• Lärarstudenten

Ha sex före/efter insemination?

Har gort en insemination och i samband med denna hade vi även sex...före och efter. Denna gång misslyckades. Jag funderar på att inte ha sex....jag inbillar mig att dem spermierna från sexet blandas ihop med de tvättade och snabba...Förstår ni hur jag tänker.....Dem kanske hindrar eliterna från att ta sig fram.

Skall nog prova en omgång utan sex runt insemination...vad tror ni?

• Svar på tråden Ha sex före/efter insemination?
  • Körsbärsträd

Om man gör insemination hos läkare när de för upp spermierna ända in i livmodern så sa de till oss att inte ha sex (vi har inte gjort någon insemination ännu men de sa det på samtalet), detta pga av att de "öppnat" upp ända in och då är det lättare för bakterier att ta sig in, så man skulle vänta 2 dygn.

Men jag tror inte det är något konstigt med att ha sex innan, och jag tror inte det gör något med att de blandas ihop. Men...jag har inga belägg för det alls.

• HopeSoon

Hej,
    ingen aning.. Har läst någonstans (antagligen här på FL) att det inte ska skada men jag förstår hur du tänker... 

• Hjärtefröjd

Jag har frågat min barnmorska och fick svaret att vi kan ha sex direkt efter inseminationen om vi vill.

• Pimpinellan

Vår läkare t.o.m rekommenderade oss att gå hem och köra på! Nu gick inte det eftersom maken inte kan prestera 2 ggr samma dag,men vi hade kört två dar innan så det fick räcka. Inte gravid,men det var ett försök i alla fall.

• Soffan83

Vi har lyckats bli gravida på 3 førsøket med insemination och har från start fått veta att vi inte ska ha sex 3 dagar innan. Anledningen ær att antalet och kvaliteten på spermierna økar vilket också økar chansen før att lyckas. Vi hade sex 1 dag innan førsta førsøket och då fick vi bara "ut" 2 milj goda spermier medan vi nu sista gången inte hade sex på en hel vecka och fick ihop 65 milj i stællet. Att ha sex efter eller inte har jag inte hørt något om men førsøk att hålla er ifrån varandra precis innan i alla fall. =)

• Fru xx

Man måste väl skilja på donatorinsemination och makeinsemination. Ifall man gör makeinsemination så ska ju mannen spara på spermierna 2-3 dagar före inseminationen. Men ifall man använder donator spelar ju inte det någon roll. Vi gör donatorinsemination och barnmorskan har sagt att det är helt okej att ha sex som vanligt med sin partner, det ska till och med vara bra för det ökar blodcirkulationen i livmodern.

Svar på tråden Ha sex före/efter insemination?