• Smultronstaellet

Trånga tårkanaler på barn

Hejsan alla föräldrar!
    Vår son har sannolikt trånga tårkanaler. Ögonen rinner nästan konstant när han är utomhus och han åker på ögon inflamationer.

På BVC har vi talat om att vidga tårkanalen men jag tycker det verkar läskigt. BVC vill förståss att vi ska vänta så länge det går eftersom han bara är 16 månader.

Är det någon som kan berätta om ett sådant ingrepp på barn?
    Blir de sövda?
    Fick de problem efteråt?
    Smärta?

Vi bor i Uppsala län så vi får säkert god hjälp på Akademiska sjukhusets ögonklinik...

• Svar på tråden Trånga tårkanaler på barn
  • Hattifnattentanten

Det är ingen som pratat om op ang våra söner, bara att man kan massera i ögonvrån... Är också intresserad av svar.

• karin gbg

är också intresserad av svar. vår pojks ena öga rinner och varar konstant. jättejobbigt. det har det gjort i snart sex månader och på bvc säger de bara att man skall masera men inget händer ju...../karin

• Rödingen

Vår dotter har också samma problem. Ena ögat rinner och varar. Hon är "bara" åtta veckor och jag hoppas att det försvinner snart. På BVC har de sagt att vi ska tvätta med koksalt. Har köpt renässans ögondroppar på apoteket. Än så länge har det inte hjälpt...

• Hattifnattentanten

Jag har två söner med trånga tårkanaler (ärvt från farmodern), på dem kommer det inte att växa bort men det blir lite bättre när de blir större.

Vi försöker hålla rent, minstingen (8mån) brukar jag spruta lite mjölk i ögat på istället för ögondroppar. *tips om du ammar* Jag tycker det fungerar bra. Mjölken innehåller ju antikroppar som tar kål på de flesta vanliga bakterier som kan hamna i ögat. Den löser upp kletet bra också tycker jag. Sedan torkar jag rent med en våt, ljummen trasa när det fått verka en stund.

• Elut

Min son har haft en trång tårkanal sedan han föddes. Konstant geggig i ena ögat och tårar som rann. Då han var 17 månader opererades han och alla problem är nu borta. Operationen tog bara några minuter och han var sövd.

Om besvären inte återkommer under den första månaden räknas operationen som lyckad och inga fler ingrepp behövs. Hans öga är nu helt bra!

En trång tårkanal kan vidgas av sig själv i takt med att barnet växer. Dock gör det sällan det efter att barnet fyllt ett år. Därför väntar man oftast med ingreppet till barnet passerat året.

Fråga gärna om ni vill veta något mer!

• Hattifnattentanten

Hur fick du till operationen?
    Hur går det till?

Vet inte om jag vill göra det alls, men det är ingen som pratat om att det går att göra så här. Kanske för att jag inte verkar/känner mig särskilt orolig?

• Mamin

Min tjej på 8,5 har oxå ett öga som ständigt geggar. Det har hållt på sen hon föddes. Läk på BVC har sagt att man får räkna med ett år och om det inte blivit bättre då så får man träffa en ögonläk för ev bedömning av op.
    Vi masserar oxå men det hjälper inte. Hoppas att det växer bort...

• Elut

Vår läkare på bvc skickade en remiss till ögon.

Under operationen går de in med en liten, liten sond och vidgar kanalen. Ingen smärta efter ingreppet och barnet kan gå tillbaka till dagis redan dagen efter.
    Vi gav vår son ögondroppar under några dagar men ögat var helt bra direkt efter operationen. Imponerande!

Ingreppet är så litet och enkelt så jag såg ingen anledning att INTE gör det. Hellre det än att han skulle beväras i flera år!

• Hattifnattentanten

Elut:
    Svärmor har fortfarande problem med det Ska nog höra m bvc nästa gång...

Svar på tråden Trånga tårkanaler på barn