• lykantrophona

Problem med mus (usb)

Jag har en laptop och en mus till det som kopplas in genom usb-port. Ibland slutar den att fungera. Jag prövade flera olika usb-portar, fungerar fortfarande inte. Jag har prövat olika musar, funkar fortfarande inte.

Musen kan sluta funka och börja fungera igen, utan att jag ser något mönster. Det hjälper inte att starta om datorn heller.

Någon som vet vad man ska göra åt saken?

• Svar på tråden Problem med mus (usb)
  • lykantrophona

Hm. Behövs då en specifik drivrutin till just den sortens mus jag har, eller räcker det drivrutinen för vilken usb-ansluten mus som helst?
    Hittar nämligen inte några drivrutiner till just min.

• Veritas18

Måste vara till din. Kom inte musen med någon skiva? Eller, vilket märke och modell är det? Så kanske man kan hitta på deras hemsida eller en annan sida.

• lykantrophona

Musen kom inte med en skiva, och företaget har inte någon hemsida heller.

På musen står det
    Plexgear Office Gaming Mouse

• Veritas18

Gogglade lite men hittade inget. Vad konstigt! Kan du försöka uppdatera drivrutinerna då?

• lykantrophona

Hur gör jag det?

Förresten kallas tydligen musen över för Plexgear s-555. Verkar inte som jag är den enda som haft problem med den. Synd bara att problemen började efter att garantin gått ut.

De flesta möss brukar ju fungera bara man stoppar in dem, så då undrar jag varför det inte funkar nu att köra med en annan mus? Testade med en annan, men det känns som om datorn har bestämt sig för att inte känna igen några möss alls just nu...

• Veritas18

om du avsinstallerar allt då? Och sen provar med en annan mus?

Ja... det är ju så att de slutar fungera ibland. Dum fråga, men har du kollat batterierna på den?

Det är därför jag hatar windows och deras "plug and play" som är skit enligt mig.

• lykantrophona

Hur avinstallerar jag drivrutiner? Jag är inte så bra på datorer. :P

Tror inte den har batterier, då den har sladd och är lätt? Finns inget sätt att öppna musen heller.

Det kan inte vara glapp då?

• Veritas18

Ahaaa..trodde den va trådlös.. Men hmm ..gå in i kontrollpanelen och sen program. Avinstallera därifrån. Och sen testa allting igen, dvs, plugga in den och prova om den kör automatisk inställning och så.

• Umm Elias

Jag har samma rpoblem, har provat 4-5 olika usb musar, de fungerar ibland och ibland inte.. Nyss slutade min fungera och har varit så under dagen men jag bytte batteri igen och då hoppade den igång... testa det..

• lykantrophona

Hm... Hittar inget som skulle vara musens drivrutiner. Vågar inte avinstallera de enda drivrutiner jag ser där:
    "Windows driver package" och "Synaptics pointing device driver". Dessa fanns på datorn innan jag fick den.

• straight arrow

Byt mus, tycker det låter som att det glappar inuti musen - ibland blir det kontakt, ibland inte... om inte den är helt ny förstås?

• lykantrophona

Har prövat med en annan mus.

Nu känner inte datorn igen någonting som kopplas via usb. Inte min externa hårddisk heller. Aldrig hänt förut.

Svar på tråden Problem med mus (usb)