• Lindaandreas

Måste fråga....

Tänkte kolla om någon visste hur föräldrapenningen baseras då jag nu precis har börjat mitt nya arbete som undersköterska (fast anställning) men ska ha barn i början av maj och går på havandeskap i mars. har inte haft en fast anställning förut så jag undrar om det kommer baseras på min nya inkomst eller min "gamla inkomst som är lägre" fast jag inte kommer hinna jobba 6 månader.

De på försäkringskassan säger olika en sa att det blir på min nya och nästa säger arr det inte gäller då jag inte hunnit jobba så länge. hoppas någon kan ge mig ett svar för man blir inte klok på detta =D

• Svar på tråden Måste fråga....
  • omme

Din SGI kommer att baseras på din nuvarande inkomst men för att få sjukpenningnivå på de första 180 dagarna måste du ha varit försäkrad för sjukpenningnivå under 240 dagar innan barnets födelse. Det hela beror på om din tidigare anställning varade längre än 6 månader, så att den också är sjukpenninggrundande och om du haft några glapp mellan jobben. Det enda sättet att få reda på det är att skicka in dina uppgifter och vänta på svar. Tyvärr är det inte svart på vitt...

• skånegås

Till mig sa de att det beror på om jag har för avsikt att jobba minst ett halvår. Fast min SGI skulle till då jag behövde vara hemma med sjuka barn ett par dagar. Då vikariatet bara var några månader ringde de och frågade om jag hade för avsikt att fortsätta jobba om det blev förlängt... Fick då SGI:n grundad på 80% istället för 50% som jag jobbat innan i 4 mån.

Svar på tråden Måste fråga....