• Heroa

Babyskydd, finns inga tester?

Är dagens babyskydd (nya köpta i butik) bra allihopa eller är det något man ska akta sig för? SKa man helt enkelt gå på det som passar i bilen? Jag tycker de med bas verkar smidiga. Vi har tydligen isofix i bilen, vad innebär det egentligen?? Jag har letat efter tester men inte hittat några bra på babyskydd där de faktiskt bedömmer, bara där de sammanfattar fakta. HIttade ett test som kostade pengar, kanske ska köpa det? Länka gärna om ni hittar nåt test.

Vissa babyskydd ser så små ut men efter 6 mån "bör" man tydligen byta ut dem ändå så det kanske inte behövs nåt rymligare?

• Svar på tråden Babyskydd, finns inga tester?
  • DizNick
    flickan85 skrev 2011-01-13 11:15:00 följande:

www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article1...

Här hittade jag nåt

Fast det är ju inga babyskydd de testat.

Alla som säljs idag är ju godkända i sverige. Och sverige har ganska höga krav så tror det är hugget som stucket vilket man väljer!

Vi har Aktas Logico S. Är supernöjda med det! 
  • Miss Lau

Är babyskyddet testat är det säkert. Och de seriösa butikerna säljer bara testade och godkända babyskydd. Av de är det mest en smaksak vilket man gillar och så givetvis vilket som passar bäst i bilen.

• Heroa

Ja jag antog att det va så, man får se vad man gillar och funkar i bilen. Det är bara att åka runt och titta alltså!

• flickan85

gå in på testfakta.se och sök efter bilbarnstol. Där stod det just att vissa var farliga även fast de var godkända..

• flickan85
    flickan85 skrev 2011-01-13 11:33:43 följande:
    www.testfakta.se/foraldrar_barn/article15119....
    "Flera av de vanligaste bilbarnstolarna som säljs i Sverige ger inte barn ett tillräckligt skydd vid allvarliga olyckor. Detta trots att stolarna är godkända. Det visar ett stort test som Testfakta har gjort."
  • enlitenbitkaka

Alla babyskydd som säljs i Sverige är testade och godkända. Sen handlar det mer bara om behov, estetik och vad som passar bäst i bilen.

Är ni långa/korta, svaga/starka, ska det lyftas ur bilen ofta eller sitta där?

Vet att BeSafe har varit testvinnare många gånger.

Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Miss Lau
    flickan85 skrev 2011-01-13 11:34:35 följande:
    "Flera av de vanligaste bilbarnstolarna som säljs i Sverige ger inte barn ett tillräckligt skydd vid allvarliga olyckor. Detta trots att stolarna är godkända. Det visar ett stort test som Testfakta har gjort."
    Testet är från 2007 och gällde bilstolar, inte babyskydd. Om jag minns rätt visade det sig senare dessutom att vissa stolar varit felmonterade under testet!
  • MissLis

Skulle personligen ha satsat på ett etablerat "bilstols-märke" som t ex Britax eller Akta Graco. 

• Heroa

Här där jag bor verkar alla ha akta graco (logico s), kollar man blocket är det i princip det enda som finns. Fast vi satsar på ett nytt och tänker ha det till nr 2 också. Vad jag försått ska man kunna ha dem i 5 år åtminstone. Just akta kan man även ha om man känner behov av att sätta på vagnen, det eller teutonias egna. Vore väl smart att satsa på nån av dem eftersom alla verkar ungefär lika bra ändå.

Svar på tråden Babyskydd, finns inga tester?