• Julstjärnan

propavan och gravid, sover inte?????

Jag har ett stort problem som jag snart itne står ut med. jag sover inte på natten, om jag inte tar propavan. Jag är i vecka sex nu och min psykiatriker sa att det var ingen fara med propavan, jag kunde ta den lite då och då men inte varje kväll. Nu får jag inte tag i läkaren och ingen där verkar vilja svara. Vad ska jag göra?? Finns det någon här som tagit propavan konstant och fått det beviljat och godkänt av en läkare?? Jag mår ju inte alls bra av detta. Det kom på så fort jag blivit gravid, INGEN INSOMNINGSMEKANISM!!

• Svar på tråden propavan och gravid, sover inte?????
  • Hyperduttan

Kan bara svara för mig själv men jag åt inga av mina sömnmediciner som gravid. Jag fick härda ut i ca 14 dagar med många timmars avslappningsövningar/avspänningsövningar/meditation innan kroppen vande sig att somna utan piller =) Lergigan mot illamående kan ju ha en sövande effekt det kanske du ska testa?

• marsmarsmåne

jag tog propavan första 3 månaderna av grav. Läkare sa att just propavan är den dom rekomenderar de med sömnbesvär som även är gravida.
    Dock gör ju propavan inte att man somnar lättare, utan att man slipper vakna upp stup i kvarten. Låter som du behöver insomningstablett i stället eller i kombination med det du redan har.

Jag äter allergimedisiner Tavegyl mot min allergi, de kan även skrivas ut som insomningstablett då de är lungande så jag behövde inte någon ytterligare tablett så jag somnade, utan det var få sova hela nätter (lyckades inte riktigt, men ialla vall 4-6 timmar i taget vilket var guld värt) jag tog propavan.

• Julstjärnan

men jag somnar inom två timmar med propavan. Är det okej då att jag tar dem nu i början varje kväll tror du? JAg tar bara en halv, det räcker för mig, annars blir jag utslagen dagen efter. Förlåt, men du måste säga en gång till att läkaren visste vad han/hon pratade om och sa att det var ok

• marsmarsmåne

Det är väl aldrig bra att äta för mycket tabletter. Men måste man så måste man. Får man ingen sömn så orkar inte kroppen. Och det är ju inte nyttigt för ens foster heller.
    Jag är inte medisinsk kunnig och kan inte säja det är säkert för dig att äta det, men jag har fått det utskrivet mina 3 första månader av graviditeten och det skulle vara det vanligaste sömnmedel läkare vågade skriva ut åt gravida enligt min läkare.

Är du nervös tror jag inte en tablett att sova på i kväll gör varken till eller ifrån. Så jag skulle vågat ta en och ringt min läkare under morgondagen om jag var i ditt ställe.

länk till fass
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=5

där står detta under graviditet

Graviditet (Läs mer om graviditet)

Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats.

• Lumo

Jag fick insomningsproblem efter halva graviditeten. Tror det är hormonerna som spökar. 2 mån utan sömn var jag ett vrak o gick till läkarn. Fick Lergigan som var precis perfekt för mig. Man måste ju springa upp varannan timme o pinka i slutet o lergigan gjorde att jag kunde somna om. Drag efter ett tag ner på dosen o tog bara en halv tablett o det funkade med.

Kan säga att mina sömnproblem förvann helt när barnet kom. Om det berodde på hormonerna eller att man var allmänt slutkörd vet jag inte. Hehe

• Julstjärnan

Tack för att du orkade skriva lite till och försäkra migFlört Jag tog en halv propavan igår kväll igen.
    Sover kanon då och mår kanon när jag har fått sova. Lergigan ska jag fråga min läkare om också när jag får tag i henne. Kanske är ett bra alternativ!

Tack

• Lumo

Lergigan är som sagt ett antihistamin (allergitablett) som är väldigt mild. Dess biverkning är just att man blir trött, varför den funkar bra till gravida.

Om jag inte minns fel är propavan betydligt starkare. Så om jag vore du skulle jag prata med läkaren om dessa o testa lergigan i första hand. Räcker den ej kan du ju gå tillbaka. visst är det skönt att sova...?

• Tingli

enligt min läkare skulle jag undvika propavan eftersom det tydligen inte finns nån dirket forskning på det ang graviditet.
    så jag har inte vågat ta det nu under grav. det tog ett tag, men jag har lyckats med att kunna somna ändå tillslut.

BANANAHAMOCK
Svar på tråden propavan och gravid, sover inte?????