• Anonym (betalningsanm.)

Fråga angående kreditupplysning. Snabbt svar tack!

Jag och min sambo har "fått" en hyresrätt.. Eller vi står först i kön och nu ska hyresvärden bedömma om vi är lämpliga hyresgäster.. Nu till problemet. Vi har betalningsanmärkningar. Så nu till mina frågor:

1. Syns alla typer av betalningsanmärkningar när det görs en kreditupplysning? Eller bara kronofogds skulder?
    2. Om vi betalar av anmärkningen idag. Syns det att vi precis betalt den om dom gör en upplysning i veckan eller står den bara som färdigbetald?
    3. Går det att få lägenhet med betalningsanmärkningar? Hjälper det om vi har någon som kan gå i borgen för oss?

Alla svar tas tacksamt emot! Känns lite akut..

• Svar på tråden Fråga angående kreditupplysning. Snabbt svar tack!
  • Impega

Ja era anmärkningar syns. Om ni har skuldsaldo kvar hos Kronofogden så syns även det.

Det försvårar absolut att ha betalningsanmärkningar när man söker lägenhet.

En anmärkning försvinner ju inte bara för att skulden är betald. 

• Anonym

En betalningsanmärkning ligger kvar i 2 år (eller om det är 3) efter att man har fått den - oavsett om själva skulden är betald eller inte. Det är därför den är så jobbig att få...  I allmänhet kan man inte köpa något på kredit eller få ett telefonabonnemang när man har fått en, förrän den försvunnit.

Många hyresvärdar kräver att man inte har anmärkning, men kanske kan ni tala med den ni har - försöka förklara varför, berätta att skulden är betald (om den är det) eller om det krävs hitta någon som kan gå i borgen för er. Har ni båda anmärkningar? Annars kanske kontraktet kan stå på den som inte har anmärkning.

Lycka till...

• 86an

1: betalningsanmärkningar får man bara om man har skulder hos kronofogden. Så dom syns. Tror inte att övriga skulder syns. Om man inte har lån...
    2: en betalningsanmärkning försvinner efter 3 år.
    3: om ni har anmärkningar så kan det kanske vara lite klurigt att få lägenhet. Om någon går i borgen för er så borde det underlätta för er. Eller om ni har möjlighet att lägga depositioner.

• Libbe7

Jag hade betaliningsanmärkning sist jag sökte lägenhet, redan när det blev aktuellt sa jag som det var att jag hade det men att jag samtidigt hade borgenärer. Tror det vägde tungt att jag var ärlig. GDom gjorde ju ändå en kredit upplysning och det visste jag. Fick lägenheten

Det är en av oss som har det och den andra har inte fastjobb utan studerar på universitet. Vi har mina föräldrar som kan gå i borgen för oss. Det står att de gör en individuell prövning om man har betalningsanmärkningar. Vi måste verkligen göra allt nu för att försöka lösa det här...

Måste få ett förtydligande: Syns bara anmärkningar hos kronofogden eller även de hos inkassobolag?
  • Anonym

Kronofogden har ingenting med själva anmärkningarna att göra. Det är nåt som kreditupplysningsbolaget använder sig av.

Inkassobolagen har ingenting med anmärkningar att göra, de driver ju in skulder och lyckas inte de så skickar de vidare skulden till kronofogden. 

Anonym skrev 2011-01-12 14:39:16 följande:
    Kronofogden har ingenting med själva anmärkningarna att göra. Det är nåt som kreditupplysningsbolaget använder sig av.

Inkassobolagen har ingenting med anmärkningar att göra, de driver ju in skulder och lyckas inte de så skickar de vidare skulden till kronofogden. 
    Men så här är det.. Vi har ett ärende hos kronofogden och sen några tusenlappar här och där i skuld hos några inkassobolag.  Kommer alla dessa att synas?
  • Anonym

Inkasso ger inga betalningsanmärkningar, det är bara KFM som gör det. Däremot kan en inkasso-skuld leda till anmärkning om man inte betalar skulden till inkasso-bolaget som då i sin tur skickar den vidare för indrivning.

Alltså är det bara anmärkningar från KFM som syns, eftersom det bara är KFM som ger anmärkningar. Allt annat är fordringar. 

Vad som också syns på en kreditprövning, är alla kreditupplysningar som gjorts under en period.
    Om ni nyligen öppnat telefonabonnemang eller liknande, ansökt om lån, köpt något på avbetalning etc.

För att förtydliga; betalningsanmärkningar samt ev skuldsaldo och kreditupplysningar syns på en kreditprövning.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-12 14:44:15 följande:
    Inkasso ger inga betalningsanmärkningar, det är bara KFM som gör det. Däremot kan en inkasso-skuld leda till anmärkning om man inte betalar skulden till inkasso-bolaget som då i sin tur skickar den vidare för indrivning.

Alltså är det bara anmärkningar från KFM som syns, eftersom det bara är KFM som ger anmärkningar. Allt annat är fordringar. 

Vad som också syns på en kreditprövning, är alla kreditupplysningar som gjorts under en period.
    Om ni nyligen öppnat telefonabonnemang eller liknande, ansökt om lån, köpt något på avbetalning etc.

För att förtydliga; betalningsanmärkningar samt ev skuldsaldo och kreditupplysningar syns på en kreditprövning.
    Kronofogden ger inga anmärkningar, det är det kreditupplysningsföretaget som gör.
  • Anonym

Rättar mig själv.
    En anmärkning blir det först efter KFM tagit emot ärendet om inbetalning inte erhållits under begärd tid, 10 dagar tror jag det är.
    Därefter drivs ärendet vidare för indrivning, och generar således en anmärkning, men som Anonym 7 säger, är det inte KFM som sätter anmärkningen utan det görs av kreditbolagen efter upplysning av KFM.

• Anonym (Jo men)

Det är ju inte ovanligt att inkassobolag skickar till Kronofogden för fastställande av skuld men inte låter KF driva vidare. I sådana fall blir det också en anmärkning.

Tack för era förklaringar men jag förstår ändå inte riktigt hur det fungerar :)

• John D
    Anonym (betalningsanm.) skrev 2011-01-12 14:43:26 följande:
    Men så här är det.. Vi har ett ärende hos kronofogden och sen några tusenlappar här och där i skuld hos några inkassobolag.  Kommer alla dessa att synas?
    Nej, troligtvis bara det hos KFM.
    Att en räkning går till inkasso betyder inte automatiskt att man får en betalningsanmärkning.
Svar på tråden Fråga angående kreditupplysning. Snabbt svar tack!