• patti87

9 eller 10 månader gravid?

tacksam för alla svar.

• Svar på tråden 9 eller 10 månader gravid?
  • fruchti1

9 fullgångna månader, men barnet får man i månad 10, avseende på hur länge det tar. Jag menar överburen.

• Pumpkin

Om alla månader vore 31,1 dagar skulle man vara gravid i exakt nio månader. Så lite drygt nio månader blir det då. Å andra sidan så finns det ju ingen bebis i magen från början (eftersom man börjar räkna redan vid sista mensen) så nio månader stämmer nog ganska bra.

• Pumpkin
    Pumpkin skrev 2011-01-12 11:47:41 följande:
    Om alla månader vore 31,1 dagar skulle man vara gravid i exakt nio månader. Så lite drygt nio månader blir det då. Å andra sidan så finns det ju ingen bebis i magen från början (eftersom man börjar räkna redan vid sista mensen) så nio månader stämmer nog ganska bra.
    Förutsatt att man föder i v. 39+6, dvs på BF.
  • Augustiblomman

Om man tycker att det är 9 eller 10 månader beror väl på hur lång man anser en månad vara. En graviditet är ju 40 veckor lång. Man säger ju allmänt att 1 månad = 4 veckor, och då blir en graviditet 10 månader lång. Men bara februari har 4 veckor (28 dagar), resten av månaderna har 30 rllrt 31, därav avrundningsfelet!

• Miri

Gammal tråd men funderat lite...

Man är ju gravid i 40 veckor (280 dagar) beräknat från mensens första dag.

Om du hade mens den 1 januari sker förlossningen 280 dagar senare den 7 oktober, dvs 10 kalendermånader och 7 dagar senare!
    http://www.kalender-365.se/dagnummer/2013.html

Då tycker jag att det är missvisande att säga att man är gravid i 9 månader. Räknar man från ägglossningen så blir ändå 10 kalendermånader närmre sanningen. Och det har ingen betydelse när på året du blir gravid, det slår bara på någon dag.

Men samtidigt är en månad i snitt 365/12=30,4 dagar och då blir ju 10 månader 10x30,4=304 dagar. Dvs 25 dagar över tiden och helt plötsligt är 9 månader mer korrekt. (9x30,4= 274 dagar).
    Men hur kan det bli 4 veckors skillnad på kalendermånader och snittmånader!?

Jag måste ha tänka fel!

• BjörkW
    Miri skrev 2014-07-19 13:51:43 följande:

Gammal tråd men funderat lite...

Man är ju gravid i 40 veckor (280 dagar) beräknat från mensens första dag.

Om du hade mens den 1 januari sker förlossningen 280 dagar senare den 7 oktober, dvs 10 kalendermånader och 7 dagar senare!

www.kalender-365.se/dagnummer/2013.html

Då tycker jag att det är missvisande att säga att man är gravid i 9 månader. Räknar man från ägglossningen så blir ändå 10 kalendermånader närmre sanningen. Och det har ingen betydelse när på året du blir gravid, det slår bara på någon dag.

Men samtidigt är en månad i snitt 365/12=30,4 dagar och då blir ju 10 månader 10x30,4=304 dagar. Dvs 25 dagar över tiden och helt plötsligt är 9 månader mer korrekt. (9x30,4= 274 dagar).

Men hur kan det bli 4 veckors skillnad på kalendermånader och snittmånader!?

Jag måste ha tänka fel!

Vill bara säga att om du räknar gravidstarten från 1 januari och då får BF 7 oktober har graviditeten pågått i 9 fulla kalendermånaderr och 7 dagar. En graviditet varari 9 FULLA månader, alltså blir BF när den 10de kalemdermånade påbörjas (+/- några dagar). Så tänker jag :)
  • Miri
    BjörkW skrev 2014-07-20 12:59:15 följande:
    Vill bara säga att om du räknar gravidstarten från 1 januari och då får BF 7 oktober har graviditeten pågått i 9 fulla kalendermånaderr och 7 dagar. En graviditet varari 9 FULLA månader, alltså blir BF när den 10de kalemdermånade påbörjas (+/- några dagar). Så tänker jag :)
    Ja, nu är jag med! Tänkte fel där med att oktober är månad 10 på året, men det är ju bara 7 dagar av den månaden man är gravid...
Svar på tråden 9 eller 10 månader gravid?