• En glad tjej

Hjälp! Min dotters glasögon är jättestarka!! Kan det vara fel??

Ja, som rubriken lyder, vi hämtade min dotters glasögon igår, hennes första och jag blev förfärad över hur starka de är! Hon tycker de är skarpa själv men jag säger att hon ska vänja sig succesivt vid dem .Kan det vara så att det har blivit något fel på sjukhuset där hon gick igenom grundlig koll eller är det så att min dotter ser väldigt dåligt? Behöver råd och peppning hur jag ska få henne att använda dem!

• Svar på tråden Hjälp! Min dotters glasögon är jättestarka!! Kan det vara fel??
  • Snooz

Hur gammal är din dotter? Tänkte bara om hon kan berätta själv om hon ser bättre eller sämre med glasögonen. Om ni är osäkra på om det blivit rätt så åk tillbaka till sjukhuset och kolla så att styrkan stämmer med hennes journal. Får hon ont i huvudet av att använda dem är de nog för starka.

• En glad tjej
    Snooz skrev 2011-01-12 12:27:47 följande:
    Hur gammal är din dotter? Tänkte bara om hon kan berätta själv om hon ser bättre eller sämre med glasögonen. Om ni är osäkra på om det blivit rätt så åk tillbaka till sjukhuset och kolla så att styrkan stämmer med hennes journal. Får hon ont i huvudet av att använda dem är de nog för starka.
    Min dotter fyller fem i i maj! Hon har börjat använda glasögonen mer och mer och jag frågar om de verkar bra och hon säger ja! Jag fick ju ett recept utskrivet av läkaren och det borde ju vara rätt .Att hon ser dåligt har jag förstått eftersom hon inte såg bokstäver på "tavlan" som jag såg hur lätt som helst. Eftersom hon har levt hela sitt liv utan glasögon är ju detta lite av en chock för henne med de nya glasögonen. Enligt optikern så kunde glasögonen vara "suddiga"innan ögonen ställt in sig. Det är bara det att glasögonen är såå starka, trodde inte hon såg så dåligt. Får väl ge det ett tag och ringa till sjukhuset om hon inte vänjer sig vid dem!!
  • anlito77
    En glad tjej skrev 2011-01-12 12:40:08 följande:
    Min dotter fyller fem i i maj! Hon har börjat använda glasögonen mer och mer och jag frågar om de verkar bra och hon säger ja! Jag fick ju ett recept utskrivet av läkaren och det borde ju vara rätt .Att hon ser dåligt har jag förstått eftersom hon inte såg bokstäver på "tavlan" som jag såg hur lätt som helst. Eftersom hon har levt hela sitt liv utan glasögon är ju detta lite av en chock för henne med de nya glasögonen. Enligt optikern så kunde glasögonen vara "suddiga"innan ögonen ställt in sig. Det är bara det att glasögonen är såå starka, trodde inte hon såg så dåligt. Får väl ge det ett tag och ringa till sjukhuset om hon inte vänjer sig vid dem!!
    Min dotter på 4 1/2 år har nyligen fått glasögon. Jag upplevde också att de var så starka men vår dotter ser jättebra med de nu, jag tror att det är en vanesak!
    Vi fick också höra av de på synsam att det inte går att jämföra barnens syn med vår vuxna syn eftersom barnens ögon inte är färdigutvecklade i denna ålder och att hade jag haft samma brytningsfel som min dotter så hade jag nästan varit blind!? Det är också viktigt att alltid använda glasögonen förutom på natten då och vi får ibland påminna vår dotter om att ta på sig de igen. 
  • En glad tjej
    anlito77 skrev 2011-01-12 19:43:50 följande:
    Min dotter på 4 1/2 år har nyligen fått glasögon. Jag upplevde också att de var så starka men vår dotter ser jättebra med de nu, jag tror att det är en vanesak!
    Vi fick också höra av de på synsam att det inte går att jämföra barnens syn med vår vuxna syn eftersom barnens ögon inte är färdigutvecklade i denna ålder och att hade jag haft samma brytningsfel som min dotter så hade jag nästan varit blind!? Det är också viktigt att alltid använda glasögonen förutom på natten då och vi får ibland påminna vår dotter om att ta på sig de igen. 
    Jag tror jag får ringa till optikern och sjukhuset för att få ordentligt förklarat hur allt fungerar. Min dotter ser suddigt på långt håll genom glasögonen men bättre på nära håll, kommer detta bli bra sen tror du? Min dotter är översynt, har astigmatism (brytningsfel) och dold skelning. Förhoppningen är att hon kommer bli av med glasögonen som större eller i alla fall behöva ha svagare glasögon.
  • skruttan35

vad har hon för styrka på glasen?
    Eftersom det är första glasögonen kan det ta någon dag innan ögonen vänjer sig.

(¯`°?.¸ William 11/7-07 & Alfred 29/4-09 ¸.?°´¯) skruttan80.blogspot.com
  • En glad tjej
    skruttan35 skrev 2011-01-13 20:16:39 följande:
    vad har hon för styrka på glasen?
    Eftersom det är första glasögonen kan det ta någon dag innan ögonen vänjer sig.
    Hon har 4,5 på ena ögat och 5,0 på andra tror jag. Nu var mannen hemma med henne igår och hon hade glasögonen på sig nästan hela dagen. Hon hade dem även idag när vi gick till förskolan och hon säger att hon ser bra med dem. Man får ju lite på att sjukvården gör rätt. Får bara hoppas hon växer i från detta och slipper glasögon som stor eller i alla fall behöver svagare styrka. 
  • suzy

Min dotter fick glasögon för ett år sedan. Fyllde precis fem år! Hon har +4.5 på båda ögonen. Alltså översynt precis som din dotter. Det är ganska kraftigt "synfel", men det kan bli bättre med tiden. 

Till mig har de sagt att hon alltid kommer att få ha glasögon på sjukhuset. Fast optikern sa att det kan växa bort och att de inte säger det för att de inte vill inge några falska förhoppningar.

Det har gått superbra med glasögonen och hon vill inte vara utan dem. Första hon gör när hon vaknar är att ta på sig dem...

Ge det lite tid så vänjer ni er allihop! Är väldigt ovant i början. Men mest för mig som förälder tror jag...

• mady
    En glad tjej skrev 2011-01-14 09:20:48 följande:
    Hon har 4,5 på ena ögat och 5,0 på andra tror jag. Nu var mannen hemma med henne igår och hon hade glasögonen på sig nästan hela dagen. Hon hade dem även idag när vi gick till förskolan och hon säger att hon ser bra med dem. Man får ju lite på att sjukvården gör rätt. Får bara hoppas hon växer i från detta och slipper glasögon som stor eller i alla fall behöver svagare styrka. 

Vi upplever glasögonen så starka men du kan lite på ortoptisten på sjukhuset. Sen vill jag varna för att ha förhoppningar att hon slipper glasögonen. Det är två saker i det för det första om du har den inställningen kan glasögonen bli något jobbigt och inte något bra för din dotter. Vad är det som är så jobbigt med glasögon?

Sak två är att med så pass starka glas är sannolikheten väldigt liten att ögonen skulle ändra sig så mycket.

Min ena dotter har legat på +3,5 nästan hela tiden och de har sagt att hon ser så pass dåligt att hon alltid kommer behöva sina glas, möjligen kan det ändras när hon blir ålderssynt så kan det ta ut varandra och dit är det lång tid. Min andra dotter har + 7.5 resp 8 allt fungerar bra det är bara vid vissa sportaktiviteter glasögonen kan vara lite i vägen men snart är hon så gammal att hon kan ha linser vid dessa tillfällen.

• En glad tjej
    suzy skrev 2011-01-14 09:32:51 följande:
    Min dotter fick glasögon för ett år sedan. Fyllde precis fem år! Hon har +4.5 på båda ögonen. Alltså översynt precis som din dotter. Det är ganska kraftigt "synfel", men det kan bli bättre med tiden. 

Till mig har de sagt att hon alltid kommer att få ha glasögon på sjukhuset. Fast optikern sa att det kan växa bort och att de inte säger det för att de inte vill inge några falska förhoppningar.

Det har gått superbra med glasögonen och hon vill inte vara utan dem. Första hon gör när hon vaknar är att ta på sig dem...

Ge det lite tid så vänjer ni er allihop! Är väldigt ovant i början. Men mest för mig som förälder tror jag...

De sa till mig på sjukhuset att hon kan växa ifrån glasögonen. Men antagligen gör hon inte det. Skönt att din dotter gillar sina glasögon =) Ka, det är klart en vanesak att se sin dotter med brillor varje dag men vilken tur det finns hjälp att få!
  • En glad tjej
    mady skrev 2011-01-14 09:41:42 följande:

Vi upplever glasögonen så starka men du kan lite på ortoptisten på sjukhuset. Sen vill jag varna för att ha förhoppningar att hon slipper glasögonen. Det är två saker i det för det första om du har den inställningen kan glasögonen bli något jobbigt och inte något bra för din dotter. Vad är det som är så jobbigt med glasögon?

Sak två är att med så pass starka glas är sannolikheten väldigt liten att ögonen skulle ändra sig så mycket.

Min ena dotter har legat på +3,5 nästan hela tiden och de har sagt att hon ser så pass dåligt att hon alltid kommer behöva sina glas, möjligen kan det ändras när hon blir ålderssynt så kan det ta ut varandra och dit är det lång tid. Min andra dotter har + 7.5 resp 8 allt fungerar bra det är bara vid vissa sportaktiviteter glasögonen kan vara lite i vägen men snart är hon så gammal att hon kan ha linser vid dessa tillfällen.

Klart jag hoppas att hon slipper glasögonen eller i alla fall får bättre syn så hon slipper ha så tjocka glas. Jag har inte sagt något till min dotter att hon kanske slipper glasögonen som större, det håller jag för mig själv. Jag säger att hon är jättefin i dem och att de hjälper henne att se bättre.

Vad som är jobbigt med glasögon? De är i vägen om man tränar men hon kan ju få linser när hon är större. De är i vägen ibland tycker jag, har själv glasögon på jobb och jag tycker det är jobbigt att prata i telefon med dem på. Man kan bli mobbad när man har glasögon men jag hoppas min dotter slipper det.

Vad skönt att det går bra med dina barn och deras glasögon, hoppas min dotter också kommer in i sitt användande av dem.
  • mady
    En glad tjej skrev 2011-01-14 10:12:58 följande:
    Klart jag hoppas att hon slipper glasögonen eller i alla fall får bättre syn så hon slipper ha så tjocka glas. Jag har inte sagt något till min dotter att hon kanske slipper glasögonen som större, det håller jag för mig själv. Jag säger att hon är jättefin i dem och att de hjälper henne att se bättre.

Vad som är jobbigt med glasögon? De är i vägen om man tränar men hon kan ju få linser när hon är större. De är i vägen ibland tycker jag, har själv glasögon på jobb och jag tycker det är jobbigt att prata i telefon med dem på. Man kan bli mobbad när man har glasögon men jag hoppas min dotter slipper det.

Vad skönt att det går bra med dina barn och deras glasögon, hoppas min dotter också kommer in i sitt användande av dem.

Jag som nu har haft två glasögonbarn i många år upplever att det är stor skillnad mot när vi var små. Då retades det för glasögon, nu i skolan vill de som ser bra också har glasögon för det är så snyggt!

Visst blir glasen tjocka och vi köper alltid till specialglas för att slippa så tjocka glas, medför en kostnad men vi anser att den är värd det man får.

Att jag skrev som jag skrev är att man hör så många vuxna göra glasögonen till ett problem och troligen för vi vuxna har konstiga bilder om hur jobbigt det är...

Lycka till

• suzy

Det är klart att man hoppas att de ska slippa glasögonen senare fast chansen inte är så stor. Det hade trots allt varit skönare för dem att vara utan... Och oron finns ju att de blir retade. Det som är annorlunda kan alltid bli ett problem ju! Min dotter är dessutom lite känslig för att bli retad. Vore ju inte så kul om skulle bli en grej av glasögonen då...

Men jag tror och hoppas att det ska gå bra! Har inte varit ett problem det här året. Nu tycker jag hon ser mest ut "som sig själv" med glasögon dessutom! Och jag håller med om att det är en otrolig tur att det finns hjälp att få, annars hade de ett riktigt jobbigt handikapp.

Min dotter frågade precis om hon såg konstig ut utan glasögonen för att det tyckte killarna på dagis!!! :) 

• PetraCecilia

Min son har precis samma styrkor, jag med för den delen. Det är starkt, men man vänjer sig. Har haft så starka glasögon sedan jag var barn själv. Vi är översynta, och för folk som är svagt närsynta eller ser normalt är våra glasögon superstarka. Se det positivt: När jag var barn hade man "cola-bottnar" med sådana styrkor, så är det ju inte nu med högbrytande glas.

• LillemorR

Min stora flicka har ist  - 7,75 och -6 med brytningsfel och den lilla har nu - 13 på glasögonen + rätt mycket brytningsfel..Hon går på syncentalen på sjukan så då är hennes glasögon gratis och det är ju bra med tankte på att hennes storasysters glasögon kostade över 2000 sist...

• Norrskenet

Vår dotter fick glasögon när hon var 3 år och hade då +5 på båda ögonen, och nu 5 år senare har hon +4,5. Men vi såg inte att hon såg dåligt, utan att hon skelade, därför hon fick glasögon. Dessutom hade hon lapp i nästan ett år. Skelningen försvann också nästan helt efter ett år. Det har gått över förväntan med glasögon o nu går hon ju i skolan o ingen har retat henne för glasögonen. Tvärtemot, så märker de när hon får nya o säger: Vilka snygga glasögon hon har! Jag jobbar i skolan också och har faktiskt aldrig hört att barn blir retade pga detta, däremot TROR fortfarande många att de blir det och t.ex. tonåringar som skulle behöva ha glasögon vägrar ha det pga detta...

Till oss har läkaren sagt att barnens syn utvecklas tom. 8-9 årsålder, så de kan aldrig få bättre syn än de har i den ålderns. Nu ska dottern på undersökning på onsdag, så då får vi säkert reda på om hon ska på operation eller inte (pga skelningen) men jag tror inte det då det var så ytterst lite kvar sist.

Förresten så tränar vår dotter innebandy, cirkus och skidåkninge MED glasögon på utan problem!

• En glad tjej

Tack för alla svar. Känns genast mycket lättare och dottern har använt glasögonen ganska flitigt!! Nu hoppas jag att hon vänjer sig helt och vill ha dem hela dagen, som det är nu lägger hon dem då och då och då måste jag säga till att hon ska ha dem på sig!!

• En glad tjej

Och nu måste jag göra ett litet inlägg då det gått många månader sedan min dotter fick sina brillor. Hon ser jättebra med dem och har dem på sig nästan hela tiden.

I juni var vi på sjukhuset för återbesök och hon ser redan bättre. Hon ser tom lika bra med båda ögonen nu, det gjorde hon inte i december. Hon hade ingen skelning heller, skönt. Vi kommer bli kallade igen i december och antagligen kommer hon få nya glasögon då, antar att styrkan kommer bli lägre men jag vet inte.

Ja, det var bara det jag ville =) 

Svar på tråden Hjälp! Min dotters glasögon är jättestarka!! Kan det vara fel??