• kasma

Kan jag börja med piller igen efter 1-2 månaders uppehåll

Hej! Önskar snabbt svar:
    Slutade med p-piller typ siste november. Har haft en mens (siste december började den), men vill nu skydda oss igen eftersom jag skadat mig och äter starka smärtstillande. Vi skjuter upp bebisverkstaden några månader helt enkelt.
    Kan jag börja äta p-piller (med start nästa mensdag), eller bör jag kontakta en BM och höra efter först? Undersökas eller så?
    Har aldrig haft uppehåll från pillren tidigare - käkat i drygt 10 år, så jag vet inte hur man brukar göra.
    Tänkte ringa i morgon o fråga, men om många här är säkra på sin sak så slipper jag ju telefonkön ;)

• Svar på tråden Kan jag börja med piller igen efter 1-2 månaders uppehåll
  • Hannah76

Du kan börja äta dem igen. Ska du börja på nästa mens första dag?

Tänk  på att du kan få mellanblödningar o liknandeden första tiden.

• kasma

Oj, jag har skrivit "nästa" mensdag, men jag menar ju som du skriver - första mensdagen! För då är jag väl skyddad direkt? Får göra med kondom fram tills dess. Det hade varit ack så oroligt att bli gravid under tiden som jag äter monstertabletter.....!

• kasma

Någon mer än Hannah76 som kan bekräfta? Om 3 svarar samma känner jag mig trygg ;)

• Rafael90

Om du är säker att du inte är gravid är det väl bara att käka på? :P nejmen, jag gjorde samma sak förra året, tog ett uppehåll och tänkte börja nästa mens. Tanten på ungdomsmottagningen sa att jag bara kunde börja, antingen första mensdagen och vara skyddad direkt, eller när jag ville men då skulle jag inte vara helt skyddad förrän en vecka senare. Eftersom min mens tog ett bra tag att komma igång efter att jag gjort uppehåll (jag var inte gravid) så började jag utan att fått mens och det var inga problem med det.

• kasma

Jo, jag kan nog säga att jag är ganska säker på att jag inte är gravid. Träffade min pojkvän o sexade 2+3 dagar efter sista mensdagen och då lär jag ju knappast ha haft ÄL.
    Då börjar jag nog i morgon då.

Svar på tråden Kan jag börja med piller igen efter 1-2 månaders uppehåll