• Anonym (Add-mamma)

Ni som har add/adhd, fixar ni städningen?

Jag är en mamma som har add och bor med man och dotter i en stor lägenhet. Mitt liv var en gång i tiden kaos men med mediciner och terapi har jag nu börjat fungera "normalt" men jobb och familj. De i stort sätt enda problemet jag har kvar är städningen. Jag kan inte städa och detta leder till mycket bråk. Jag ser att det är stökigt och behöver städas men jag vet liksom inte vad jag ska göra åt det. Jag går i genom i huvudet allt som behöver göras men efter en stund blir det kaos inom mig och jag blir sittandes i soffan och bara stirrar och försöker få ordning i tankarna. När jag städar kan jag gå runt runt i lägenheten i timmar och kanske håller i en bunt tidningar och vet inte vad jag ska göra av dem. Min man vet min diagnos och allt omkring men blir ändå irriterad på mig och undrar om jag inte bara kan försöka städa. Min mamma som inte tror på diagnosen ADD tror jag är hopplöst lat som inte städar så hon kommer i bland och städar och suckar över mig. Min man städar ju även han men eftersom hasn jobbar mer än mig så tycker han jag kunde hjälpa till med städningen.

Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till. Någon annan med samma problem som lärt sig städa?

• Svar på tråden Ni som har add/adhd, fixar ni städningen?
  • BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Min sambo har ingen diagnos, men han har samma problem. Förut var det omöjligt, och jag kunde inte förstå varför han inte kunde städa. Blev också irriterad så som din omgivning, för jag förstod bara inte.

Men allt eftersom har han pratat mer med mig och förklarat, och nu har vi tillsammans lärt oss att hantera det. Jag ställer inga krav på honom, förutom att han är med och städar och gör allt efter egen förmåga. Det funkar inte för honom att jag säger att nu ska vi städa, sätt igång - för han vet inte vad han ska göra. Så jag skriver ner kanske fem saker på kylskåpet som han ska göra, t.ex:
    Plocka upp alla leksaker
    Bädda sängarna
    Gå med sopor osv

När han har gjort en sak så stryker han för det så att han ser vad som är kvar, och sen börjar han med nästa sak. Bara det att ha en enkel och kort lista med tydliga saker att göra har gjort underverk för honom. Och att jag aldrig skäller eller tjatar på honom när han blir ofokuserad eller virrig, utan istället hjälper honom att styra upp tankarna på ett lugnt sätt.

• Beccy

Jag har fått en del tips under det året som min son har haft sin diagnos. Schema är ett väldigt bra tips, avvara en timme nån kväll med din man och skriv ett sånt, vilken dag som ska storstädas, vilken ordning, varenda liten detalj och så prickar du av när det är gjort. Antingen har du samma schema hela tiden eller så gör ni nytt en gång/veckan så det passar jobb/skola/aktiviter. Lycka till!

Svar på tråden Ni som har add/adhd, fixar ni städningen?