Fantasia78 skrev 2011-01-13 09:15:18 följande:
Låter jätteintressant. Men skulle vilja hitta en naprapat på rekommendation i så fall, gärna via läkare (om nu läkare kan tänka sig att ge sådana rekommendationer).
Jag vill nog gärna stämma av med en läkare först i alla fall. Rekommenderar han inte någon speciell naprapat kanske jag kan hitta en ändå, om någon kan rekommendera en bra sådan. Vilken del av Sverige är den naprapat verksam som du gick till?"
Fantasia78 skrev 2011-01-13 20:30:30 följande:
En helt annan sak som jag kom att tänka på:
ni som har haft liknande problem och gått till napratpat: gör det ont och i så fall hur mycket?
Det finns ju legitimerade naprapater: vad har de för utbildning? Någon som vet?
Hej,
Det känns som om en ryggkota i ländryggen pekar lite fel; den liksom sticker ut jämfört med övriga kotor runt omkring. Jag blir också öm där efter träning (snäll träning med stretching, mjuka yogaövningar och aerobics med wii fit. Det känns inte bra.
Jag tänkte ta upp det med min läkare förstås och även be om en remiss till sjukgymnast ifall han inte har något annat förslag som verkar bättre. Men det är cirka 2 månader tills jag har tid hos läkaren. Jag undrar nu om någon känner igen sig i dessa symptom och vet vad det kan vara. Vill ju inte ha diskbråck förstås, så jag hoppas det bara är några muskler som behöver stretchas eller så. Tränar ju inte riktigt så mycket som skulle behövas, endast sporadiskt men hoppas komma igång bättre snart.
Tacksam för alla tips och råd!
Vet någon vad skillnaden är mellan en legitimerad naprapat och en legitimerad kiropraktor? Min första tanke var att gå till sjukgymnast oavsett, och det gör jag nog också. Men vill gärna utvärdera alternativen.
Tack på förhand för hjälpen!

Jag går i Dalarna, och jag letade runt och frågade andra om dom visste (idrottare brukar veta vilka sån där som är bra).
Jag tyckte inte att justeringarna av leder och kotor gjorde ont alls, däremot var det lite obehagligt första gången när det knackade i lederna när hon var där och drog. Nacken var värst, ljudet är inte roligt att höra. Men så skönt som det var så spelade det ingen roll, och nästa gång så visste man ju vad det var om. Men fråga, min frågade om det var första gången och förklarade hela tiden vad hon gjorde och varför.
Däremot hade jag massor av muskelknutar i axlar/nacke/rygg. Vilket var en av orsakerna till mina problem. När hon tryckte ut dessa.. herrejävlar. Det gjorde fruktansvärt ont. Men då hade jag rätt stora knutar och fick gå en gång i veckan i en månad först för att bli av med dom ordentligt. Men första gången var fruktansvärd när hon hittade någon stor knut och tryckte armbågen på den och gnuggade.
Dom måste plugga i 4 år för att bli legitimerade naprapater tror jag.
Skillnaden är väl att en kiropraktor bara inriktar sig på skelett/leder, medans en naprapat även behandlar muskler. Dock tror jag att en naprapat är duktiga på leder och sånt?
Sen ska du inte ta det jag säger om naprapater/kiropraktorer som fakta, det är vad jag tror :) Det finns nog andra som kan svara på det, eller så finns det säkert att läsa om någonstans.