• nnattisss

Gravid och egenföretagare, vad gäller?

Hej! Jag har ganska nyligen startat en enskild firma där jag arbetar som cirkelträningsinstruktör. Jag har bland annat Zumba och Afropower vilket är relativt ansträngande träningspass.

För ett par veckor sedan fick jag även veta att jag och min sambo väntar vårt andra barn, vilket jag blev överlycklig för såklart. Problemet är att jag märker en drastisk skillnad i ork och lider dessutom av hemskt illamående och yrsel dygnet rynt, vilket försvårar ordentligt för mig när jag ska jobba.
    Tidigare kunde jag utan problem köra 3-4 pass på raken, men nu blir jag helt utmattad (och dessutom riktigt kissnödig!!) efter bara 30 minuter. Oroar mig därför riktigt mycket över hur jag ska klara av att träna så pass många timmar i sträck utan att bebisen eller jag ska ta skada av det.

Snubblade in på en hemsida där jag läste att det i princip är helt omöjligt för egenföretagare att kunna vara hemma på heltid eller deltid under graviditeten och få ersättning för det. Stämmer det? Jag jobbar bara ca 10 timmar i veckan (plus allt pappersarbete) men de timmarna är ju riktigt fysiskt krävande (det finns ju tex inte en normal själ som skulle klara av att hålla på med gruppträning 40 timmar i veckan.)

Detta gör mig riktigt orolig och jag skulle vara riktigt tacksam för svar från någon som verkligen vet vad som gäller eller har gått/går igenom samma sak. På försäkringskassans hemsida får man ju ingen information om detta över huvud taget.

Mvh / En orolig, illamående och yrslig gravid egenföretagare

• Svar på tråden Gravid och egenföretagare, vad gäller?
  • eval

Jag fick HP sista månaderna, är egen företagare och arbetar som dagmamma. Varför skulle det vara omöjligt?