Vaknar jätteledsen
Min son på 4,5 månad har alltid sovit bra. Sedan han var 3 v har han sovit hela nätter (ca 22-06). Vi har håll på att han ska somna runt 22-tiden för då sover han till kl 6 vilket är väldigt skönt för mig. För ca 3 veckor sedan började han med att somna tidigare och sedan vaknade han igen efter 30 min-1 timma. Jag tänkte inte så mycket på det eftersom allt var lite upp och ner pga jul och nyår och rutinerna blev störda.
Nu efter 3 v fortsätter han att vakna efter 30-40 minuter och när han vaknar är han jätteledsen och det är bröstet som gäller eller att han får komma upp och vara i famnen, och han vägrar somna om. Detta resulterar att jag får sitta uppe till kl 1 på natten vilket jag inte orkar. Han tar igen sömnen på förmiddagen och kan då sova fram till kl 12, efter att ha vaknat för mat 1-2 ggr.
Jag har försökt massor med olika saker, lampor tända, lampor släckta. Att han ligger i sin säng eller i vår säng. Det enda som jag vet funkar är om vi går och lägger oss men jag vill inte sova kl 20.
Vi har i 2 veckor kört med smakportioner, men problemet började innan. Sambon har varit hemma sen jul och detta har stört de vanliga rutinerna en del.
Min fråga är vad som kan göra att han vaknar och är så ledsen? Kan man göra något er än att försöka styra upp rutiner? Och måste jag väcka honom på morgonen om han sover för att få ordning på rutinerna, tex väcka kl 9 om han vill sova till 10?