• Anonym ("Skäggiga damen)

Generande hårväxt

Jag mår så dåligt är så hårig i ansiktet. Ljusa längre strån i hela ansiktet och svarta grova ca 30-tal på hakan. Är det någon som provat något som verkligen fungerat? Jag vaxar när det är som värst men vill bara bli av med det för alltid är så rädd att någon ska se....

• Svar på tråden Generande hårväxt
  • Anonym (samma här)

Sök upp en dermatolog och pröva diatermi! Det är det enda som fungerar i längden!
    Jag har haft mustasch som jag har fått bort med det, man går in med en liten nål i varje hårstrå och bränner bort hårsäcken så att det aldrig kommer tillbaka. Gör lite ont, men är värt det!
    Har även prövat vaxa och det håller ju bra i några veckor, men det kommer ju tillbaka..
    Lycka till!

• Anonym (apan)

fast jag har nog lagt ner 20000:- på diatermi men inte fan hjälpte det.
    jag är minst lika pälsig nu men 20000:- fattigare.

Och om du har 30 mörka grova mörka  på hakan så fattar jag att det inte är kul men jag har betydligt mer än så

Jag plockar dagligen med pinsett bort 40? Har säkert över 100 grova mörka på haka och hals. Och nån enstaka på var kind. Och på brösten för att inte tala om magen och låren...

Fruktansvärt jobbigt

• Anonym (samma här)

Anonym (apan),

Herregud, vad är det för en värdelös Dermatolog du har råkat ut för?? Gör de rätt så försvinner hårstrået OCH hårsäcken för alltid så det är omöjligt att det ska kunna växa ut något igen!
    Sen kan det ju vara så att du har väldigt kraftig hårväxt och att det är nya hårstrån som kommer ut hela tiden.. Låter också väldigt dyrt tycker jag..

Pröva att söka dig till någon annan för att se om det lyckas bättre, eller hör med den du har varit hos varför hon tror att du fortfarande är hårig och t.om om det går att få några pengar tillbaka om hon misslyckades med din behandling!

Mina ben har jag fått fason på genom laserbehandling, IPL kallas det och det funkar också! Nackdelen är att det gör väldigt ont och kostar mycket pengar, man måste göra 4-6 behandlingar, men sen är håret borta för alltid!
    Med IPL ska man också kolla upp noga vem man går till, jag gjorde min första sån behandling på en salong i Växjö, och de brände sönder mina ben totalt.. Jag hade stora brännmärken över hela benen i 4 år, nu har de äntligen bleknat bort, men det var hemskt!
    Nu går jag till en bra Dermatolog som kan sin sak!

Känns ibland skit att behöva lägga så mycket pengar, smärta och tid på nåt så onödigt som hår, men har man otur att vara extra hårig så är det faktiskt värt det i slutändan!

Ett hudvårdstips också, försök att inte plocka håren med pincett, när man gör det så startar man en liten reaktion i hårsäcken som blir "irriterad" och producerar nya hår, det hjälper för stunden, men i längden är det värdelöst för det kommer bara fler och fler hårstrån.. vaxa är betydligt bättre i så fall, för då "irriterar" man en större hudyta på en gång, och det blir inte samma reaktion i hårsäckarna.

Men som sagt, från en som har prövat ALLT inom hårborttagning, det enda som har hjälpt mig är Diatermi för enstaka hårstrån t.ex under näsan, hakan, och laserbehandling för större områden såsom ben, bikinilinje etc...

Lycka till!

• Anonym ("Skäggiga damen)

Tack för hjälpen skönt att höra att man inte är ensam. Ska nog testa diatermi, funkar det på ljusa hår med?

• Anonym (samma här)

Jajemensan! Diatermi funkar på både ljusa och mörka hår, laser däremot funkar bara på mörka..!

• Anonym (Björnen)

Åh gud vad underbart att finna flera med hårproblem å då handlar de inte om en "bad hair day"..

Har samma problem... massa hår på hals (är som en man) hår på bröstet & brösten, sen ska vi inte tala om magen (PUUH) bikinilinjen och behåringen på ben går ihop.. Sexig? nää absolut inte men man får väl hoppas på att jag ÄR varmare än de flickor som inget hår har.

Fick idag veta att jag har PCO och därför behåring, kan man då inte få hjälp av läkare att få remiss om man mår dåligt av de?? Jag gömmer mig hela tiden, svårt att se folk i ögonen då jag tror att de tittar på min hals. Är företagare och träffar mycke kunder och de känns så jobbigt även att jag egentligen är en pratglad jävel. Har noppat men de pallar jag inte med längre då de är för mycket, vax kanske jag bör testa! Annars (skäääms) rakar jag mej... Va hallå man e tjej å får ha en egen rakvårds serie i skåpet brevid gubbens..
    Vad kan en deramtolog kosta?

• Anonym (samma här)

Har du PCO borde du kunna få hjälp med en remiss, fråga på din vårdcentral!
    Annars har jag betalat hos min Dermatolog, 400 kr för ca 10 min behandling av diatermi i ansiktet, då hinner hon ta bort kanske 10-20 hårstrån.
    Och 4000 kr per behandling av IPL laserbehandling på kroppen, då har jag fått ett bra paketpris där hon gör hela ben, bikinilinje samt mina underarmar.
    Mycket pengar totalt.. men som sagt, jag tycker att det är värt det!

• Anonym (Björnen)

Åhh tackar för svaret! De ska jag bannemej göra=)

De är helt klart värt att betala de kronor för självkänslan kan jag tänka mig blir starkare för varje gång.
    Jag är lite rädd för IPL att jag ska få brännskador och allt de där negativa som man självklart bara hör..:( Men försvinner håret helt från bikinilinjen& ben? lr jaa min bikini & ben behåring är ett å samma pälsvård:S

• Anonym (samma här)
    Skrattande..
    Ja med IPL ska du kolla upp vart du går, jag gjorde inte det första gången och fick benen sönderbrända.. inte kul!
    Med min nya Dermatolog berättade jag det här så att hon skulle vara försiktig, och det har gått jättebra!

Och ja, håren försvinner för alltid, jag har gjort 4 behandlingar nu och märker STOR skillnad, från att ha haft päls (inte överdrivet) på benen om jag inte rakade på 2-3 veckor så har jag nu enstaka hårstrån här och där efter att inte ha rakat på ca ett halvår!
    Om 2 behandlingar räknar jag med att allt är borta!!
  • Anonym (Björnen)

Men ajj! Hur gick de med det sönderbrända? Men undran är- går man inte hellre med ärr på ben än en GRYM hopplös behåring? :S

Men gud låter helt underbart att du redan ser så tydliga resultat! Måste kontakta V-central för å se om de kan hjälpa annars ska jag finna någon bra på egenhand. Vart bor du?

• Anonym (samma här)

Usch ja.. det var jobbigt, i ca 4 år hade jag fula ärr på hela vaderna, de har bleknat bort nu som tur är! Den behandlingen gjorde jag i Växjö, åker inte dit igen!!

Jag bor i Kalmar och går numera hos Diatermikliniken där, mycket nöjd med dem!

• Anonym (Barnlängtan)

Har ni barn?
    ( Vill veta,om ni liksom jag med ökad hårväxt, har haft svårigheter att få barn?)

• Anonym (Björnen)
    Anonym (samma här) skrev 2011-01-14 14:21:04 följande:

Usch ja.. det var jobbigt, i ca 4 år hade jag fula ärr på hela vaderna, de har bleknat bort nu som tur är! Den behandlingen gjorde jag i Växjö, åker inte dit igen!!

Jag bor i Kalmar och går numera hos Diatermikliniken där, mycket nöjd med dem!

Åhh nej förstår helt varför du inte åker tillbaka till växjö! Fick du nåon typ av kompensation för de ärr & "men" som det medgav?
    Bubblans oxå att man bor i sthlm, men man borde nog finna en vettig diatermklinik här bland alla bluffare.=)
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2011-01-14 19:10:24 följande:
    Har ni barn?
    ( Vill veta,om ni liksom jag med ökad hårväxt, har haft svårigheter att få barn?)
    JAG!! *vinkar med händerna*
    Har en gosse (ung man) som jag fick när jag var mycket mycket för mycket ung så kroppen hade inte utvecklats ordentligt och heller inte fått pco. Har försökt få barn i 7 år nu min inte lyckats alls... har inte ens funderat på att jag kunde lida av något trots att min moster sa när jag blev gravid i unga dagar att, - chansen för dig att bli gravid igen kan bli svårt då vi kvinnor i släkten har stroa problem med det. Vilket jag äntligen fattat.
    Så nu är det utredning som gäller för hur vi bäst ska gå till väga=)
  • Anonym (Hårtrollet)
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2011-01-14 19:10:24 följande:
    Har ni barn?
    Hej!!

Jag har 5 barn,min behåring "bröt" ut i samband med första graviditeten för snart 11 år sen,det började då med skäggväxt,som har blivit mera under åren:hårig mage,bröst,armar.....och jag är superfertil trots hårväxten,blir gravid på en gång,väntar nr. 6 just nu!!! Min gynekolog säger att det inte är PCO,då mina äggstockar ser normala ut!
  • Anonym

Nu var det länge sedan någon skrev här, men jag har gått igenom samma sak, men fått hjälp och tänkte sprida det (önskar att jag hade fått denna kunskap tidigare!)

Jag fick veta att jag har PCOS när jag var hos min gynekolog. Hon var tydligen väldigt kunnig inom området och skickade en remiss till Karolinska sjukhuset. Där fick jag träffa en hudläkare (tror jag att hon var) som inspekterade mitt hår. Därifrån fick jag läkarintyg på att jag skulle få diatermibehandlingar för hårväxt på hakan som skulle bekostas av landstinget (efter att jag kommit upp till frikort). 

Jag var jätteglad ett tag och gick regelbundet dit och kände att stråna försvann. Det var inte förrän jag var bortrest i 3 veckor och inte kunnat gå på diatermin som jag märkte att det faktiskt inte hade blivit så mycket bättre. Jag läste på internet om andra PCOare som rekommenderade LCHF, inte bara för att gå ner i vikt, utan även för hårväxtens skull. Jag provade i en månad (gick ner nästan 10kg obesvärat på köpet) och märkte att hårväxten var mindre! Sen kom julen och jag "pausade" i min diet och åt kolhydrater igen, och vips så var allt tillbaka igen.

Bara ett tips! Det är verkligen inte så jobbigt som folk säger. Jag äter en del kolhydrater ändå (knäckebröd till frukost ibland) men det fungerar ändå. Man väljer själv, och jag är inte en alltför disciplinerad människa. 

• Anonym

PLUS att det skulle hjälpa till med fertiliteten. Jag är ingen doktor, men det verkar fungera. Jag har mens 2-3 ggr per år, men när jag gått på LCHF ett tag fick jag mens direkt :) Jag intalar mig själv att det hade med det att göra, för jag hade precis haft den innan dess (brukar ta ca 5mån annars emellan varven).

• Anonym (Mkt bättre efter)

Av misstag så råkade min läkare skriva in provtagning av testosteron nivåerna för ca 2 (?) år sen och de var i övre gränsen vilket kvalificerade mig till landstingsfinansierad diatermi. Har för många år sen fått diagnos PCOS men blev ändå gravid spontant för drygt 3.5 år sen, visserligen efter en viktnedgång på ca 20 kg. 

Den kvinnan jag gick till (Fil o form i Stockholm) var riktigt bra dock hade jag svårt för att få Emla krämen att verka ordentligt på slutet. Hon förklarade för mig att plockning med pincett fick jag absolut inte göra, för då blir tillslut roten böjd så de sitter hårdare och hårdare, vilket betyder att man behöver göra flera behandlingar för att få bort hårstråna eftersom man inte når rötterna direkt.
    För mig är det en oerhörd skillnad, nu klarar jag mig med en enstaka underhållsbehandling 1-2 ggr/halvår jämfört med plockning i stort sett varje vecka tidigare.

Det är dyrt men efter att ha provat en billigare salong igår så kommer jag gå till en lite dyrare (Aktiv Hudvård) då jag kände strömmen i tänderna och munnen på den billigare salongen i Aspudden. Fil o form är ngt dyrare än Aktiv Hudvård men jag hade nog fortsatt hos henne om det inte var just det med avstånd och öppettider som ställer till det, förut jobbade jag i närheten men inte längre därför är Aktiv hudvård perfekt, som har öppet även på helgen! :)

Svar på tråden Generande hårväxt