• Anonym (Kaffedraken)

    Spännande leksaker för katten

    Snart kommer förhoppningsvis en ny katt in i våra liv. Den måste ju få ett kungligt mottagande. Gammelkattan som är ensamkatt sedan en liten tid tillbaka är 12 år och det var några år sedan hon roade sig med leksaker, om hon ens någonsin varit intresserad av leksaker. Har det skett någon produktutveckling på kattleksaksidan tro? Har din katt någon favoritleksak som du kan tipsa om? Eller någon annan oumbärlig pryl till nya katten. Det enda jag kommit på hittills är en till matskål om utifall gammelkattan och nya katten inte vill dela, en till kattlåda av samma skäl och en ny transportbur av smidigare modell än den vi haft tidigare.

  • Svar på tråden Spännande leksaker för katten
  • Anonym (Kaffedraken)

    mina katter gillar laserpekare och alla mojliga typer av bollar

  • Anonym (Kaffedraken)

    Klösträd ja. Det brukar ju katter gilla. Vi hade ett förut men det gillades inte av kattmadam och vår gamla kattgubbe vi hade då. Bollar är ju bra. Laserpekare för nog vänta tills barnen inte är så ohyggligt fascinerade av allt som lyser. De skulle väl peka med en sån dygnet runt så katten aldrig fick ro .

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är bara träd som går upp till taket som är roliga här. Katterna far upp och ner i den och ligger ofta i hängpungarna och slappar. Placering av trädet är väldigt avgörande för om det kommer användas eller inte. Vi har den i vardagsrummet så katterna kan vara med oss. Det går att få träd för halva eller till och med en tredjedel av priset mot vad dom kostar i sverige så det lönar sig att köpa på tyska ebay.

    Annars gillar mina katter skrammelmöss som kastas eller göms.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Kattträd, beställer jag till hälften av priset från Tyskland (tror ja de var) via ebay.,
    Och de är inklusiove frakt.
    Mitt senaste träd kostade hälften så mycket i inköp och frakt som ett träd skulle kosta här  i sverige och då tillkommer frakt här i sverige (tittade på ellos hemsida). Där jag tycker de är billigas i sverige.

    Laserpekare är jätte roliga.
    Bollar och möss är ingen ide om man har hund. Min hund skinnflår mössen, men har man inte hund är de ju jätte kul.

    Matskål delar mina (en stålhundskål) däremot har jag två stycken vattenskålar, har även en stor hundvattenskål.
    Lådor har jag två stycken, tycker de är i minsta laget faktiskt.

    Beroende på hur du bor, vi har flyttat från 20gradit lägenhet till 10gradigt hus just nu så filtar och mjuka saker märker jag är väldigt trevligt för katterna.

    Transportbur har jag en och samma, transporerar inte katterna så mycket och den stunden de behövs samtidigt så åker de i samma, kanske lite trångt men de är goda vänner.

    Är katterna inet så goda vänner kanske de behövs med två.

    Kastrering/Sterilisering är ett måste enligt mig om man har två katter.

    Valde att kastrera min äldre hona, men har en till kattunge hona och än så länge har hon inte visat något större löpningsbetende så än tänker jag inte sterilisera henne, men annars är de ju ganska bra, om de tex börjar kissa inne och så där.

    Hanar har ju lätt för att sprätta om de finns andra katter i hushållet. 

    Fodertunna är också bra att ha tycker jag, mate håller sig mycket bättre än i påse (om man nu ger torrfoder).
    Ger man blötmat tycker jag det är mest praktiskt att ge i påsar (köper en låda med tolv påsar), kostar typ 40-50kronor. Finns i både gele och sås.
    Billigare blir det ju givetvis med burkmat typ 10kronor räcker i ett par dagar... Jag köper Mjau på burk
    Friskis på torrfoder (har gått på royal canin innan, bra foder, dyrt men det håller länge...)
    Köper ja blötmat på påse så är de whiskas som gäller för min del.

     

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag skulle vilja säga att bland det sämsta man kan ge i matväg är friskes så det rekomenderar jag att man låter bli.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Prasseltunneln från ÖB för 59:- ALLA 130 kattungar jag har varit jourhem åt har bara ÄLSKAT den. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tackar för tipsen. Jag vet inte vad det blir för kön eller ålder på katten ännu, men kastrerad kommer den att bli förstås, alldeles oavsett. Vi har anmält oss till ett katthem för att adoptera en kisse denna gång, så därför är det ännu lite oklart vad det är för en katt. De katter jag haft hittills har varit så totalt ointresserade av allt vad klös och klätterträd heter, och föredragit att jämfota hoppa upp på Billybokhyllorna och jaga varandra där, (samt vässa sina klor på soffan). Men det kan ju vara att mina äldre katter varit lite knäppa.

    Ska bli så spännande. Det är ju 12 år sedan jag skaffade ny katt senast. Får väl hoppas att gammelkattan inte blir allt för bister bara .

  • Anonym (Kaffedraken)

    Men är det inte bättre att katten lär sig direkt att inte klösa på soffan. En vacker dag köper ni en soffa som ni blir ledsna över att dom klöser på. Svårt att få bort ett inlärt beteende och katter har ett stort behov av att klösa.

    Vad glad jag blir att ni väljer en katt från katthem. Dom kan verkligen hjälpa er att få "rätt" katt om ni berättar vad ni är ute efter. Skulle väl själv rekommendera att ni inte tar en liten kattunge då eran gammelkatt kanske tycker att det blir jobbigt. Dels så vill kattungen ha någon mer jämngammal att kunna busa med. Jag är själv jourhem åt hemlösa, utkastade och vanvårdade katter och har hunnit med ca: 130 stycken.  

  • Anonym (Kaffedraken)
    nemo1 skrev 2011-01-13 09:28:56 följande:
    Men är det inte bättre att katten lär sig direkt att inte klösa på soffan. En vacker dag köper ni en soffa som ni blir ledsna över att dom klöser på. Svårt att få bort ett inlärt beteende och katter har ett stort behov av att klösa.

    Vad glad jag blir att ni väljer en katt från katthem. Dom kan verkligen hjälpa er att få "rätt" katt om ni berättar vad ni är ute efter. Skulle väl själv rekommendera att ni inte tar en liten kattunge då eran gammelkatt kanske tycker att det blir jobbigt. Dels så vill kattungen ha någon mer jämngammal att kunna busa med. Jag är själv jourhem åt hemlösa, utkastade och vanvårdade katter och har hunnit med ca: 130 stycken.  
    Ja, jag är ju inne på att vi tar två katter om det blir kattungar, just för lekbiten. När jag skaffat katt tidigare har det alltid varit i par så att sga, utom med den vi har nu eftersom jag då hade en fyraårig riktigt busig och lekfull katt. Den katten dog av hög ålder för en tid sedan. Maken är lite tveksam till mina planer på två katter till dock . Vi får väl se.

    Vi har haft en del katter på besök under de senaste 12 åren, dels några katter som vi passat för vänner- under semestrar osv-, dels ett par katter som vi varit jourhem åt. Då har vår kattgumma lagt sig i garderoben och vägrat komma fram, utom när det var en kattunge som bodde hos oss. Hon är av någon anledning rätt skraj för andra vuxna katter, speciellt om de är framåt av sig. Och en framåt katt är det vi söker, med två barn, rätt många som kommer och hälsar på, oftast med hund eller barn i släptåg osv. Det blir rätt livat här emellanåt så en blyg liten misse skulle nog leva med hjärtat i halsgropen misstänker vi. Det är skumt att vår kisse är så tillbakadragen för andra katter för hon har inget som helst problem med att förklara vem som bestämmer här hemma för besökande hundar.

    Angående soffan så har vi en klössoffa, som annars är besökande hundars sovplats och avlämpningsställe för diverse. Lite fånigt, jag vet. Men nästan 18 år av misslyckade försök med klöspelare, klösbrädor, klösträd, av hampa, av speciellt katttilldragande material av annat slag, indränkta med kattmynta, eller naturella har fått mig lite missmodig när det gäller detta med klösandet. Min gamla ruskiga tvåsitssoffa från 80-talet har dock alltid gått hem som klovässare. Jag brukar klä om den vart tredje år- vart fjärde år ungefär, och den fortsätter att vara populär.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det som funkar för våra katter:
    Golv-tak klösträd, pinne med fjädrar i änden, ihopknycklade bullformar, silkesband, hårsnoddar och favorien är en gardintofs på band. Allehanda påsar är också kul

    Det som ratas är:
    Låga klösgrejer, färdigköpta leksaker som möss, bollar osv, laserpekare.

    Våra katter älskar när vi gör saker som packar upp mat, renoverar, städar och liknande. Då ska de liksom vara mitt i hela tiden. Eller när jag badar i badkaret och de sitter som panelhönor på kanten och leker med skummet.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Mina katter är likadana, dom leker inte med något.. och dom är tre & två år gamla. Klätterträd och tunnlar förstår dom sig inte på. men att äta mina fina växter (ej giftiga) och förstöra soffan genom att kloa på den är jätte roligt. Så de är väldigt svårt att veta vad en katt gillar. Men så en dag fick jag hem en hel påse med kattleksaker från min plastmorsa som är från england, och hanen börja genast busa hur mycket som helst, speciellt med en mus som låter som en mus så fort man rör den.. Vaknar i bland på nätterna och tror att vårt hus har blivit invaderat av råttor, haha! Annars busar dom väldigt mycket med varandra. Så hittar du leksaker som ser rikgit ut, prova dom. Ha även typ papperskassar och kartonger framme, gärna modellen mindre, vår hona ska i allt som man gärna inte får plats i, hon är galen på att leka med såna saker. =)
    Hoppas ni hittar en kisse snart, dom är ju så underbara!

Svar på tråden Spännande leksaker för katten