• EMLina1981

Mini-Piller = ingen mens?

Jag fick mitt andra barn i slutet av september 2010, 4 veckor efter förlossningen fick jag min första mens och ytterligare 4 veckor senare kom nästa. Jag pratade med min barnmorska om preventivmedel och fick minipiller utskrivna. Har ätit i 5 veckor nu, jag borde fått mens för ca.2 veckor sedan men den lyser med sin frånvaro.

Någon annan som blivit av med sin mens när ni ätit minipiller?

• Svar på tråden Mini-Piller = ingen mens?
  • Varför

Yes, har ätit minipiller i ca 2 år nu och har inte haft någon mens sedan jag tog första tabletten, inte ens en liten blödning.

• Anonym

Jag har tagit minipiller i snart ett år och har haft mens tre gånger under den perioden.

• EMLina1981

Skönt att höra, då är jag antagligen rätt normal Glad

• Poison

Blev du inte informerad om att det är väldigt vanligt att inte ha någon mens med minipiller?

Första omgången med Cerazette (minipiller) var jag blödningsfri som längst i 7 veckor, men vanligtvis kom den väldigt oregelbundet (skulle dock inte kalla det för mens utan snarare en mindre blödning/blodblandad flytning). Kunde ibland blöda 2 veckor, var blödningsfri 3 veckor, blödde 1 vecka, blödningsfri 5 veckor osv.

Andra omgången (efter jag fött barn) med Cerazette blödde jag bara två dagar under nästan 3 månaders tid. Skönt!

• EliinO

När jag åt minipiller hade jag inte mens på 9 månader, fick en liten blödning i några dagar sen ingenting på 7 månader :)

• EMLina1981
    Poison skrev 2011-01-13 09:41:50 följande:
    Blev du inte informerad om att det är väldigt vanligt att inte ha någon mens med minipiller?

Första omgången med Cerazette (minipiller) var jag blödningsfri som längst i 7 veckor, men vanligtvis kom den väldigt oregelbundet (skulle dock inte kalla det för mens utan snarare en mindre blödning/blodblandad flytning). Kunde ibland blöda 2 veckor, var blödningsfri 3 veckor, blödde 1 vecka, blödningsfri 5 veckor osv.

Andra omgången (efter jag fött barn) med Cerazette blödde jag bara två dagar under nästan 3 månaders tid. Skönt!
    Nej jag fick ingen information av Barnmorskan, däremot har jag läst mig till att mensen kan bli väldigt oregelbunden och att blödningarna kan minska i storlek men jag hade inte koll på att det kunde försvinna helt från första pillret.

Jag håller dock med om att det är väldigt skönt att slippa mens...
  • Poison
    EMLina1981 skrev 2011-01-14 22:12:03 följande:
    Nej jag fick ingen information av Barnmorskan, däremot har jag läst mig till att mensen kan bli väldigt oregelbunden och att blödningarna kan minska i storlek men jag hade inte koll på att det kunde försvinna helt från första pillret.

Jag håller dock med om att det är väldigt skönt att slippa mens...
    Är det Cerazette du också har? Hoppas du är nöjd, oavsett minipiller sort.

Jag var väldigt nöjd med Cerazette men jag upptäckte när jag sluta med dom (för någon månader sen) att min sexlust kom tillbaka. Min sexlust försvann med Cerazette, tyvärr. Kopplade aldrig ihop den minskade lusten med pillrena, men det blev sån tydlig skillnad på lusten efter jag sluta.
  • EMLina1981
    Poison skrev 2011-01-15 11:30:41 följande:
    Är det Cerazette du också har? Hoppas du är nöjd, oavsett minipiller sort.

Jag var väldigt nöjd med Cerazette men jag upptäckte när jag sluta med dom (för någon månader sen) att min sexlust kom tillbaka. Min sexlust försvann med Cerazette, tyvärr. Kopplade aldrig ihop den minskade lusten med pillrena, men det blev sån tydlig skillnad på lusten efter jag sluta.
    Mini-P heter den sorten jag äter. Har ännu inte märkt av någon minskad sexlust men jag ska definitivt tänka på det. Åt p-piller för några år sedan och då försvann lusten helt och dessutom torkade slemhinnorna. Ingen höjdare vill jag lova.

Det är rätt svårt det här med preventivmedel, jag vill egentligen inte stoppa i mig hormoner men vi vill gärna ha ett tredje barn inom något år och då vill jag inte sätta in spiral heller så minipiller verkar som det bästa allternativet just nu om det funkar vill säga - jag håller tummarna...
  • Samanta245
    Varför skrev 2011-01-13 09:33:19 följande:

Yes, har ätit minipiller i ca 2 år nu och har inte haft någon mens sedan jag tog första tabletten, inte ens en liten blödning.

Vad heter minipiller som du tar? Jag vill gärna bli mensfri 
  • Anonym (l)
    Samanta245 skrev 2025-07-09 18:19:20 följande:
    Vad heter minipiller som du tar? Jag vill gärna bli mensfri 
    du skulle ju bli gravid

vad något åt för piller 2011 är inte viktigt idag
Svar på tråden Mini-Piller = ingen mens?