• Linan10

Stor bebis!

För ungefär två månader sen föddes våran prins på 6040g & 54 cm!

När vi var inne på viktuppskattning sa barnmorskan att bebisen uppskattades till 7kilo! så det blev ett kejsarsnitt dagen efter, jag har inte haft någon diabetes, så ingen kunde förklara varför han va så stor.

Hade varit skoj att höra om det finns fler än jag som fått så stort barn:)

• Svar på tråden Stor bebis!
  • malin8801

I jämförelse med son så känns inte min prins lika stor, men han föddes i vecka 42+0 och då vägde han 4750 gram och var 56 cm lång. Hans huvudomfång var 38 cm + att han låg snett med huvudet så jag gick sönder MYCKET!!
    Ska begära planerat kejsarsnitt nästa gång!!

• Linan10

Aj, aj, aj! Ja det va ju tur att jag inte han få värkar innan dom plockade ut honom! Men Min dotter vägde 4260 och jag sprack en del med henne med, INTE roligt!

Rekomenderar verkligen snitt nu när jag testat båda!

• malin8801

Hoppas verkligen att man har överseende med tidigare förlossning när det är dags nästa gång. För oddsen för en mindre bebis nästa gång tror jag är ganska liten. Jag vill INTE ta risken!!
    Hur kom det sig att du fick göra en viktuppskattning??

• Linan10

Magen va sååå sjukt stor! Och helt plötsligt blev den ännu större:)

• Hjortis

Min son vägde 4020 g och var 50 cm lång. Stor tyckte jag då men så fick jag min dotter 1 1/2 år senare och hon vägde 4605 g och var 51 cm. Skulle vilja ha 3 barn men är rädd att nästa kommer bli gigantisk......

• Yoshii

Födde min lilla flicka för snart 8veckor sedan.
    Hon vägde 4850g & var 51cm huvud var 36cm.

På Bvc sa dom att vi skulle få en liten bebis då jag berättade att jag var orolig för att få en stor bebis då mina pojkar har varit rätt stora när dom föddes.

Vilken överaskning vi fick!

• Lumo

Min son var 57 cm lång, stort huvud (minns ej mått men två streck över normala på kurvan) o vägde 4200g. Dvs vääääldigt lång men rätt smal i förhållande till längden. Även han kom ut på akutsnitt efter misslyckad igångsättning där han aldrig sjönk ner.

Funderar fortfarande, 2 år senare, om ks berodde på igångsättningen eller på storleken, eller på mina ryggsmärtor som gjorde att jag inte kunde sitta/stå upprätt under fl... Svaret får jag nog aldrig.

• jackrusselltok

Ni som fått stora barn, har ni haft stora sf mått osv? Har BM trott på ett stort barn?
    Födde första barnet i v 35+4 och han vägde då 3200g, dvs stor för att vara en månad tidig. Inget konstigt som sa att han skulle vara så stor. Är nu gravid med nr 2 i v 38+4 och är sjukt rädd för att föda en 5kg klump. Men min BM säger bara nej det ser bra ut,med måtten och uppskattade förra veckan vikten till 3200g. Och att jag är omföderska och då brukar det inte vara problem med större barn än nr 1 för den har banat väg osv....
    Men jag har nu gått upp 6kg mer än med sonen..... Kan man kräva ultraljud för att kolla storleken? Stå på sig?

Förlåt om jag "stjäl" tråden lite.....

Elias 080819
  • malin8801

Hade sf mått 39 med sonen och han var ju som sagt stor och min bm sa till mig att jag troligen skulle få ett stort barn. Men jag tycker inte det var jobbigt att han var tung utan det var att huvudet var så stort.
    Sen att dom tog han med sugklocka då hans hjärtljud sjönk gjorde inte det hela bättre!!

Nästa barn ska jag absolut kräva att få göra ett tillväxtultraljud!

• Lumo

Din vikt är nog rätt irrelevant men magens storlek kan såklart vara en hint. Jag var GIGANTISK. Hade typ tvillingmage. Hehehe. Kan säga att jag beskyller den nu, 2 år senare, för fladdret på magen. Förstår att en sån stor mage lämnar "hängbuk", hehehe...

• Idis1

Vår son vägde 4 500 g och var 53 cm. Mitt sf-mått var det inga konstigheter men, men när vi gjorde ett uppföljnings-UL i v.32 kunde de konstatera att det var en stor kille där inne.

Jag gick också sönder massor under förlossningen, då lillkillen dessutom inte behagade rotera rätt, så han kom med ansiktet uppåt. Tydligen är det, pga ärrbildningen, inte säkert att jag får föda vaginalt nästa gång, då risken att jag spricker igen kan vara för stor. Det undersöks visst när det blir dags.

• Tjollabolla

Oj jäklar, 6 kg!!!

Min son var stor och togs med snitt, då han uppskattades till över 5 kg. När han kom vägde han 4580 g och var 52 cm lång.

Dottern var oxå stor och tog oxå med planerat snitt, 2 veckor innan BF vägde hon 4890 och var 50 cm lång! Hon kanske med hade vägt 6 kg när hon kom om vi hade väntat! Hon var ju så kort med så hon kunde inte öppna ögonen på 3 dagar, det var bara kinder .

Nu är dom båda normalviktiga dock, sonen är 4 år och 107 cm och 19 kg.
    Dottern är 11 månader och väger 9,5 kg och är runt 73 lång.

Konstigt att det blir så, jag hade inte heller diabetes. Nog för att jag är stor, men läkarna sa att det hade inte med saken att göra, däremot om jag hade varit stor när jag föddes, men det var jag inte. Moderkakan har vägt över 1 kg med båda barnen och navelsträngen har varit sååå tjock så man knappt har kunnat klippa den.

♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lia 12/2 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Linan10

Våran pojk såg ut som Peter Harrysson när han föddes och kunde inte heller öppna ögonen:) Men han tappade nästan ett kilo, så nu är han ganska normalstor. 
    Jag är bara 163cm och ganska normal viktig min sambo är dock 2 meter lång fast smal. Jag min sambo och min dotter vägde runt 4 kilo när vi föddes vilket är ganska stort men inte i min villdaste fantasi trodde jag att jag skulle få en son på 6 kilo!
    Trodde att dom skulle säga 5 kilo max på viktuppskattningen så när dom sa 7 kilo höll jag på att svimma!
    Jag tror att han slog någon form av rekord på Borås bb:)

• Beckah82

HERREGUD han måste varit som en boll hahaha mys!

Mina två senaste var precis lika långa som din pojk, 54 cm men vägde bara 4680 gram (f. i v. 39+6) och 4720 gram (f. i v. 39+2).

Båda trillade lätt upp på ett par krystvärkar dock så det var nada problem att föda men jag vet inte om jag hade varit så sugen på att lägga till 1,5 kilo till

♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82
    Beckah82 skrev 2011-01-13 14:06:43 följande:

HERREGUD han måste varit som en boll hahaha mys!

Mina två senaste var precis lika långa som din pojk, 54 cm men vägde bara 4680 gram (f. i v. 39+6) och 4720 gram (f. i v. 39+2).

Båda trillade lätt upp på ett par krystvärkar dock så det var nada problem att föda men jag vet inte om jag hade varit så sugen på att lägga till 1,5 kilo till

Båda mina var ändå tjockisar med fläskveck överallt...till och med på ryggen så jag kan knappt föreställa mig din pojk

Båda mina är också födda i Borås förresten
  • Beckah82

Puffar och hoppas Ts hittar tillbaka

• karolina106
    jackrusselltok skrev 2011-01-13 08:44:42 följande:
    Ni som fått stora barn, har ni haft stora sf mått osv? Har BM trott på ett stort barn?
    Födde första barnet i v 35+4 och han vägde då 3200g, dvs stor för att vara en månad tidig. Inget konstigt som sa att han skulle vara så stor. Är nu gravid med nr 2 i v 38+4 och är sjukt rädd för att föda en 5kg klump. Men min BM säger bara nej det ser bra ut,med måtten och uppskattade förra veckan vikten till 3200g. Och att jag är omföderska och då brukar det inte vara problem med större barn än nr 1 för den har banat väg osv....
    Men jag har nu gått upp 6kg mer än med sonen..... Kan man kräva ultraljud för att kolla storleken? Stå på sig?

Hade förhöjt SF mått hela grav. Och fick jämt höra att jag var gigantisk. Ut kom en tjej på 3175 gram så SF betyder inget.
  • riparbella
    jackrusselltok skrev 2011-01-13 08:44:42 följande:

Kan säga att tillväxt UL inte är någon garanti. Jag gjorde ett några dagar innan BF och hon uppskattades till 3,5 kg. Ut kom dottern och vägde 4800g! Har diabetes men har legat perfekt i blodsocker under hela graviditetn. DEt gjorde jag även med in första dotter och hon vägde 3,7 kg.
Svar på tråden Stor bebis!