• nanna74

*** namn på mössor***

Min svärmor sa att man inte ska ha barnens namn tryckt på mössan, varför undrade jag som tycker det kan vara ganska fint.

Jo, för att främmande människor kan locka med sig barnen med hjälp av att läsa deras namn på mössan. ( hej lilla XXXX jag känner din mamma kom ska du få en sak.... tex )

Hade inte tänkt på detta, så min lilla kommer inte att få en namnmössa!

• Svar på tråden *** namn på mössor***
  • turia

o jag har en regskylt till barnvagnen..
    namnmössor har ju alltid funnits, men e man orolig ska man väl inte ta en då..

• Kristin24

Ja, jag läste om det i en tidning, jag hade tänkt köpa en mössa med namn på jag med...men det kommer jag ej göra nu. Sjukt att man måste tänka på sånt för att det finns så störda människor där ute.

• 1malle

Jag jobbade på dagis i slutet av 90-talet/ början på -00 talet..
    Där fick vi gå på en kur som tog upp bla detta...
    Stämmer att många barn som har blivit iväglurade haft på sig namnmössor....men att man heller inte kan utesluta att de utan namnmössor oxå kan bli iväglurade...

Skulle själv aldrig sätta på mitt barn en namnmössa...no way!
    Sen tycker jag inte man kan jämföra en namnskylt på vagn med en mössa...

Namnskylten på vagnen har man ju kanske bara under vagnsåren...dvs upp till ca 3års ålder...Mössorna har ju barnen oftast längre...eller?????

• Umeboshi

Jag som bott i ett samhälle där det härjade en blottare som lurade med sig barn genom att just välja ut barn med namnmössor är så totalt anti dessa så det kommer aldrig att existera i mitt hem. Inte heller dessa namnskyltar som folk hänger på vagnar, varför skylta med barnens namn (och i många fall födelsedatum) in public..?

• turia

men jag vet det va snack i england om regskylt till barnvagnen, kidnappningsrisken öka om de vet namn på barnet...får både vagn o barn dvs..

• EmilyS

humm.. tror ingen skulle lura med sig min dotter på 4 månader genom att säga hennes namn till henne!!! Bara för att jag ahr en reg skylt!!!

• Nana 24

Det kan nog ligga något i det, visst är det fint att ha namnet på dem, vi har en namn mössa till vår son. Jag tycker kanske inte man ska gå till överdrift åt andra hållet heller.
    Visst är det lättare för dem om de ser namnet och isåfall rent teoretiskt kanske kan locka dem med sig. Jag vet inte jag tycker det är fint och kommer att fortsätta att använda vår mössa. Däremot kanske man isåfall inte ska ha den på dagis eftersom det främst är där som man "själv" inte har uppsikt över dem.

Svar på tråden *** namn på mössor***