• ladyshady

Vad är skillnaden?

Ja, vad är skillanden?
    Har läst om knutar på navelsträngen.
    Vad är skillnaden på knutarna egentligen? Vad är en "äkta knut" och andra knutar (om sådana finns?
    Min minsta dotter hade en en knut på navelsträngen då hon föddes. Det såg ut som om man hade knytit den så att säga på ett snöre. Den var ganska hårt knuten, mitt på navelsträngen. Var det en äkta knut?
    Vad är egentligen riskerna med knut på navelsträngen?

* Elin 2004 * * Malin 2007 * *Jenny 2010*
  • Svar på tråden Vad är skillnaden?
  • Snooz

Har ingen erfarenhet själv men jag kan tänka mig att näringstillförseln stryps om det blir en hård knut. En gissning i alla fall...

• Hanna36

Vet bara vad en äkta knut är, och det är när barnet varit väldig tlivligt i magen tidigt och lyckats slå volter och göra en riktig knut på navelsträngen!
    det är inte farligt så länge den inte är hårt åtdragen, då stryps både näringstillförseln och syretillförseln! det kan bli akut kritiskt under tex förlossningen.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • ladyshady

Jag frågade min BM på efterkontrollen idag.
    Jag frågade om min knut och hon sa att det var en sk "äkta" knut på navelsträngen.
    Hon sa att risken är att det kan strypa syret och bebisen kan dö.
    Hon hade riktiga dippar på hjärtljuden under förlossningen, vilket berodde på att hon inte fick tillräckligt med syre. Sen hittade vi i och för sig en ställning under värkarbetet som gjorde att de inte dippade så då höll jag mig så.
    Knuten var ganska så hård, så det hade kunnat sluta illa, men nu gick det bra. =)

* Elin 2004 * * Malin 2007 * *Jenny 2010*
Svar på tråden Vad är skillnaden?