• HedvigsMam

Avelsavgift?

Det är min första hund, och den vi köpte hunden av vill gärna para den med en utav sina tjejer.
    Vad brukar man ta betalt? Ej renrasig hund. Jag har ingen aning själv vad som är lagom pris. 

:) 

• Svar på tråden Avelsavgift?
  • dezibel

Är du seriös säger du nej och bidrar inte till fler blandrasvalpar. Tänker du ändå låna ut din hane är det ju en hel del hälsoundersökningar beroende på raserna i din hund som ska göras innan parning så se till att språngavgiften+ betalningen för varje levande valp täcker dina utgifter

• Jezamine

Skulle inte tänka tanken.Men som ovanstående skrev.Du måste hälsoundersöka din hund.

Jag är INTE avstängd
  • hmcc

Vad är det för blandning?

Jag kan ta reda på allt du behöver kola beroende på raser i den.

Man kollar för valparnas och valpköparnas skull så dom inte får en hund med ärftliga sjukdomar.

Olika hundraser har olika ärftliga sjukdomar.

• Some Day

Och efter att du har kollat din hane kollar du hans kullsyskon och ca 5 generationer tillbaka i ledet och lite till för att försäkra dig om att du har gjort vad du kan för bajsaveln. 
    Sedan försäkrar du dig om att tikens ägare har gjort precis samma sak. 

• HedvigsMam

Det är en Praszky Krysarik/chihuahua. Mamman renrasig PK utan stamtavla då den kom hit innan rasen godkändes i sverige. Pappan renrasig chihuhua. Jag tycker det är mer galet att avla på renrasiga hundar som knappt kan andas mm på grund av aveln. Bättre med friska hundar. Men alla har ju rätt till sin egen åsikt. ;)

• hmcc
    HedvigsMam skrev 2011-01-15 21:26:41 följande:

Det är en Praszky Krysarik/chihuahua. Mamman renrasig PK utan stamtavla då den kom hit innan rasen godkändes i sverige. Pappan renrasig chihuhua. Jag tycker det är mer galet att avla på renrasiga hundar som knappt kan andas mm på grund av aveln. Bättre med friska hundar. Men alla har ju rätt till sin egen åsikt. ;)

Praszky Krysarik och chihuahua har inte svårt att andas så att skylla på att det finns raser som knappt kan andas är inte relevant.

Det finns en hel del ärftliga sjukdomar hos bägge raser som aveslklubbarna kämpar för att få bort men blandrasavlarna strutar i och avlar ändå.

Så om du parar din hund med en annan okollad hund så är det ÖKAD risk att valparna blir sjuka jämför en renrasig Praszky Krysarik eller chihuahua.

Men gör man det för pengarna vilket dom flesta gör så kan man hoppas att valpköparna inte förstår bättre.

Blandrasköpare har i allmänhet sämre koll så du kan ha tur.
  • iaseia

Om man har hanen brukar man antingen ha ett fastpris om man har en avelshane.
    Är de en enstaka parning brukar man ta värdet av en valp.
    Beroende på.

Jag tycker verkligen du ska undersöka hanen och försöka dig om att tiken är de också.

• dezibel
    HedvigsMam skrev 2011-01-15 21:26:41 följande:

Jag är ju emot blandrasavel men det är ju bra att du vill avla på friska hundar vilket innebär att att du ska kolla patella och att hunden har korrekt med tänder eftersom det är dom största problemen inom raserna. Hundens far är ju renrasig så där har du chansen att kolla att många generationer tillbaka är patella ua, inga fontanellproblem mm så du inte för något skit vidare. Tiken likaså. Språngavgiften beror på hur mycket valparna säljs för när det gäller renrasiga hundar men börja med att vetundersöka din hund+tiken och deras led bakåt innan ni ens börjar prata parning.
Svar på tråden Avelsavgift?