• LiVM

Dottern har förhöjt Folatvärde?

Min Ebba var in på Sjukhuset före jul för provtagning och undersökning,hon har haft lite "hyss" som dom så fint kallar det för på sjukan,lite kramper eller starka reflexer vill jag nog mer på stå att det är,nog om det.

En läkare ringde i Måndags och ville att vi kom upp för nya provtagningar efter som hennes Folatvärde var förhöjt?

<45 stod det på provsvars pappret? Kan nån snäll och barmhärtig själ tala om för mig vad detta innebär,har googlat men hittar inge svar....Tack! 

Leo 060220 Ebba 100809
  • Svar på tråden Dottern har förhöjt Folatvärde?
  • Linastrumpan

Folater är ett samlingnamn på besläktade ämnen med folsyra(=Vitamin B9) som modersubstans

Det beror på om det är B-folat eller P-folat som var högt, dvs om folatvärdet påvisades i plasma eller blod. Var P-folat högt kan det vara ett tecken på B12 brist. Vanligsaste orsaken till högt folatvärde är dock att provet gått i hemolys under analysen, dvs att blodkropparna gått sönder och därför inte går att få ett korrekt värde ifrån blodet.

Detta är vad jag vet, nån annan vet kanske mer.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • LiVM

Tack Linastrumpan för ett mycket bra svar...då fick jag lite mer kött på benen

Leo 060220 Ebba 100809
Svar på tråden Dottern har förhöjt Folatvärde?