• Våfflan 08

Gammal hund

Vi har en 9 årig husky blandning som börjar bli gammal.
    Vi ser att han har ont i höfterna, han är ofta stel i benen och när vi går längre promenader med honom börjar han halta.
    Hemma gör han inte mycket, ligger och sover och äter.
    Han är kastrerad och har alltid varit lite överviktig, han är en omplaceringshund och vi har haft honom i 5 år snart.
    Han äter "diet"mat som veterinären har ordinerat, dock verkar han inte gå ner i vikt något mer.
    Han är alldeles för slö/gammal.

Hur vet man hur ont han har, hur vet man när det kanske är dags för honom att åka till hundhimmelen.
    Jag får ont i hjärtat bara jag tänker på det.
    Men jag vill göra det som är rätt för honom.

När det handlar om sånt tycker jag inte att man ska vara egoistisk, utan tänka på djuret.

Men han verkar ändå så nöjd med sitt liv..... 

• Svar på tråden Gammal hund
  • JosefineK

Tycker du ska diskutera detta med den veterinàr som fòljt honom de 5 àren du haft honom. Ingen hàr pà Familjeliv kan veta hur din hund màr och hur nòjd han àr, om han har ont, lider etc. Bara du som àgare och hans veterinàr kan veta detta och dàrfòr ta detta beslut.

• Mariohn

Min hund blev likadan. Det är ju precis som med människor. De blir stela med åren  Ni känner er hund och märker när han inte mår bra. Äter han och dricker som vanligt? Blir han glad och orkar hälsa på er, komma till er osv? Vi hade vår hund kvar hemma så länge han hängde med på det han ville. En dag kastade jag en boll och han försökte resa sig upp men det gick inte. När det väl gick orkade han inte springa efter bollen och det syntes på honom att det var plågsamt. Samma kväll lät han bli att äta på sin vanliga tid och istället för att komma och lägga sig hos mig på kvällen ylade han åt mig så att jag fick komma och lägga mig hos honom. Den kvällen visste jag att det var dax för honom att få vila.

På morgonen orkade han inte resa sig alls för höfterna orkade inte med att ta sig upp. Men med lite hjälp orkade han själv promenera till veterinären där han träffade en fin hund med halsfluss. De lekte tillsammans i nästan en halvtimme innan vi sade farväl. Du känner din hund bäst. Lyssna på vovven! 

• dezibel

Boka tid hos vet och få smärtstillande(Metacam ekker Rimadyl) för hans leder/höft utskrivet och börja ge honom Glocosamin eller liknande preparat. Att han är slö och bara ligger kan bero på smärta. Testa med smärtlindring, blir han piggare och rörligare så förstår du också att han haft ont. Att gamla hundar slår av på takten är ju helt normalt men ofta beror det på obehandlad artros,förslitningar mm.

• Birgitta2

Du kan också ge glucosamin och blanda i fodret. Det smörjer lederna. Helt ofarligt.

• Joico

Jag har ingen aning om hur gammal en Husky kan bli. Är 9år gammalt för en Husky?
    Jag tycker att du ska ta hunden till veterinären för att få den undersökt. Dom brukar ha "paket" med olika undersökningar. Kanske kan hunden må bättre av att t.ex börja få massage, stretcha, simma, någon medicin etc.

• Deiia

Tror också att han kan få hjälp med smärtlidring och få stanna hos er ett tag till

Vår lilla blandis som är 12,5 år har också en del problem med stelhet och darrningar. Vi var på ett "seniorbesök" med henne och hon har fått en del mediciner för att må bättre.
    Vi går numera mycket kortare promenader och hon har alltid ett varmt täcke på sig när det är under nollsträcket. Det är svårt för dom att hålla sig varma när dom på grund av ålder inte kan röra sig lika mycket.

En gammal hund sover mycket men kan ha en bra livskvalitet ändå. Den dag det är dags märker du nog det........usch det vill man inte tänka på.
    Våra tidigre hundar har då blivit akut dåliga, inte ätit, inte klarat att göra sina behov ute m.m.

• MariaX m 2

Jag skulle åka till vet och kolla upp honom, det kan ju vara något alvarligare också som är smärtsamt.

Vi trodde vår hund, RR 11 snart 12 år, bara var lite stel och knackig när hon började småhalta på ena bakbenet, hos vet trodde de det var lite glapp i bakknät, hon fick smärtstillande. Hältan satt i och efter några veckor när kuren var slut åkte vi tillbaka och röntgade. Det visade sig vara en tumör på lårbenet och hon fick en sista helg med oss och sen kom vet hem och hjälpte henne till hundhimlen.

Det kallas tvivel det där som stör...
  • Flissi

jags kull emed kolla om Rimadyl eller annat liknande kan hjälpa.
    Mer än 9 år borde väl en Husky bli?
    de jag kännt har varit 12-15år. (vilket jag tycker är mycke för en stor hund!!!)

Min berner sennen började äta Rimadyl regelbundet när han va 8,5 år
    Han blev som en helt ny hund så jag vart så glad!

han fick resa vidare när han va 10,5 år.
    Men då hade lederna försämrats jättesnabbt efter en borreliainfektion :( Rimadylen hjälpte inte mer & på kort tid blev han jättemkt sämre.

När han blev "stel" 2 år tidigare var det inte alls samma stelhet, men DÅ var jag helt beredd på att vetrinären säkert skulle råda på att ta bort honom.
    Men så fick vi ett par år till :)

• Pleco

Som alla andra skriver, be veterinären kolla upp hunden ordentligt. Sådär blev min hund och det visade sig att han har Hypotyreos, nu får han medicin och är mycket piggare och gladare.

Svar på tråden Gammal hund