• PerG

Plättpanna

Imorgon tänkte jag dra iväg och köpa en plättpanna eftersom jag tänkt lääänge att jag vill steka plättar till barnen..

Är det någon som kan rekommendera något bra märke/modell? Eller tvärtom någon man ska undvika?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-13 23:56
    ingen teflongrej utan gjutjärn ska det vara! ;)

• Svar på tråden Plättpanna
  • Mei

Kan inte säga vilket märke. Men om man vill ha en plättlagg som man också kan baka plättbakelser i så ska man välja en som har ett handtag av metall så att den kan stå i ugnen. Och någon av dina barn kanske tänker bli en riktig fantast på att prova kakrecept Köp inte en med trähandtag om du kan låta bli alltså.

• Cia o krabaten

Problemet med nya plttlaggar är ju bara att de måste gräddas in för att funka riktigt bra, så med rik att bli besviken på resultatet i början.
    Själv högg jag min mormors plättlagg när de flyttade från hus till servicelgh

• PerG
    Cia o krabaten skrev 2011-01-14 07:41:22 följande:
    Problemet med nya plttlaggar är ju bara att de måste gräddas in för att funka riktigt bra, så med rik att bli besviken på resultatet i början.
    Själv högg jag min mormors plättlagg när de flyttade från hus till servicelgh
    Jo, men det är ju samma som med gjutjärnspannor så det får man ju räkna med... ..

Får helt enkelt servera plättskrap de första gångerna innan den blir instekt..... ;)..
  • keno

Jag har två plättjärn från Skeppshult i gjutjärn. En som gör vanliga runda plättar och en som gör hjärtanplättar.

• Frk Svår

Totaaaalt OT men testa att gör Krabbelurer när du skaffat din plättpanna. Uppskattat av de flesta barn (och vuxna)

Annars hade jag också satsat på en i gjutjärn utan trähandtag. Min förra gjutjärnspanna råkade stå i ugnen X antal ggr när jag satte igång värmen där. Det var inte så lyckat. Nu använder jag bara teflonpannor i övrigt men till plättar/krabbelurer hade jag använt en gjutjärnspanna.

• Ann Lee

Jag har en Skeppshult och den är bra nu efter några års stekning. Jag skulle nog kolla på loppis, så mycket värt att få en som redan är instekt. Annars stek in den i ugnen med riktig ister (om du inte är vegetarian förstås).

• musli

Jag köper alla mina gjutjärns-grytor och stekpannor på loppis.  

Hanna 050511 & Elias 090910
  • PerG

I morgon packar jag in barnen och åker och köper en Skeppshultspanna (utan trähandtag)! Tack för alla tips! Inte för jag vet om jag vill göra plättbakelser men har jag en ugnsfast så kan jag ju göra det i framtiden om jag känner för det (och dessutom är det mindre risk att handtaget går sönder... får bara se till att fixa en "snoppvärmare" som vi kallade det man satte på gjutjärnspannorna för att inte bränna sig.. ;)

Är lite skeptisk till loppispanna även om den säkert vore grym att den är färdiginstekt.. man vet aldrig vad den kan ha använts till och hur den hanterats så jag får väl istället se till att just denna plättpanna blir instekt under barnens uppväxt så att den kan gå i arv sen... ;)

• PerG

Kan rapportera att Skeppshultspannan funkar utmärkt! ;)... Funkade bra trots att den var ny och "oinstekt"... gjorde inget speciellt mer än att kanske ha lite mer fett när jag steker...

• Ann Lee
    PerG skrev 2011-02-17 23:02:20 följande:
    Kan rapportera att Skeppshultspannan funkar utmärkt! ;)... Funkade bra trots att den var ny och "oinstekt"... gjorde inget speciellt mer än att kanske ha lite mer fett när jag steker...
    Vad bra!

Vet inte hur ni andra gör, men jag diskar aldrig ur min, inte ens med vatten. Bara torkar den med lite hushållspapper.
  • PerG
    Ann Lee skrev 2011-02-20 23:40:28 följande:
    Vad bra!

Vet inte hur ni andra gör, men jag diskar aldrig ur min, inte ens med vatten. Bara torkar den med lite hushållspapper.
    Jag har tagit lite vatten, men sen har jag "fettat in" med matolja innan den åker in i kastrullskåpet... Jag har spillt lite när jag stekt och då känns det svårt med bara papper... kanske blir bättre när jag får till snitsen! ;)
Svar på tråden Plättpanna