• VeronicaNyberg

Sagt upp mig,Studera from nu tills 1 juli, BF 1 sept, får jag akassa jul-sep?

Som frågan lyder, ska säga upp mig, är berättigad till akassa..kommer säga upp mig from 1 feb. kommer börja studera 21mars till den 1 juli, strökurser, Har beräknad förlossning 1september. Kan jag få akassa juli-september? Eller nån slags havandeskapspenning så jag ju kommer klassas som arbetslös dessa månader? Man har ju 3 månaders karens när man säger upp sig, menj jag gör ju bort nästan 2 månader nu direkt?

• Svar på tråden Sagt upp mig,Studera from nu tills 1 juli, BF 1 sept, får jag akassa jul-sep?
  • VeronicaNyberg
    jelicka skrev 2011-01-13 16:41:31 följande:
    varför tar du inte bara tjänst ledigt för studier?
    Skall efter mammaledigheten flytta  (60 mil) och kommer inte kunna stanna hur som helst. Skall fortsätta läsa på heltid efter det också, känns onödigt att vara bunden till jobbet när jag hur som helst inte kommer jobba kvar.
  • Trevlig eftermiddag

Du får inte A-kassa om du själv har sagt upp dig, alfakassa kanske eller något annat alternativ men inte a-kassa

• VeronicaNyberg
    Trevlig eftermiddag skrev 2011-01-13 16:46:39 följande:
    Du får inte A-kassa om du själv har sagt upp dig, alfakassa kanske eller något annat alternativ men inte a-kassa
    Klart man får. Efter 3 månaders karens.
  • Hannah76
    Trevlig eftermiddag skrev 2011-01-13 16:46:39 följande:
    Jo en först efter karensdagarna.
  • Trevlig eftermiddag
    VeronicaNyberg skrev 2011-01-13 16:45:41 följande:
    Skall efter mammaledigheten flytta  (60 mil) och kommer inte kunna stanna hur som helst. Skall fortsätta läsa på heltid efter det också, känns onödigt att vara bunden till jobbet när jag hur som helst inte kommer jobba kvar.
    det är många på mitt jobb som tar tjänstledigt och aldrig mer dyker upp, varför skulle det vara så krångligt, det är ju en trygghet för dig 
  • Trevlig eftermiddag
    VeronicaNyberg skrev 2011-01-13 16:48:01 följande:
    Klart man får. Efter 3 månaders karens.
    okej tre månaders karens, är det inte 6 månaders karens, ja ja du vet nog bättre och är säkert mer påläst än mig,. du gör ju iallafall som du vill och varför frågar du inte myndigheterna istället så får du säkert mer klarare svar än här 
  • VeronicaNyberg
    Trevlig eftermiddag skrev 2011-01-13 16:48:14 följande:
    det är många på mitt jobb som tar tjänstledigt och aldrig mer dyker upp, varför skulle det vara så krångligt, det är ju en trygghet för dig 
    Nej, det är drygt. Tycker även att det är dålig stil när dom förväntar sig att man då kommer tillbaka, jobbar på ett väldigt litet företag. Jag planerar ju att börja studera heltid efter mammaledigheten, är även berättigad till akassa, mer säkerhet än så behöver jag inte.
  • VeronicaNyberg
    Trevlig eftermiddag skrev 2011-01-13 16:51:13 följande:
    okej tre månaders karens, är det inte 6 månaders karens, ja ja du vet nog bättre och är säkert mer påläst än mig,. du gör ju iallafall som du vill och varför frågar du inte myndigheterna istället så får du säkert mer klarare svar än här 
    Tycker faktiskt man får mycket klarare svar här! Dessutom skriver folk om allting runtomkring man skall tänka på, myndigheterna skiter väl fullkomligt i att informera mig om kringliggande saker om jag inte frågar rakt ut.
Svar på tråden Sagt upp mig,Studera from nu tills 1 juli, BF 1 sept, får jag akassa jul-sep?