mady skrev 2011-01-14 09:41:42 följande:
Vi upplever glasögonen så starka men du kan lite på ortoptisten på sjukhuset. Sen vill jag varna för att ha förhoppningar att hon slipper glasögonen. Det är två saker i det för det första om du har den inställningen kan glasögonen bli något jobbigt och inte något bra för din dotter. Vad är det som är så jobbigt med glasögon?
Sak två är att med så pass starka glas är sannolikheten väldigt liten att ögonen skulle ändra sig så mycket.
Min ena dotter har legat på +3,5 nästan hela tiden och de har sagt att hon ser så pass dåligt att hon alltid kommer behöva sina glas, möjligen kan det ändras när hon blir ålderssynt så kan det ta ut varandra och dit är det lång tid. Min andra dotter har + 7.5 resp 8 allt fungerar bra det är bara vid vissa sportaktiviteter glasögonen kan vara lite i vägen men snart är hon så gammal att hon kan ha linser vid dessa tillfällen.
Klart jag hoppas att hon slipper glasögonen eller i alla fall får bättre syn så hon slipper ha så tjocka glas. Jag har inte sagt något till min dotter att hon kanske slipper glasögonen som större, det håller jag för mig själv. Jag säger att hon är jättefin i dem och att de hjälper henne att se bättre.
Vad som är jobbigt med glasögon? De är i vägen om man tränar men hon kan ju få linser när hon är större. De är i vägen ibland tycker jag, har själv glasögon på jobb och jag tycker det är jobbigt att prata i telefon med dem på. Man kan bli mobbad när man har glasögon men jag hoppas min dotter slipper det.
Vad skönt att det går bra med dina barn och deras glasögon, hoppas min dotter också kommer in i sitt användande av dem.