• Fantasia78

En ryggkota som sticker ut lite + öm där efter träning - någon mer som varit med om detta?

Hej,

Det känns som om en ryggkota i ländryggen pekar lite fel; den liksom sticker ut jämfört med övriga kotor runt omkring. Jag blir också öm där efter träning (snäll träning med stretching, mjuka yogaövningar och aerobics med wii fit. Det känns inte bra.

Jag tänkte ta upp det med min läkare förstås och även be om en remiss till sjukgymnast ifall han inte har något annat förslag som verkar bättre. Men det är cirka 2 månader tills jag har tid hos läkaren. Jag undrar nu om någon känner igen sig i dessa symptom och vet vad det kan vara. Vill ju inte ha diskbråck förstås, så jag hoppas det bara är några muskler som behöver stretchas eller så. Tränar ju inte riktigt så mycket som skulle behövas, endast sporadiskt men hoppas komma igång bättre snart.

Tacksam för alla tips och råd!

- om man inte kröker ryggen kanske man inte ens ser sina egna fötter...
  • Svar på tråden En ryggkota som sticker ut lite + öm där efter träning - någon mer som varit med om detta?
  • ktulu

Jag vet inte riktigt om det är samma problem. Men jag hade liknande med ryggen efter träning. Av läkarna fick jag värktabletter typ, hände inte så mycket mer.

Men sen gick jag till en naprapat, och jag hade nån förskjutning på en kota som hon rätade till. Vart helt bra. Nu går jag till en naprapat regelbundet 3 - 4 gånger om året för att se om det är något.

Det hjälpte i alla fall för mig, sen kan det väl hända att det inte är till ett dugg hjälp för dig. Men jag skulle nog ha gått och testat i alla fall.

• H Raheb

Du behöver ingen remiss för att gå till sjukgymnast, det är bara att ringa vård/hälsocentral och boka tid.

• Fantasia78
    H Raheb skrev 2011-01-13 08:45:05 följande:
    Du behöver ingen remiss för att gå till sjukgymnast, det är bara att ringa vård/hälsocentral och boka tid.

Tack för din respons. Jo, jag vet. Men jag vill gärna träffa en läkare först. Besöket hos sjukgymnasten blir dessutom billigare med remiss; åtminstone var det så tidigare... 

Men du har rätt i att jag kanske skulle ringa dit redan nu och boka tid. Tack för bra råd. Solig

• Fantasia78
    ktulu skrev 2011-01-13 08:36:47 följande:

Jag vet inte riktigt om det är samma problem. Men jag hade liknande med ryggen efter träning. Av läkarna fick jag värktabletter typ, hände inte så mycket mer.

Men sen gick jag till en naprapat, och jag hade nån förskjutning på en kota som hon rätade till. Vart helt bra. Nu går jag till en naprapat regelbundet 3 - 4 gånger om året för att se om det är något.

Det hjälpte i alla fall för mig, sen kan det väl hända att det inte är till ett dugg hjälp för dig. Men jag skulle nog ha gått och testat i alla fall.

Låter jätteintressant. Men skulle vilja hitta en naprapat på rekommendation i så fall, gärna via läkare (om nu läkare kan tänka sig att ge sådana rekommendationer).
    Jag vill nog gärna stämma av med en läkare först i alla fall. Rekommenderar han inte någon speciell naprapat kanske jag kan hitta en ändå, om någon kan rekommendera en bra sådan. Vilken del av Sverige är den naprapat verksam som du gick till?
  • H Raheb
    Fantasia78 skrev 2011-01-13 09:13:18 följande:

Tack för din respons. Jo, jag vet. Men jag vill gärna träffa en läkare först. Besöket hos sjukgymnasten blir dessutom billigare med remiss; åtminstone var det så tidigare... 

Men du har rätt i att jag kanske skulle ringa dit redan nu och boka tid. Tack för bra råd. Solig

Du har väl en planerad läkartid? Att träffa en sjukgymnast redan nu gör ingen skada, och anser sjukgymnasten att du bör träffa en läkare så kommer denne att rekomendera detta.

Priset för sjukgymnast ska vara detsamma, jag tror inte de skriver remiss öht längre till sjukgymnaster. Men se till att gå till en som är ansluten, så du kan nyttja ditt högkostnadsskydd.
  • Fantasia78
    H Raheb skrev 2011-01-13 13:23:43 följande:
    Du har väl en planerad läkartid? Att träffa en sjukgymnast redan nu gör ingen skada, och anser sjukgymnasten att du bör träffa en läkare så kommer denne att rekomendera detta.

Priset för sjukgymnast ska vara detsamma, jag tror inte de skriver remiss öht längre till sjukgymnaster. Men se till att gå till en som är ansluten, så du kan nyttja ditt högkostnadsskydd.
    Tack, ska boka en tid så får vi se. Jo, jag tror nog att man fortfarande kan få remiss via läkare om man ber om det. Men det är ju som sagt inget krav att man har en remiss; man kan ju söka ändå hos sjukgymnast.

Tack än en gång. Solig
  • Fantasia78

En helt annan sak som jag kom att tänka på:

ni som har haft liknande problem och gått till napratpat: gör det ont och i så fall hur mycket?

Det finns ju legitimerade naprapater: vad har de för utbildning? Någon som vet?

• Fantasia78
    Fantasia78 skrev 2011-01-13 00:35:19 följande:
    Hej,

Det känns som om en ryggkota i ländryggen pekar lite fel; den liksom sticker ut jämfört med övriga kotor runt omkring. Jag blir också öm där efter träning (snäll träning med stretching, mjuka yogaövningar och aerobics med wii fit. Det känns inte bra.

Jag tänkte ta upp det med min läkare förstås och även be om en remiss till sjukgymnast ifall han inte har något annat förslag som verkar bättre. Men det är cirka 2 månader tills jag har tid hos läkaren. Jag undrar nu om någon känner igen sig i dessa symptom och vet vad det kan vara. Vill ju inte ha diskbråck förstås, så jag hoppas det bara är några muskler som behöver stretchas eller så. Tränar ju inte riktigt så mycket som skulle behövas, endast sporadiskt men hoppas komma igång bättre snart.

Vet någon vad skillnaden är mellan en legitimerad naprapat och en legitimerad kiropraktor? Min första tanke var att gå till sjukgymnast oavsett, och det gör jag nog också. Men vill gärna utvärdera alternativen.

Tack på förhand för hjälpen!
    Solig
  • ktulu
    Fantasia78 skrev 2011-01-13 09:15:18 följande:
    Låter jätteintressant. Men skulle vilja hitta en naprapat på rekommendation i så fall, gärna via läkare (om nu läkare kan tänka sig att ge sådana rekommendationer).
    Jag vill nog gärna stämma av med en läkare först i alla fall. Rekommenderar han inte någon speciell naprapat kanske jag kan hitta en ändå, om någon kan rekommendera en bra sådan. Vilken del av Sverige är den naprapat verksam som du gick till?"
    Fantasia78 skrev 2011-01-13 20:30:30 följande:

ni som har haft liknande problem och gått till napratpat: gör det ont och i så fall hur mycket?

Hej,

Vet någon vad skillnaden är mellan en legitimerad naprapat och en legitimerad kiropraktor? Min första tanke var att gå till sjukgymnast oavsett, och det gör jag nog också. Men vill gärna utvärdera alternativen.

Tack på förhand för hjälpen!
    Solig
    Jag går i Dalarna, och jag letade runt och frågade andra om dom visste (idrottare brukar veta vilka sån där som är bra).

Jag tyckte inte att justeringarna av leder och kotor gjorde ont alls, däremot var det lite obehagligt första gången när det knackade i lederna när hon var där och drog. Nacken var värst, ljudet är inte roligt att höra. Men så skönt som det var så spelade det ingen roll, och nästa gång så visste man ju vad det var om. Men fråga, min frågade om det var första gången och förklarade hela tiden vad hon gjorde och varför.

Däremot hade jag massor av muskelknutar i axlar/nacke/rygg. Vilket var en av orsakerna till mina problem. När hon tryckte ut dessa.. herrejävlar. Det gjorde fruktansvärt ont. Men då hade jag rätt stora knutar och fick gå en gång i veckan i en månad först för att bli av med dom ordentligt. Men första gången var fruktansvärd när hon hittade någon stor knut och tryckte armbågen på den och gnuggade.

Dom måste plugga i 4 år för att bli legitimerade naprapater tror jag.

Skillnaden är väl att en kiropraktor bara inriktar sig på skelett/leder, medans en naprapat även behandlar muskler. Dock tror jag att en naprapat är duktiga på leder och sånt?

Sen ska du inte ta det jag säger om naprapater/kiropraktorer som fakta, det är vad jag tror :) Det finns nog andra som kan svara på det, eller så finns det säkert att läsa om någonstans.
  • Fantasia78
    ktulu skrev 2011-01-14 08:29:46 följande:
    Fantasia78 skrev 2011-01-13 20:30:30 följande:

Jag går i Dalarna, och jag letade runt och frågade andra om dom visste (idrottare brukar veta vilka sån där som är bra).

Jag tyckte inte att justeringarna av leder och kotor gjorde ont alls, däremot var det lite obehagligt första gången när det knackade i lederna när hon var där och drog. Nacken var värst, ljudet är inte roligt att höra. Men så skönt som det var så spelade det ingen roll, och nästa gång så visste man ju vad det var om. Men fråga, min frågade om det var första gången och förklarade hela tiden vad hon gjorde och varför.

Däremot hade jag massor av muskelknutar i axlar/nacke/rygg. Vilket var en av orsakerna till mina problem. När hon tryckte ut dessa.. herrejävlar. Det gjorde fruktansvärt ont. Men då hade jag rätt stora knutar och fick gå en gång i veckan i en månad först för att bli av med dom ordentligt. Men första gången var fruktansvärd när hon hittade någon stor knut och tryckte armbågen på den och gnuggade.

Dom måste plugga i 4 år för att bli legitimerade naprapater tror jag.

Skillnaden är väl att en kiropraktor bara inriktar sig på skelett/leder, medans en naprapat även behandlar muskler. Dock tror jag att en naprapat är duktiga på leder och sånt?

Sen ska du inte ta det jag säger om naprapater/kiropraktorer som fakta, det är vad jag tror :) Det finns nog andra som kan svara på det, eller så finns det säkert att läsa om någonstans.
    Hej!
    Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter. Jag har sökt fram lite information på internet också. Ska titta vidare på det ikväll när jag har lite mer tid.
    Låter ju helt klart värt att testa... Får man träningsvärk efter att "mjukat upp" muskelknutar? Vet inte om jag har sådana, men skulle inte förvåna mig...
    /m
  • ktulu
    Fantasia78 skrev 2011-01-14 09:21:00 följande:
    Hej!
    Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter. Jag har sökt fram lite information på internet också. Ska titta vidare på det ikväll när jag har lite mer tid.
    Låter ju helt klart värt att testa... Får man träningsvärk efter att "mjukat upp" muskelknutar? Vet inte om jag har sådana, men skulle inte förvåna mig...
    /m
    Ja, jag fick hemskt träningsvärk efter det första två gångerna när hon tryckte ut knutar. Men sen var rätt lungt. Men då hade jag tydligen många och stora knutar. hade ingen aning om att det var så. Jag kände mig lite stel i axlarna i bland, men jag tänkte inte så mycket på det. Men det försvann när knutarna försvann.

En annan positiv grej var att jag ofta hade spänningshuvudvärk, men jag trodde att det berodde på att jag jobbade mycket och stressade som idiot. Men den släppte med knutarna i axlarna. Hon påstod att musklerna drog ihop sig i axlarna och det "spred" sig uppåt och gjorde att man fick huvudvärk. Kanske är så, eller så är det placebo effekt, men det försvann iaf, och det var det viktiga :)
  • Fantasia78
    ktulu skrev 2011-01-14 10:23:36 följande:
    Ja, jag fick hemskt träningsvärk efter det första två gångerna när hon tryckte ut knutar. Men sen var rätt lungt. Men då hade jag tydligen många och stora knutar. hade ingen aning om att det var så. Jag kände mig lite stel i axlarna i bland, men jag tänkte inte så mycket på det. Men det försvann när knutarna försvann.

En annan positiv grej var att jag ofta hade spänningshuvudvärk, men jag trodde att det berodde på att jag jobbade mycket och stressade som idiot. Men den släppte med knutarna i axlarna. Hon påstod att musklerna drog ihop sig i axlarna och det "spred" sig uppåt och gjorde att man fick huvudvärk. Kanske är så, eller så är det placebo effekt, men det försvann iaf, och det var det viktiga :)
    OK, jag antar att man går på några behandlingar först (hyfsat ofta) och sedan lite glesare? Eller? Brukar du gå dit även nu, i förebyggande syfte eller vad man ska kalla det?
    Eller behövs det inte nu då du är bra igen?
  • ktulu

Ja, jag gick tätt första tiden för att få bort knutor och så. Men nu går jag typ en gång i kvartalet för att det inte ska byggas upp nåt mer. Då är det i bland några små knutor som trycks ut, sen är det bra. Kan vara något som behöver justeras lite också. Egentligen tror jag att det skulle räcka för mig att gå en gång i halvåret kanske.

Men ja, nu gör jag så :) Jag vill helst undvika problem igen. Sen förebygger jag lite nu, med stretching och försöker tänka på hur jag lyfter, hur min arbetsplats ser ut och så.

Men det är ju ett dyrt "nöje" tyvärr.

• Fantasia78

OK, tack! Ungefär hur mycket kostar en behandling? Är det 30 minuter åt gången på ett ungefär?
    /m

• MadeleineBerglund

Hej Fantasia78!! Jag kom in på den här tråden när jag googlade på ont i ryggkota eftersom jag också har det sedan 2 månader tillbaka. Blev du bra i ryggen efter ha varit hos naprapat? Vad var orsaken till din onda ryggkota? Tacksam för svar :)

• MadeleineBerglund
    Fantasia78 skrev 2011-01-13 00:35:19 följande:
    Hej, Det känns som om en ryggkota i ländryggen pekar lite fel; den liksom sticker ut jämfört med övriga kotor runt omkring. Jag blir också öm där efter träning (snäll träning med stretching, mjuka yogaövningar och aerobics med wii fit. Det känns inte bra. Jag tänkte ta upp det med min läkare förstås och även be om en remiss till sjukgymnast ifall han inte har något annat förslag som verkar bättre. Men det är cirka 2 månader tills jag har tid hos läkaren. Jag undrar nu om någon känner igen sig i dessa symptom och vet vad det kan vara. Vill ju inte ha diskbråck förstås, så jag hoppas det bara är några muskler som behöver stretchas eller så. Tränar ju inte riktigt så mycket som skulle behövas, endast sporadiskt men hoppas komma igång bättre snart. Tacksam för alla tips och råd!
    - om man inte kröker ryggen kanske man inte ens ser sina egna fötter...

Blev du bra i ryggen efter du varit hos naprapat? :) vad var orsaken till din onda ryggkota?
  • Fantasia78
    MadeleineBerglund skrev 2013-11-20 18:59:07 följande:
    Hej Fantasia78!! Jag kom in på den här tråden när jag googlade på ont i ryggkota eftersom jag också har det sedan 2 månader tillbaka. Blev du bra i ryggen efter ha varit hos naprapat? Vad var orsaken till din onda ryggkota? Tacksam för svar :)
    Hej!
    Har inte varit inloggad på ett tag, men svar kommer här nu - bättre sent än aldrig säger de ju.

Jag tror att min ömma ryggkota berodde på att jag tränade (bland annat en del styrkeövningar liggande på rygg) på en tunn yoga-matta. När jag bytte till en tjockare matta gick det över. Har inte haft ont där sedan dess.
  • Fantasia78
    MadeleineBerglund skrev 2013-11-20 19:00:33 följande:

Blev du bra i ryggen efter du varit hos naprapat? :) vad var orsaken till din onda ryggkota?
    Jag var hos en sjukgymnast, och han tyckte jag skulle börja med att testa med en lite tjockare matta när jag tränade (använde en tunn yogamatta bara). Sedan jag bytte till tjockare matta har det onda gått över.

Men det är fortfarande så att en kota liksom "sticker ut"; hade faktiskt glömt bort det och inte varit hos vare sig läkare eller naprapat med detta. Men ska be läkaren att ta en titt när jag är där till våren.

/F
Svar på tråden En ryggkota som sticker ut lite + öm där efter träning - någon mer som varit med om detta?