• Bonanza

Rosa?

Ja, jag vet att många tycker att namnet Rosa är en ko.
    Men om ni kan bortse från det så önskar jag åsikter om namnet. Fint, fult, konstigt, coolt? Hur är en Rosa?

Jag gillar namnet dels för att det är lite ovanligt men ändå hederligt, dels för att det signalerar en tuff och stark tjej (typ Rosa Luxemburg eller Rosa Parks).

Men tja... maken säger bara ko.

• Svar på tråden Rosa?
  • Jastner

Rosa är rejält, men ändå coolt! 
    Hade bestämt Rosa, men fick en Ivar istället.

• Surfare

Rosa är fint.

Rosa för mig är en  smart tjej som liten. Busig och spellevinkig och klarar sig bra i skolan. Charmig. När hon blir vuxen så skaffar hon sig ett rejält jobb och blir antingen läkare eller möjligen konstvetare och jobbar pa ett auktionsverk..

• DenNamnbitne

För mig är namnet betydligt mer än en ko. Ärligt talat tänker jag inte alls på kor(fastän jag gillar kor jättemycket) när jag hör namnet och Rosa Luxemburg är en bra association(mycket tuff kvinna). Jag har svårt för namn som är för söta och näpna men Rosa här även sting så jag gerPlus

• TheReLe

Och jag tänker på Rosa Taikon.. Också stark kvinna och silversmed..

• Jen08

Jag tenderar att i första läget reagera som din man , jag tänker på en ko, men barn (och vuxna) tenderar att "ta över" namnet från det man kopplar det till, Rosa är ett jättegulligt namn. Vi har en pojke på dagis som heter Ferdinand och första gången jag hörde hans namn tänkte jag nog på tjuren Ferdinand men nu tänker jag på pojken när jag hör namnet, personen gör namnet till sitt eget.

• MuffinCake

Jag hade kunnat tänkt mig Rosa i andranamn på dottern, men nu blev det Malva i stället.

Som förstanamn tycker jag det är helt ok, men Rose är vackrare!

• Zäta

För mig är inte likheten med en ko så fasligt... 
    Det första jag tänker på är färgen. Jag läste det som den innan jag klickade in mig i tråden och såg vad det handlade om.

Men sen låter namnet drömskt, idylliskt och somrigt tycker jag. Kanske glatt helt enkelt. 

Svar på tråden Rosa?