• Anonym

Lock för örat/öronsus=tinnitus?

Någon som haft det tillfälligt i samband med stress och oro?
    Hur länge kan det sitta i? Började i torsdags och har ännu inte släppt
    Har oxå huvudvärk..
    Läkaren sa att man kan ha så tillfälligt om man stressar och är orolig och det är "extra tungt i livet"

• Svar på tråden Lock för örat/öronsus=tinnitus?
  • Anonym (jag)

Jag har haft det för två år sedan, det susade rytmiskt ibland mer och ibland mindre.
    Tror det berodde på stress, hade så några månader!

• Danbala

Jo, jag får känningar av det när jag blir lite stressad eller sover för lite eller är lite förkyld... Det brukar släppa. För min del hjälper att se till att hela tiden tänka på att inte börja bita ihop käkarna, jag sitter och gapar ofta för att lätta spänningarna runt käkpartiet, eftersom det är lätt hänt att bita ihop mycket när man sitter vid datorn (vilket jag gör hela dagarna).

• Anonym

Min mamma har haft tinnitus i flera år. Nu är hon betydligt bättre då hon äter vättskedrivande och inte så mycket salt. Tydligen blir tinnitusen värre då man sväller, om du inte fått en skada i örat. Har du varit på konsert eller nåt annan hemskt för örat?

• Sannive

Tinnitus, man upplever att man hör pipljud, konstanta toner eller susningar. De upplevs som om de kommer "inne i örat", inte utifrån.

Det kan antingen vara fråga om en hörselskada, ofta orsakad utav plötsliga, höga ljud (pistolskott ect) eller om man utsätts för mycket (!) hög ljudnivå under en lång tid. Skadan är i detta fall obotlig och något som man får leva med för resten utav sitt liv, men kan kännas bättre om man ibland "ljud vilar". Dvs, ser till att man får det tyst omkring sig.

Det kan också vara fråga om stress, eller att örat är "ljud trött" och har börjat varna, då är det bara att försöka försätta sig i en ljudfri miljö ett tag så örat får återhämta sig.

Så ja, din läkare har aldeles rätt i att det kan vara stress och oro som orsakar det du upplever. Försök att hitta ett sätt att slappna av, låt öronen och ögonen vila, låt bli dator, TV och stereo så sinnena får lite ro.

Jag hoppas att du snart kommer att må bättre, och att orsaken till din oro och stress försvinner.

Stor kram

• Anonym

Tack alla för era svar!

Är inte förkyld och har inte varit i "bullrig" miljö. "Började mitt i allt" efter en vanlig dag på jobbet.
    Har varit "lite mycke nu" med hälsan och bebisverkstad ev. opration osv. osv.
    Så beror säkert på stress då. Sover dock bra på nätterna.
    Lite svårt att vila från vanliga ljud då man jobbar och lever... Kan inte börja sjukskriva mig för det här oxå Spec. inte då det kan sitta i i flera månader...Men försöker ha tyst omkring mig så mycket som möjligt (går inte på jobbet)
    Men ni har fått normal hörsel tillbaka då efter olika lång tid?

• kissemjao

Det du beskriver kan ju vara så som många ovan mig skrivit om stress och förkylning. Ytterligare ett tips är att du kanske ska kolla upp så du inte har fått en vaxpropp. Ja, är det tinnitus, så lär du ju bli varse om det ...

• Anonym (jag)

Jo jag hör som vanligt nu och har inga problem!

• Danbala

TS:
    Om du hade frågat det IRL hade jag inte kunnat låta bli att säga:
    "Vaaa? Tala tydligare!"
    Men skämt åsido så har hörseln gått tillbaka till precis som den var innan pip-perioderna, de gånger det hänt mig. Tar olika lång tid beroende på hur lång tid det tar innan jag lyckas slappna av!

• Anonym

*fniss*

Danbala: Har gapat och masserat käkmusklerna.De är som stenar, aj-aj.
    Använder bettskena varje natt för att jag biter ihop och pressar tänderna.
    Antar att jag bitit och pressat mer än vanligt ev dagtid nu då jag haft mycket
    att fundera på...
    tack för rådet,oxå skönt att höra att det säkert går om...

• kissemjao

Men ser man på. Nu så trillar poletten ner. Jag har precis haft samma problem som du. Doktorn sa till mig (kanske inte ordagrant men du får helheten):
    Om du är en sån biterska att du har bettskena, så kan det vara så att ditt frenetiska bitande, gör att de ständgit spända käkmusklerna stimulerar körtlarna du har kring käkarna, och då svullnar de och orsakar tryck på örat... Blir det tryck i örat kan det bildas lite vätska... som i sin tur bildar eksem (fråga mig...!) eller öroninflammation.... /Hälsningar en tuggissyster med bettskena.

Tips är att använda bettskenan även på jobbet eller i de situationer som är extra stressiga. OM du kan.. .annars undrar väl kollegerna om du har gröt i munnen...

• Anonym

Skööönt att det finns fler som upplevt detta!!!
    tack kissemjao

Svar på tråden Lock för örat/öronsus=tinnitus?