• Eldblomma

Katt som äter tyg

Tänkte kolla om det är någon fler som varit med om att er katt äter tyg?
    Vi har en kattunge som nu är 14 veckor och jag blir snart tokig på honom. Hittills har han förstört två filtar, en stickad kofta och ett påslakan... Har aldrig hört talas om detta förut! Någon som vet vad man kan göra?

• Svar på tråden Katt som äter tyg
  • ressiwresseB

Det heter woolsucking på anglo-amerikanska, vet ej vad det kan heta på svenska. Inte vanligt, men inte heller ovanligt. mer vanligt med kattungar som har lämnat mamman för tidigt. Kan tyda på någon närings-eller vitaminbrist.

Kolla med din vet. eller med djursjukhuset angående vad som kan göras.

• Eldblomma

Ja, det kanske är bäst att ringa djursjukhuset... han äter Royal Canin kitten så jag tycker att han borde få i sig alla näringsämnen. Vill ju inte att han ska må dåligt!
    Tror det hela började för nån vecka sedan när jag var på annan ort och jobbade, tänkte att det kanske kan va nån protest från hans sida...
    Tack iallafall för ditt svar!

• Lilla Rus

"snuttar" han eller äter han faktiskt tyg? Om han "bara" snuttar på tyget kanske en egen liten nalle funkar.

• Danbala

Vi hade en katt (som såvitt vi visste var över tio veckor när vi fick honom, vilket borde vara lugnt, men han var i allmänhet lite seg, så han kanske var sent utvecklad) som hade en snuttefilt hela sitt (alltför korta) liv. Det var oftast bara en liten ruta av ett gammalt lakan som han fick av mamma och hade för att snutta på när han skulle somna. Han bar den med sig också när han skulle gå och sova, såg jättesött ut. .-)

• Eldblomma

Har aldrig sett när han äter på filtarna men tror inte att han bara snuttar eftersom det är stora hål på en del ställen. Han har en egen filt i sin myshörna men den har han inte rört så vitt jag vet. Iofs så är den i fleece så den kanske inte är lika god! Och så är det ju alltid roligare att förstöra sånt som man inte får...

• Belana

Ullfiltar? Koftor? örngott? När man kan äta presentpapper... Hälsar Sonja

Skämt åsido, här kan du säkert få hjälp. En suverän sajt!
    www.katter.nu/

• Madeleonten

Det kallas ylleätning & är ett tvångsbeteende. Veterinär brukar behandla med psykofarmaka. Det är mest siameser & burma som blir ylleätare.
    Har själv en "ylleätare" fast han äter endast prasslig plast så det räcker med att hålla honom från plastpåsar.

Madeleonten

Svar på tråden Katt som äter tyg