• audrina

Bra studieteknik

Hej på er!!

Undrar om det är någon som har någon bra teknik eller tips hur man läser till ett prov.
    Jag har ett på torsdag och läser och läser men tycker inte att jag kommer i håg så mycket som jag vill göra. Förra provet gick inte alls bra då det blev helt tomt i huvudet på mig när provet kom.. Snälla hjälp mig..
    Kram audrina

• Svar på tråden Bra studieteknik
  • Tindrande

jag skrev alltid upp det viktiga på papper, i ordnad form, och olika färger och stolpar.Om och om igen
    Sen gjorde jag även frågor, också med överstrykningspennor med olika färger.
    Läste detta som en tok, sen på provet så kunde jag pappret utantill med alla färger och kunde gå igenom pappret i mitt huvud när jag sökte efter svar

Låter kanske luddigt, men det är svårt att förklara.

Jag är en sån som måste skriva saker för att komma ihåg....

• audrina

Tack så mycket skall ta och testa med det, lär ju gå om man nöter in informationen så som du skriver. Låter ju som en bra teknik.
    audrina.

• QMiss LyckadQ

Jag använder exakt samma studeringsteknik. Den är oslagbar!
    Jag brukar avsluta pluggandet med att låta någon läsa mina frågor för mig där jag har skrivit svaren kortfattat, då får jag också prata och då upptäcker man hur man kan formulera sig och oftast var luckorna finns.

Att berätta för någon är superbra också.
    Det gäller bara att hitta någon som orkar lyssna...

• BabyJia

De där me att bara sitta å läsa ur en bok inför ett prov e omöjligt tycker jag...utan anteckna mycket funkar bra. Att man skriver ner d man anser va mycket viktigt å även frågeställningar som du skriver svar på å att man sen pluggar in anteckningarna..

• sessan46

jag brukar antingen skriva en massa fråggor som instuderingsfrågor och sen älta. Men efter att ha skrivit dom och formulerat sig så behövde jag inte älta mer en ett par tre gånger. Annars så brukar jag skriva ner det viktigaste på vraje stycke , tar en h*tes massa tid men det är grymt bra. Mindmaps är inte så dumt heller och så tror jag att nyckeln genom alla tekniker är färger...Lycka till på provet!

• MirandaPanda

Jag brukar aldrig hitta någon som vill förhöra mig.
    Detta löser jag genom att köpa små linjerade kort i ganska tjockt papper och så skriver jag t.ex. frågor på ena sidan och svar på andra sidan. Sedan när det blivit en liten bunt så drar man kort och svarar på frågan. Jag föredrar att använda kort eftersom man dels inte kan "tjuvläsa" svaret på baksidan och dels för att man kan blanda dem och få frågorna i annan ordning.
    Funkar särskilt bra om man måste lära sig definitioner av olika ord, eftersom man får dem ur sitt sammanhang och måste tänka till lite extra.

Svar på tråden Bra studieteknik