• ElinRK

Han ska operera sitt hjärta

Hej alla goda och glada!

Jag tänkte kolla om någon utav er fått ett förtidigt barn?
    Som dessutom föddes med ett hjärtfel?

Min son föddes i v.31+2.
    När han var 5 dagar gammal upptäckte läkarna att han hade ett blåsljud i hjärtat.
    Dom beslutade att göra ett ultraljud och upptäckte då ett hål i VSD'n
    och en förträngning i lungpulsåldern.
    Hans hjärtfel heter Fallots Anomali.

Han ska opereras nere i Göteborg i februari och jag börjar bli jätte nervös.

Har ni ett barn med detta hjärtfel?
    Och har barnet hunnit få en operation?
    Hur gick operationen?
    Hur lång tid tar det innan barnet är helt läkt?

Jag väntar ivrigt på att dom ska ringa från sjukhuset och berätta för oss
    när det blir av. Då får jag en chans att ställa alla frågor också.
    Men det känns som en evighet tills dess..

• Svar på tråden Han ska operera sitt hjärta
  • Barbabok

Vår dotter hade en inkomplett AVSD samt defekt klaff, och opererades när hon var 7 mån i Göteborg. Allt gick strålande bra, läkarna och övriga är så proffsiga och trevliga, vi bodde på Ronald McDonald som ligger previs vid sjukhuset.
    Hon läkte jättefort tyckte vi och man märkte stor skillnad på ork, aptit och viktuppgång. Är det något du undrar så fråga

• ElinRK

Åh! Nu känns det lite bättre. Vad skönt att eran dotter mådde bättre så snabbt.
    Men måste man betala resan, hotellet och allt själv?
    Vi bor liksom mer än 50 mil ifrån göteborg.

Hur länge fick ni vara där?
    Blir ärret stort? Och måste man hålla rent de själv?
    Ska stygnen tas bort sen?

• MickisH

Hej!
    Min dotter är inte prematur men har hjärtfel, ett liknande fel som din son har.
    Ni får stå för resan till och från Gbg, när ni sen kommit hem kan ni begära reseersännting från erat landsting.

Boendet är gratis, antingen på ronald mc donald eller på hotell odin. Ronald ligger nära sjukhuset, ca 5min promenadväg. Där bor man och lever som "vanligt", lagar sin egen mat, tvättar, städar osv. Odin ligger nära centralen, där får man bo om man har kort planderad vårdtid ex vid kateterisering eller om det är fullt på Ronald. Barn med hjärtfel som ska opereras och sen ligga på IVA får förtur då föräldrarna ska ha nära OM det skulle hända något.
    Min dotters ärr är ca 10cm, det bleknar väldigt snabbt. Man behöver inte direkt ta hand om op såret, mest kolla så det inte blir rött. Stygnen sys inifrån och försvinner av sig själva.
    Är det öppen hjärtkirurgi är vårdtiden ca 2v om allt går bra.
    Bröstbenet är det som tar längst tid att läka, ca 8v tror jag det är. Under den tiden får man inte lyfta under armarna då det kan göra väldigt ont. Behöver inte vara på sjukhus under den tiden.
    Hoppas du fått svar på några av dina frågor :)

Kan tipsa om hjärtebarn tråden, där finns det många som har erfarenhet av op och olika hjärtfel.
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m50390304.html

• Barbabok

Hej
    Nejdå, man får tågbiljetter/milers. Vi var där 4 ggt totalt och har haft både bil och åkt tåg. När vi var där innan op. åkte vi tåg och bodde på Hotel Odin i stan, superfint och så. Där hade det inte varit nån höjdare att haft bilen med, men när man bor vid Ronald finns parkering men däremot inga bra affärer runt så då var bilen bra att ha. Man har ju ett rum och tillgång till stort kök för självhushåll. Jättefint där med.
    Vi var där 10dgr-2v tror jag (kan kolla med sambon sen, minst 1v efter op. är det).
    Om ni gör en liknande op. som vår dotter får hon ett ärr som är ca 7cm långt/högt (mellan tuttarna typ)och jättetunt. Det tejpas och man behåller tejparna på tills att de ramlar av. Inget tvättande. Nix inga stygn, såret limmas ihop.

• Barbabok
    Barbabok skrev 2011-01-15 17:23:50 följande:
    Hej
    Nejdå, man får tågbiljetter/milers. Vi var där 4 ggt totalt och har haft både bil och åkt tåg. När vi var där innan op. åkte vi tåg och bodde på Hotel Odin i stan, superfint och så. Där hade det inte varit nån höjdare att haft bilen med, men när man bor vid Ronald finns parkering men däremot inga bra affärer runt så då var bilen bra att ha. Man har ju ett rum och tillgång till stort kök för självhushåll. Jättefint där med.
    Vi var där 10dgr-2v tror jag (kan kolla med sambon sen, minst 1v efter op. är det).
    Om ni gör en liknande op. som vår dotter får hon ett ärr som är ca 7cm långt/högt (mellan tuttarna typ)och jättetunt. Det tejpas och man behåller tejparna på tills att de ramlar av. Inget tvättande. Nix inga stygn, såret limmas ihop.
    Oj, läste inlägget ovan, kanske var där stygn under som jag inte såg? Ja där ser man, glömmer fort, tjejen är nu snart 2år
    Vi behövde inte lägga ut för tåget, vi fick bokade biljetter hemskickade.
  • pysselpussar

Hej! Våran son föddes med VSD och Fallot. Han opererades ett halvår gammal på östra i Gbg! Är idag en stark liten kille på 2 1/2 år. I min pres ligger en länk till bloggen vi startade i samband med operationen. Du får gärna inboxa mig om du vill!!
    Det kommer gå bra. Som våran läkare sa så tar de här två olika hjärtfelen "ut varandra" alltså att förträngningen stoppar upp flödet som annars skulle blivit för stort. Fattar du?!

Lycka till kram!!

• ElinRK

Tack så hemskt mycket allesammans :)

Svar på tråden Han ska operera sitt hjärta