• PAM79

Allergisk mot mycket

Hej!

Jag har för 6 månader sen upptäckt att jag är allergisk mot mjölk, soya,havre och gluten. Har alltid haft besvär med magen, huden och haft astma symtom fast jag inte haft astma.  När det gäller huden har jag haft sån klåda runt munnen sen fått blåsor i ansiktet som kliat. Nu har allt blivit bra så länge jag undviker ovanstående produkter.

Det togs två blodprov en för gluten och en för att titta på 5 allergener, kommer inte ihåg vad den hette. Men dom visade inget.

Nu undrar jag om det är vanligt att proverna inte visar nåt? Kan man komplettera med pricktest?
    Kan jag kräva en remiss till en allergolog och dietist?

Kan det vara så att man varit känslig mot tex bara mjölk men sen att man börjat reagera på fler saker när man inte undvikit tex mjölkprodukter?

Hur stor är risken är att barnen ärver allergin mot gluten? De är laktosintoleranta, det har visat sig på prover också. Men de verkar reagera mot nåt mer, soya är jag säker på också men sen funderar om det inte är mjölk också...

Vore oändlig tacksam om du kunde besvara några av mina funderingar.

• Svar på tråden Allergisk mot mycket
  • Allergiexperten

Hej! Om man tagit blodprov för att påvisa om man är allergisk och provet inte visade något betyder det att man inte är allergisk mot det man frågade efter. Det finns ett allmänt allergiprov som visar om man har tendens till allergi men det finns också med specifikt prov där man frågar efter allergi  mot exempelvis jordnöt eller katt. Utan att veta vad man frågade efter kan man inte svara på din fråga. Men om glutenprov tagits och det var normalt så är du inte glutenintolerant. Det är ingen idé att göra pricktest om blodprovet var normalt, båda testen visar samma sak.

Om du inte mår bra av viss föda så ska du inte äta den. Kroppen behöver inte ha utvecklat en allergi för att man inte mår bra när man äter vissa saker, däremot säger kroppen ifrån att just den födan ska du inte äta.
    Många är känsliga mot mjölk och vete utan att vara allergiska och får gasighet och ont i magen när de äter dom produkterna men mår bra om de utesluter den typen av mat.
    Glutenintolerans kan utvecklas även i vuxen ålder, viss ärftlighet finns, ca 5 % ökad risk om föräldrar har glutenintolerans att barnen får detta.

Mår dina barn inte bra när de äter viss mat så tycker jag du ska be läkare bedöma om de har någon form av allergi.
    Du kan visst begära att få remiss till dietist. Din husläkare kan skriva sådan.
    Vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Allergisk mot mycket