• Anonym (Valet och kvalet)

Hjälp! Köpa ny bostadsrätt eller vänta på riktigt hus?

Nu behöver jag hjälp med att bestämma mig för vad jag vill. :)

Idag så bor jag och min sambo i en liten 2'a. En bostadsrätt.
    Vi bor väldigt billigt, sammanlagt 4000kr/mån för hyra, lån, el och försäkringar.

Nu är det så att jag hittat ett jättefint radhus som skulle passa mig och sambon perfekt. 5 RoK med en avgift på ca 5300kr/mån och då ingår värme, vatten, kabel-Tv, bredband, ip-telefoni och garage.
    Sen tillkommer lånet så skulle väl hamna på totalt 8-9000kr/mån som max.

Nu till mitt dilemma!

Vi vill väldigt gärna bo i eget hus i framtiden. Idag är vi 26 och 28år, inga barn men kommer komma inom en snar framtid. Vad tycker ni är bäst?
    Att trängas i vår 2'a som är lite liten men ändå fungerar i 2-3år med eventuellt ett barn och spara ihop så mycket pengar vi kan till handpenning för att direkt köpa ett hus.
    Eller att köpa det här radhuset som vi kommer kunna bo i i kanske 5-10 år innan vi bestämmer oss för att flytta till ett eget hus.

Jag vet på ett sätt vad det är jag vill, men behöver lite tips och råd från andra som inte är känslomässigt involverade och som kan se objektivt på saken. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-12 16:27
    Glömde säga att sambon och jag får ut ca 40000kr efter skatt tillsammans....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-12 16:28
    Glömde också säga att detta radhus räknas som en bostadsrätt, därav den höga månadsavgiften.

• Svar på tråden Hjälp! Köpa ny bostadsrätt eller vänta på riktigt hus?
  • enlitenbitkaka

Beror väl lite på....om ni säljer er lägenhet nu; hur stor vinst skulle ni göra? Är ingen expert men alla som är det säger ju att bostadspriserna kommer sjunka drastiskt inom en snar framtid.

Varför säljer ni inte och skaffar en större hyresrätt under tiden? Vi bor i en nybyggd 2:a på 58.2kvm + uteplats - vi kommer bo kvar här med bebisen ! Man klarar sig fint de första åren

Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Anonym

Jag hade köpt radhuset.

1. Att bo i hus är dyrare i längden. Ni måste sköta allt yttre underhåll, sköta tomten osv. Det är inget som man kanske har råd med när man startar upp familjen, plus att hus alltid är dyrare att köpa än bostadsrätter.

2. Jag hade inte velat bo trångt i flera år för att sedan köpa hus. Bostäder idag är inget man måste bo i hela livet utan det är helt ok att flytta efter 5-10 år. Då har ni förhoppningsvis också fått en liten vinst på lägenheterna som ni kan lägga in i huset.

enlitenbitkaka skrev 2011-01-12 16:30:13 följande:
    Beror väl lite på....om ni säljer er lägenhet nu; hur stor vinst skulle ni göra? Är ingen expert men alla som är det säger ju att bostadspriserna kommer sjunka drastiskt inom en snar framtid.

Varför säljer ni inte och skaffar en större hyresrätt under tiden? Vi bor i en nybyggd 2:a på 58.2kvm + uteplats - vi kommer bo kvar här med bebisen ! Man klarar sig fint de första åren
    Jättesvårt att säga hur mycket vinst vi skulle göra på lägenheten. Men nånstans runt 50000-100000kr hoppas vi ju på då vi betalat av en del på vårt lån.
    Frågan är om vi kan komma undan med ett billigare boende iform av hyresrätt vill säga. Funkar absolut inte att ha nånting mindre (56,5kvm idag). Så antingen blir vi kvar här och sparar och sparar tills det är dags eller så byter vi upp oss till något större sålänge,
    Att bo med en bebis här skulle funka iaf till barnet är 1-2 år kan jag tänka mig sen blir det nog alldeles för trångt så det skulle ju va skönt att komma iväg till nåt större innan.... 
    Anonym skrev 2011-01-12 16:34:02 följande:
    Jag hade köpt radhuset.

1. Att bo i hus är dyrare i längden. Ni måste sköta allt yttre underhåll, sköta tomten osv. Det är inget som man kanske har råd med när man startar upp familjen, plus att hus alltid är dyrare att köpa än bostadsrätter.

2. Jag hade inte velat bo trångt i flera år för att sedan köpa hus. Bostäder idag är inget man måste bo i hela livet utan det är helt ok att flytta efter 5-10 år. Då har ni förhoppningsvis också fått en liten vinst på lägenheterna som ni kan lägga in i huset.
    Du resonerar precis som jag gör!
    Att köpa ett vettigt hus (enligt vad vi tycker och i det området vi vill bo) skulle hamna på nånstans närmare 3 miljoner och att spara till handpenningen på det under bara några år finns ju inte på kartan. Inte så sugen på att ta blancolån för handpennignen heller då räntan skjuter iväg så mycket då.
    Radhuset skulle väl hamna på max 1,5milj. Därför känns det osm en mjukstart så att säga.
    Finns ju en liten tomt man får ta hand. Man får liksom prova på hur det är att bo i ett hus utan att känna den här pressen att man måste sköta allt underhåll osv... 

En annan fördel med radhuset är att det ligger på ett bra avstånd från sambons föräldrar och syskon som vi umgås med väldigt mycket och jag skulle tycka det va så roligt om barnen (när dem blir lite äldre vill säga) kan springa emellan och umgås med sin kusiner och farföräldrar utan att man måste skjutsa dem osv.
    Dessutom är radhuset otroligt fräscht och det behöver inte göras mycket mer än kanske måla nån vägg så man komme rju itne behöva slänga ut massa pengar på renovering.... 

Puffar lite....

Någon mer som har tankar om hur ni skulle göra i min situation?

Puffar lite igen ifall det kommit nya läsare annars får jag väl filosofera själv...

• Anonym (husägare)

Köp radhuset. Det är ingen hit att bo trångt med barn, de behöver ytor. Plus att alla barnets SAKER tar stor plats.

Vi bor i hus, flyttade hit från en tvåa innan vi fick barn. Jösses vad stor plats vi hade i huset. Tyckte vi. Nu är det trångt, trångt. Med några barn följer så mycket grejer: Först barnvagn, skötbord, spjälsäng, badbalja, matstol och alla kläder och blöjor och leksaker. Sen upp i förskole- och skolåldern, det blir inte färre saker då direkt. Jag säger bara; platsbrist! Jag tittar ibland på alla saker som ligger överallt och tänker hur det blir när de flyttar hemifrån: då får jag plats igen!

• Anonym

Jag tycker radhuset låter bra! Vi kollade både på fristående radhus och BR-radhus när vi letade, och det vi främst brydde oss om var vilken månadskostnad vi skulle få, området och husets skick. Det spelade inte så stor roll för oss om vi ägde det helt eller inte. Det verkar dessutom ingå mycket i avgiften på det ni tittat på, det finns BR-radhus där man i princip betalar allt sånt själv och då blir det genast mycket dyrare.

Nu blev det så att vi köpte ett fristående radhus, men det är rätt litet och jag kan mycket väl tänka mig att vi flyttar om kanske 8-10 år om vi har fått två barn och behöver mer plats.

• Anonym

Jag skulle ha köpt radhuset, absolut! Som du säger, en liten mjukstart inför ett "riktigt" hus och vem vet, ni kanske trivs så bra att ni stannar där längre än ni tänkt? Det är mer jobb med hus och om ni tänker skaffa barn så kan det känns mycket attt hinna med (beroende på hur stort hus/tomt, ålder på hus, renovering osv såklart)

Sen en OT-fråga, någon här gav som förslag att sälja och bo i hyresrätt  några år för att spara pengar (vilket  inte alltid blir billigare) och jag har sett det förslaget i fler trådar och hört andra säga.. Men jag förstår inte hur den som säger så tänker.. Lite beroende på var man bor, så måste man köa ett bra tag för att få en hyresrätt..

Anonym (husägare) skrev 2011-01-13 09:45:15 följande:
    Köp radhuset. Det är ingen hit att bo trångt med barn, de behöver ytor. Plus att alla barnets SAKER tar stor plats.

Vi bor i hus, flyttade hit från en tvåa innan vi fick barn. Jösses vad stor plats vi hade i huset. Tyckte vi. Nu är det trångt, trångt. Med några barn följer så mycket grejer: Först barnvagn, skötbord, spjälsäng, badbalja, matstol och alla kläder och blöjor och leksaker. Sen upp i förskole- och skolåldern, det blir inte färre saker då direkt. Jag säger bara; platsbrist! Jag tittar ibland på alla saker som ligger överallt och tänker hur det blir när de flyttar hemifrån: då får jag plats igen!
    Så tänker jag också när det gäller ytor. Skulle säkert gå att tränga ihop sig i vår lilla två om man bara ville. Men problemet är ju att jag inte vill bo så. Om vi möblerar om så kanske vi kan få in en spjälsäng men sen är det slut på ytor och klädesförvaringen rinner över som det är idag plus att jag har en hobby som kräver en del yta. Som det är idag så kan jag knappt hålla på med det då hela köket svämmar över. Och eftersom jag håller till i köket så måste jag ju plocka in och ut från klädkammaren varje gång jag vill göra något.
    Kontentan av det hela är att jag redan nu, trots att vi inte har några barn, tycker det är trångt. Risken finns väl att jag går under om vi ska trängas med barn här också.... Gäller bara att få sambon att resonera på samma sätt.
    Anonym skrev 2011-01-13 09:53:53 följande:
    Jag tycker radhuset låter bra! Vi kollade både på fristående radhus och BR-radhus när vi letade, och det vi främst brydde oss om var vilken månadskostnad vi skulle få, området och husets skick. Det spelade inte så stor roll för oss om vi ägde det helt eller inte. Det verkar dessutom ingå mycket i avgiften på det ni tittat på, det finns BR-radhus där man i princip betalar allt sånt själv och då blir det genast mycket dyrare.

Nu blev det så att vi köpte ett fristående radhus, men det är rätt litet och jag kan mycket väl tänka mig att vi flyttar om kanske 8-10 år om vi har fått två barn och behöver mer plats.
    Radhuset ligger ju exakt i det  området vi vill bo i och tycker att det är relativt billigt med tanke på att det är 5 RoK (sen beror det ju va det går för såklart).
    Skönast tycker jag det är att värmen ingår i avgiften för som det har varit denna vintern och förra så har ju elen varit skitdyr så är ju skönt att slippa oroa sig över såna räkningar....
    Anonym skrev 2011-01-13 11:13:53 följande:
    Jag skulle ha köpt radhuset, absolut! Som du säger, en liten mjukstart inför ett "riktigt" hus och vem vet, ni kanske trivs så bra att ni stannar där längre än ni tänkt? Det är mer jobb med hus och om ni tänker skaffa barn så kan det känns mycket attt hinna med (beroende på hur stort hus/tomt, ålder på hus, renovering osv såklart)

Sen en OT-fråga, någon här gav som förslag att sälja och bo i hyresrätt  några år för att spara pengar (vilket  inte alltid blir billigare) och jag har sett det förslaget i fler trådar och hört andra säga.. Men jag förstår inte hur den som säger så tänker.. Lite beroende på var man bor, så måste man köa ett bra tag för att få en hyresrätt..
    Precis! I radhuset känns det som att det inte är nån panik att flyta pga av platsbrist. Där kan man ju stanna så länge man känner att man vill. Kanske blir det så att man aldrig flyttar, eller så bor man bara några år. Hur som helst så måste vi flytta från vår 2'a inom 2 år kanske så varför inte slå till redan nu när vi hittat ett ställe som ligger precis där vi vill bo?
    I.o.m att radhuset är så fräscht så behöver man ju inte lägga nån större tid på renovering osv utan man kan spendera tiden med barnen (när dem nu kommer :) ). Trädgården är ju bara en liten länga på kanske 6-10 tag med en gräsklippare så det är ju inget att tala om vad gäller skötsel men otroligt skönt att ha både för oss och kommande barn.

Ang. det där med att sälja tror jag handlar om att eftersom bostadspriserna är påväg ner så ska man passa på att sälja nu och på så sätt få en större vinst som man kan spara. Men i slutändan så kommer vi ju få betala mer i hyra (kan jag tänka mig iaf) Vilket på sikt ändå skulle äta upp vinsten. Men hur som helst så tror jag det är i all välmening dem tänker så. Dock gäller det ju att räkna ordentligt så man inte gör förlust på det så att säga. Och som du säger så är det ju ofta ganska lång väntetid på hyreslägenheter om man inte redan är inne i systemet.

Hur som helst så känner mig ännu mer peppad efter att ha läst alla era inlägg. Att jag kanske inte resonerar så dumt iaf. Nu gäller det som sagt bara att få sambon att resonera på samma sätt. Han är lite trög vad gäller större beslut som det här. Han vet vad han har men blir livrädd då det är dags för förändringar :P
Svar på tråden Hjälp! Köpa ny bostadsrätt eller vänta på riktigt hus?