• som en saga

Flyga med Ryanair - giltigt pass?(tyskland)

Kanske någon kan hjälpa mig!

Ska flyga till Tyskland 4-7 februari och mitt pass går ut 2 augusti i år.
    Har hört någonstans att passet ska vara giltigt ett visst antal månader innan sista giltighetsdag, typ 6 månader? Är det beroende på vilket land man åker till eller vilket flygbolag man åker med?

Åker med Ryanair. Till Tyskland. Vad gäller? Är mitt pass giltigt tro? Vore inte alltför roligt att stå vid incheckningen och inse att passet är 2 dagar "för gammalt", trots att det fortfarande är giltigt... Äsch, ni hajar nog. Tungan ute

Help please!

• Svar på tråden Flyga med Ryanair - giltigt pass?(tyskland)
  • lillamig1980

Till Tyskland ska det vara helt OK, men om du reser till USA vill dem att passet är giltigt i ett visst antal månader framåt.

• MrSmith

Till Tyskland klarar du dig utan pass. Men du ska ha med dig ett Eu leg om du blir stoppad i landet för id koll. Men det finns ingen passkontroll på föygplatsen.

• MinnaNa

Ryanair godtar bara pass som id-handling, i varje fall sist jag reste med dem vilket i och för sig var några år sedan. Men i ditt fall skulle jag vara lugn då det fortfarande är giltligt. Kolla på deras hemsida efter mer info!

• Lindreas

Ryan-Air kräver pass som legitimation, men det behöver inte vara giltigt när du kommer hem. Du behöver alltså inget nytt pass. :)

• som en saga

Då kan jag pusta ut med andra ord..

• Fru Massu

läste nu att man kan åka med EU/ESS leg, alltså ett sånt man kan få av polisen som är som ett pass inom EU.

jag gör död till liv åt dig
  • KlasKristian
    MrSmith skrev 2011-01-14 03:01:36 följande:
    Till Tyskland klarar du dig utan pass. Men du ska ha med dig ett Eu leg om du blir stoppad i landet för id koll. Men det finns ingen passkontroll på föygplatsen.
    De vill dock se pass när man checkar in på hemvägen.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • evaoregon
    rodriiguez skrev 2011-01-17 08:45:44 följande:
    läste nu att man kan åka med EU/ESS leg, alltså ett sånt man kan få av polisen som är som ett pass inom EU.
    Ja, man kan även åka med nationellt id kort.

THE ONLY FORMS OF TRAVEL DOCUMENTS ACCEPTED ON RYANAIR FLIGHTS ARE:

A valid passport - ( see below - */and ** below) A valid National Identity Card issued by the government of a European Economic Area (EEA) country. (Only the following EEA countries issue National Identity Cards acceptable for carriage on Ryanair flights: Austria, Belgium, Bulgaria, Finland, France, Germany, Gibraltar, Greece, Cyprus, Czech Republic, Estonia, Hungary, Italy, Liechtenstein, Lithuania, Luxembourg, Netherlands, Malta, Poland, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland) A valid German Government issued Kinderausweis travel document A valid Italian Certificato Di Nascita which has been endorsed as "VALIDO PER L'ESPATRIO" valid for travel. It is the passenger's personal responsibility to ensure that this document meets the requirements of immigration and other governmental authorities at the destination airport - see ** below. A valid Italian AT/BT card (Italian domestic flights only) A valid UN Refugee Convention Travel Document - (issued in accordance with Article 28(1) of the 1951 UN Convention, by a Government in place of a valid passport.) A valid Convention Travel Document - (issued in accordance with Article 27 of the 1954 UN Convention for Stateless Persons, by a contracting state in place of a valid passport) A valid EU Collective Passport (issued to approved EU school groups who are under 18) A valid Collective Passport issued by an EU/EEA country
  • evaoregon

Jag tror dock inte att det är så många som väljer nationellt id kort framför pass.  Båda gäller 5 år och kostar 400 kr, men nationellt id kort gäller enbart i Schengenländerna.  Den enda fördelen är väl att ett nationellt id kort är litet och tar mindre plats.

www.legitimation.se/id-kort/

• Fru Massu
    evaoregon skrev 2011-01-17 17:55:36 följande:
    Jag tror dock inte att det är så många som väljer nationellt id kort framför pass.  Båda gäller 5 år och kostar 400 kr, men nationellt id kort gäller enbart i Schengenländerna.  Den enda fördelen är väl att ett nationellt id kort är litet och tar mindre plats.

www.legitimation.se/id-kort/
    jag valde direkt ett nationellt id-kort för då behöver jag inte skaffa pass om jag bara åker inom schengenländerna men åker jag längre skaffar jag pass, har inte behövt pass på flera år så.. funkar perfa för mig :)
    jag gör död till liv åt dig
  • evaoregon
    rodriiguez skrev 2011-01-18 16:54:24 följande:
    jag valde direkt ett nationellt id-kort för då behöver jag inte skaffa pass om jag bara åker inom schengenländerna men åker jag längre skaffar jag pass, har inte behövt pass på flera år så.. funkar perfa för mig :)
    Ja, reser man bara inom Schengen så funkar det ju bra!  Glad
  • joanna01

Jag vill fraga om svensk korkort galler for att flyga med RYANAIR . Svenskt korkort galler ju som ID-kort.

• MJKOL
    joanna01 skrev 2013-04-29 11:27:50 följande:
    Jag vill fraga om svensk korkort galler for att flyga med RYANAIR . Svenskt korkort galler ju som ID-kort.
    Körkortet funkar nog bara inom Norden, eftersom nationaliteten inte står med. För att resa inom Schengen behövs ett nationellt id-kort eller pass, utanför Schengen är det bara pass som gäller.
Svar på tråden Flyga med Ryanair - giltigt pass?(tyskland)