• sarahl

resa utomlands i större sällskap

i år är ett speciellt år för vår familj, jag fyller 30 o min man o min syster fyller 40! Vi funderar nu på om jag o min familj o mina 2 systrar o deras familjer samt vår mor skall åka utomlands i september. Vi blir ett stort sällskap på 14 personer.

Hur hittar man smidigast resor  för så många. Vi tänker inte oss det alldra dyraste o finaste men vill ändå veta lite vad vi får. Vi vill såklart till värmen!

Är det bättre att boka flygstolar o sedan hyra typ ett hus eller ska man satsa på hotell!

Någon som åkt i större sällskap? o kanske hyrt ett hus istället för hotell!

Överrös mig med tips o ideer!

• Svar på tråden resa utomlands i större sällskap
  • isolande

Vissa hotellagenter hyr även ut finfina hus via sina hemsidor. Börja surfa! Om ni ska ha hus eller inte beror på hur nära varandra ni klarar av att bo. Fördelarna är att ni kan laga mat ihop, hjälpas åt med barn lättare och så. Nackdelarna är ju som sagt att man kanske går varandra på nerverna och inte kan komma undan på samma sätt som i ett hotellrum Tungan ute

• sarahl

jag tror inte det är nå problem, visst kan vi gå varann på nerverna men man får väl respektera om någon vill vara själv! vi är ju inte klistrade samman precis.

Jag har aldrig sett bolag som hyr ut hus!

• Maria40

När ni vet vart ni vill åka, så googla på vacation rental villa + ortens namn.
    Boka allt själv, flyg, boende osv så får ni billigast pris.

• Dixie

jag hade nog satsat på ett hus - för då kan ju barnen somna och ni vuxna sitta kvar på altanen och dricka vin (elelr vad ni vill göra) bor man på hotell får man gå tillbaka till varsitt hotellrum när det är sovdags, om barnen inte är så små att de sover i vagn.....

jag hade nog gått in på Ticket eller Resia för att få hjälp, blir svårt att hitta flyg m.m. och boka över internet om ni nu vill åka tillsammans.

trevlig resa! 

• lilla V

Jag skulle starkt rekommendera hotell. Trots att man älskar varandra hela släkten så kan det vara en aning påfrestande att umgås 24 timmar om dygnet på en semester. Det måste finnas lite utrymme att komma undan på. Vi åkte med släkten förra sommaren en vecka, 12 personer var vi. Vi valde ett all inclusive hotell vilket var toppen. Då slapp man (som kan vara ett stort problem) att alla ska få plats på en restaurang och helst vid ett bord vilket gör att val av restaurang inte kan bli så spontant, dela upp betalning, alla är sugna på olika saker o.s.v. Vi hade en superbra buffé med massor att välja mellan varje dag vilket gjorde att det alltid var enkelt och det fanns alltid barnanpassad mat (spagetti och köttfärssås m.m.) vilket var toppen. Glass och dryck i överflöd vilket var väldigt uppskattat:) Vi åt på en "riktig" restaurang en gång och fick då reda på att vi var tvugna att boka i förväg vad alla skulle äta för att de helt enkelt skulle kunna ha allt förberett och vilken tid vi skulle vara där så att alla fick mat samtidigt. Sen att det skulle finnas ett stort bord där vi fick plats.

Jag vet inte om jag skulle välja all inclusive om jag åker med bara sambon men i ett så här stort sällskap där bara att ta sig ut på stan var ett projekt att organisera var det ovärderligt. Det sparade så mycket tid på planering av middagar, aktiviteter och liknande där alla ska komma överens. Gör det enkelt:)

♥ Juli 2011 ♥
  • Elli47

Vänd er till en resebyrå och låt dem ta fram förslag!

• Bolaget

Vi har varit iväg 6 par vid ett tillfälle och då hyrde vi hus på Jamaica. Att man bor i samma hus innebär ju inte att man behöver gå varandra på nerverna ändå, det gäller ju bara att det är tillräckligt stort så att man har sin egen vrå om man vill.

I hyran för huset ingick städerska, tvätterska, kokerska, poolskötare och en husfru då det blev rena lyxlivet den veckan vi var där. Lägg kläderna i tvättkorgen på morgonen och på kvällen ligger de tvättade, strukna och vikta i garderoben igen. Vi talade om vad vi ville ha till lunch och till middag och så fixade de allt med handling och tilllagning. Nu vet jag inte om vi hade väldig tur med vår personal för de var jättetrevliga och ställde upp på alla våra tokiga infall. När vi vid ett tillfälle talade om att vi druckit en drink som hette RomPunch som var jättegod så erbjöd sig vår städerska att blanda till en sats till oss efter hennes farmors recept om vi bara köpte de ingredienser hon behövde.

Jag tyckte vi fick det bästa av två världar stort fint eget hus att husera men ändå med servicen som på ett hotell bara lite mer personligt

Svar på tråden resa utomlands i större sällskap