alla kan göra dumma saker ibland.

• Girlinthecity

Säger dagispersonalen dumma *barnets namn*?

• Caamillaa
    Girlinthecity skrev 2011-01-14 19:59:38 följande:
    Säger dagispersonalen dumma *barnets namn*?
    Ja, jag hörde en tjej i personalen säga så till ett barn, dock är hon ej utbildad pedagog. Har pratat med en förskolelärare på förskolan nu som sa att hon aldrig sagt så och att hon brukar påpeka om hon hör ett barn uttrycka sig så. Men hon sa också "Men det är väl bättre att dom säger så än att dom slår tillbaka". Förstog inte vad hon menade, är det okej att säga "Dumma Pelle" om man inte slår tillbaka?

Har en annan incident som jag känner mig lite kluven med. Personalen har sagt att man bör lämna sina barn senast klockan 9 på morgonen ifall de bestämmer sig för att göra utflykt under dagen. Så en morgon tog vi sovmorgon och var där någon minut i 9, då ser jag hela avdelningen stå beredda med kläder och västar på redo för utflykt. En i personalen säger att de ska åka buss och åka till en stor lekpark 5 minuter bort. Min dotter skriker av förtjusning och blir jätteglad! Åka buss är bland det bästa som finns! Så jag skyndar mig in, tar på min dotter vantar och en väst. Samtidigt ser jag hur gruppen långsamt börjar gå mot grinden men ser att en pedagog väntar på mitt barn. När jag senare på dagen kommer för att hämta min dotter möts jag av bilder i hallen på deras utflykt, men ser att det inte fanns någon bild på mitt barn. Då säger en pedagog att eftersom vi kom så sent(?) så missade min dotter utflykten. Hon var ju där i tid! Jag såg ju hur dom gick från oss. Då visade det sig att pedagogen som jag trodde väntade på mitt barn, väntade också på två andra barn som inte kommit än. Så då straffas min dotter med att hon inte får följa med!! Hela kvällen pratade min dotter om att de andra fick åka buss och leka utom hon...
  • KMJ

Riktigt dåligt gjort, speciellt när de tlll och med talat om för din dotter att de ska åka buss o gå till parken, då tror hon ju att hon ska få följa med. Sedan har jag av erfarenhet där jag jobbat och även där jag haft mina barn att man altid talar om en dag innan om det ska i väg på utflykter då kan föäldrar se till att komma i god tid. Men ni var ju inte ens sena.

Svar på tråden "Dumma dig!"