• Caamillaa

    2½ år och hennes fontanell har fortfarande inte vuxit ihop!

    2½ år och hennes fontanell har fortfarande inte vuxit ihop. Farligt? Någon som vet?

  • Svar på tråden 2½ år och hennes fontanell har fortfarande inte vuxit ihop!
  • kmp

    Är du säker?

    Jag tycker det låter lite konstigt. Det är ju en av sakerna de kollar på BVC när man går på kontrollerna....Skulle de sett att det inte växte ihop som det skulle borde någon reagerat tidigare....

  • 071001

    Hur kollar man det? Klämmer och trycker på barnets huvud?

  • Caamillaa

    Vi var där vid 20 månaders kontrollen, då sa BVC att den skulle växa igen så småningom men jag tycker det känns som att det har tagit ganska lång tid nu.. när är det vanligast att dom växer igen?

  • Caamillaa
    071001 skrev 2011-01-13 10:52:58 följande:
    Hur kollar man det? Klämmer och trycker på barnets huvud?
    Klämma behövs inte. Dra handen en bit över pannan så känner du.
  • 071001

    Ah, okej, har aldrig kollat det på Siri så jag blev nyfiken.

  • LillaFlingan

    läste att den ska växa igen mellan 1-2års ålder.

    min äldsta är snart 21mån gammal och den är fortfarande samma lika i storlek som den varit hela tiden.
    mellan en 5krona och 1krona i stl...

    får väl se när den växer igen då...

  • galnevale

    min dotter hade sin fontanell öppen till hon var runt 3. då hade den vuxit igen. var inget att vara orolig för enligt vår bvc-sköterska.

  • pandyb

    Jag reagerade över att min sons fontanell inte växt igen. Han var då 18 mån.
    I samband med att vi var på ett läkarbesök för hans krupp så frågade jag läkaren där om hon kunde känna på huvudet. Hon sa det var väldigt individuellt men kunde känna att den var på G och att det var normalt.
    Hon sa också om barnet haft en jämn och fin huvudomfångskurva så var det inget problem


    Nils 090419 *mammas prins*
  • viktoria87

    Min växte ihop när jag var i 5 års åldern och jag både lever och har hälsan ;)

  • SussieEden

    Enligt polska läkare tyden en för stor fontanell på d-vitaminbrist. Ge 10 droppar d-vitamin istället för 5 som rekommenderas i Sverige. Det fungerade på min ettåring med stor fontanell.. Efter två veckor var den redan märkbart mindre.

Svar på tråden 2½ år och hennes fontanell har fortfarande inte vuxit ihop!