• nnattisss

Gravid och egenföretagare, vad gäller?

Hej! Jag har ganska nyligen startat en enskild firma där jag arbetar som cirkelträningsinstruktör. Jag har bland annat Zumba och Afropower vilket är relativt ansträngande träningspass.

För ett par veckor sedan fick jag även veta att jag och min sambo väntar vårt andra barn, vilket jag blev överlycklig för såklart. Problemet är att jag märker en drastisk skillnad i ork och lider dessutom av hemskt illamående och yrsel dygnet rynt, vilket försvårar ordentligt för mig när jag ska jobba.
    Tidigare kunde jag utan problem köra 3-4 pass på raken, men nu blir jag helt utmattad (och dessutom riktigt kissnödig!!) efter bara 30 minuter. Oroar mig därför riktigt mycket över hur jag ska klara av att träna så pass många timmar i sträck utan att bebisen eller jag ska ta skada av det.

Snubblade in på en hemsida där jag läste att det i princip är helt omöjligt för egenföretagare att kunna vara hemma på heltid eller deltid under graviditeten och få ersättning för det. Stämmer det? Jag jobbar bara ca 10 timmar i veckan (plus allt pappersarbete) men de timmarna är ju riktigt fysiskt krävande (det finns ju tex inte en normal själ som skulle klara av att hålla på med gruppträning 40 timmar i veckan.)

Detta gör mig riktigt orolig och jag skulle vara riktigt tacksam för svar från någon som verkligen vet vad som gäller eller har gått/går igenom samma sak. På försäkringskassans hemsida får man ju ingen information om detta över huvud taget.

Mvh / En orolig, illamående och yrslig gravid egenföretagare

• Svar på tråden Gravid och egenföretagare, vad gäller?
  • eval

Jag fick HP sista månaderna, är egen företagare och arbetar som dagmamma. Varför skulle det vara omöjligt?
    Det måste det ju vara fullt möjligt att få sjukskrivning/HP även från en deltidstjänst om nu inte 10h effektiv tid på träningspass/v är en heltid i ditt yrke, om du i övrigt uppfyller kriterierna för sjukskrivning/HP. Mitt jobb är tex inte tungt nog, men jag hade foglossning och en väldigt samarbetsvillig handläggare som bidrog till att jag fick HP. 

Ansök du precis som vanligt om HP. Det ska inte vara någon skillnad på egenföretagare och anställda i det.

• nnattisss

Jag menade såklart att alla som har besvär har rätt att ansöka om hp de sista månaderna, egenföretagare eller inte :)

• Drake

Men som jag tolkar den länken så handlar det ju om farliga arbeten. Det du gör är inte farligt men däremot kan du behöva vara sjukskriven på grund av hur du mår. Det kan du ju fortfarande bli som egenföretagare och få ersättning från FK baserat på din inkomst i företaget.

• Bell82

Om det är tidigare än 60 dgar innan förlossning så är det sjukskrivning som gäller. För nystartande (inom 24 månader) ska man beräkna den lön man skulle haft som anställd.

Svar på tråden Gravid och egenföretagare, vad gäller?