mor till två kina tjejer skrev 2011-01-13 19:32:54 följande:
Kontakta LKG-teamet som du tillhör och hör varför er dotter inte har fått operationstid. Vi kontaktade själv LKG-teamet när vi kom hem (hade kontakt med dem när vi beslutade oss för adoptionen också). Efter operationen dröjde kallelse till logoped, så då kontaktade jag teamet igen och fick tid hos logoped med en gång. Vi är supernöjda med den kontakt vi har haft med vårt LKG-team.
I våras när vi var där första gången så sa dom att vi skulle få träffa hela LKG-teamet och operation för att stänga hårda gommen till hösten. När hösten kom och vi fortfarande inte fått någon kallelse så ringde jag för att fråga om de glömt bort oss då vi känner en annan familj som kom hem efter oss och fick en op tid efter 2-3 månader. (I och för sig läpp och mjuk gom men ändå). Då svarade de att läkaren ville träffa oss igen innan en op tid kunde sättas upp. Ja men ge oss en tid då och det fick vi. Även denna gången fick vi träffa läkaren i max 5 minuter och då sa han att det inte skulle bli op förrän tidigast i vår. Det känns som dom hela tiden skuter på det och han försa sig faktiskt när ha sa att dom prioriterar små barn. (Han insåg ganska snabbt vad han sagt.)
Vår dotter är nu 5 år och jag blir orolig att hon inte ska hinna få en op och ett bra tal innan hon börjar skolan. Det känns som att dom går förbi vår dotter och det är därför jag undrar vad det är för rättigheter man har.
Jag tycker att vi åtminstonne borde få hjälp från en logoped. Ett år är faktiskt väldigt lång tid när det gäller talet och det känns som att vår dotter har förlorat mycket tid. Tid som hon hade kunnat lära sig att prata ordentligt på. Man blir ju så besviken.