• mia1980

    8 år mellan syskonen

    Jag är gravid nu och har en son sen innan, han är 8 år och ser fram emot sitt lillasyskon.
    Nu undrar jag om jag är själv att ha så långt mellan barnen...

    Hur har det gått för andra? Hur har det äldre syskonet reagerat på bebisen när den väl kommit?

    Just nu verkar allt vara bra och sonen är med i namndiskussioner och vet hur stor bebisen är.
    Har funderat på att han ska få följa med när det är dags för UL och någon gång hos BM så han får höra hjärtljuden. Allt för att få känna sig delaktig.
    Fler som gjort så?

  • Svar på tråden 8 år mellan syskonen
  • Carisma95

    Har själv inte gjort så, men är "resultatet" av att mina föräldrar gjorde så. Min bror föddes 8 år efter mig och det funkade väldigt bra. Klart att vi aldrig LEKTE så mycket tillsammans, pga åldersskillnaden, men det var aldrig någon avundsjuka heller.

    Det viktiga är att inte "glömma" bort eller ställa för höga krav på storasyskonet. Att han får egentid med er också. Det kommer säkert gå jättebra.


    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • humma

    Vi har åtta år mellan våra två döttrar, det har gått superbra!
    Stora tjejen var tillräckligt stor för att verkligen kunna hjälpa till med lillasyster och storasyster blev snabbt en idol.
    Vi bekräftade att bebisar kan vara "jobbiga" och att småsyskon kan ta tid och att det är okej att känna så men det är inte bebisens fel utan det måste få vara så!
    Stora tjejen tror jag tyckte det var skönt att få höra att det inte bara är gulligt och mysigt utan att det är lite tålamodskrävande ibland. Särskilt när lillasyster började gå och snodde stora syrrans saker, drog i håret osv!
    Men vad de har kul ihop också!!! Glad

  • mia1980
    Carisma95 skrev 2011-01-14 09:46:28 följande:
    Har själv inte gjort så, men är "resultatet" av att mina föräldrar gjorde så. Min bror föddes 8 år efter mig och det funkade väldigt bra. Klart att vi aldrig LEKTE så mycket tillsammans, pga åldersskillnaden, men det var aldrig någon avundsjuka heller.

    Det viktiga är att inte "glömma" bort eller ställa för höga krav på storasyskonet. Att han får egentid med er också. Det kommer säkert gå jättebra.
    Nej, glömma bort finns inte på kartan ens, jag har redan funderat på roliga saker som grabben ska få göra själv med antingen mig eller pappan.
    Då var du inte anvundsjuk på din lillebror när han kom och tog tid från dig? Att du liksom hade fått all uppmärksamhet från föräldrarna innan och sen kom någon och snodde hälften av det... Lite sånt som jag är lite orolig för, men jag tror det går bra ändå.
    humma skrev 2011-01-14 09:48:27 följande:
    Vi har åtta år mellan våra två döttrar, det har gått superbra!
    Stora tjejen var tillräckligt stor för att verkligen kunna hjälpa till med lillasyster och storasyster blev snabbt en idol.
    Vi bekräftade att bebisar kan vara "jobbiga" och att småsyskon kan ta tid och att det är okej att känna så men det är inte bebisens fel utan det måste få vara så!
    Stora tjejen tror jag tyckte det var skönt att få höra att det inte bara är gulligt och mysigt utan att det är lite tålamodskrävande ibland. Särskilt när lillasyster började gå och snodde stora syrrans saker, drog i håret osv!
    Men vad de har kul ihop också!!! Glad
    Jag hoppas att går bra här hemma också. Man är ju lite nervös... Men sonen ser fram emot syskonet och det känns ju bra. Han tycker bara att det tar så lång tid för bebisen att komma ut...
    Hjälpte storasyster till mycket? Helt valfritt eller ni hade några krav?
    Jag tror inte jag kommer sätta några krav på att sonen ska hjälpa till om han inte vill, men det han vill hjälpa med ska han få försöka göra. Men som det är nu säger han att han vill hjälpa lite eller iaf läsa saga och sånt för bebisen.
  • Carisma95
    mia1980 skrev 2011-01-14 10:18:38 följande:
    Nej, glömma bort finns inte på kartan ens, jag har redan funderat på roliga saker som grabben ska få göra själv med antingen mig eller pappan.
    Då var du inte anvundsjuk på din lillebror när han kom och tog tid från dig? Att du liksom hade fått all uppmärksamhet från föräldrarna innan och sen kom någon och snodde hälften av det... Lite sånt som jag är lite orolig för, men jag tror det går bra ändå.
    Nej, jag var t.ex. jättestolt över att få hjälpa till med vissa saker. Jag kände mig "stor" och duktig (Men det får naturligtvis inte gå till överdrift).
    Jag tror det går bra bara man, som du själv skriver, ger det äldre syskonet egentid och förklarar hur det faktiskt ligger till (att den lille måste få ta lite tid). Vid 8 år förstår man ju ganska mycket. Lycka till!
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • mia1980
    Carisma95 skrev 2011-01-14 10:22:12 följande:
    Nej, jag var t.ex. jättestolt över att få hjälpa till med vissa saker. Jag kände mig "stor" och duktig (Men det får naturligtvis inte gå till överdrift).
    Jag tror det går bra bara man, som du själv skriver, ger det äldre syskonet egentid och förklarar hur det faktiskt ligger till (att den lille måste få ta lite tid). Vid 8 år förstår man ju ganska mycket. Lycka till!
    Ja, visst förstår man mycket i den åldern. Han är nog en av få som faktiskt vet hur bebisarna kommer både in och ut ur magen, samt hur bebisen får näring där inne. Finns inget han inte vill veta och ställer MASSOR med frågor. Så att prata om det är inga problem. Glad
    Tack!
  • humma
    mia1980 skrev 2011-01-14 10:18:38 följande:
    Jag hoppas att går bra här hemma också. Man är ju lite nervös... Men sonen ser fram emot syskonet och det känns ju bra. Han tycker bara att det tar så lång tid för bebisen att komma ut...
    Hjälpte storasyster till mycket? Helt valfritt eller ni hade några krav?
    Jag tror inte jag kommer sätta några krav på att sonen ska hjälpa till om han inte vill, men det han vill hjälpa med ska han få försöka göra. Men som det är nu säger han att han vill hjälpa lite eller iaf läsa saga och sånt för bebisen.
    Jo, hon har hjälpt till men det har varit på hennes villkor, däremot har jag ofta frågat först:
    -Vill du..... eller ska jag?
    Men det har nog mest varit bus som stora syrran stått för. Sedan fick man så mycket egentid med bebisen eftersom hon var i skolan så det var riktigt roligt när hon kom hem och man kände att man "hunnit" med bebisen ordentligt och kunde fokusera på syskonrelationen. Idag är de 12 (nästan 13) och 4 och de har det kul ihop (och bråkar) stora syrran hämtar ibland på dagis tom!
  • mia1980
    humma skrev 2011-01-14 10:41:45 följande:
    Jo, hon har hjälpt till men det har varit på hennes villkor, däremot har jag ofta frågat först:
    -Vill du..... eller ska jag?
    Men det har nog mest varit bus som stora syrran stått för. Sedan fick man så mycket egentid med bebisen eftersom hon var i skolan så det var riktigt roligt när hon kom hem och man kände att man "hunnit" med bebisen ordentligt och kunde fokusera på syskonrelationen. Idag är de 12 (nästan 13) och 4 och de har det kul ihop (och bråkar) stora syrran hämtar ibland på dagis tom!
    Åh vad det låter kul att dom har hittat varandra så bra. Glad
    Men låter man dom hjälpa till med det dom själva vill så blir det ju inget tvång och ingen press på storasyskonet. Kul att hon vill hämta på dagis själv nu också.
    Klart att det blir bråk mellan barn, dom är ju syskon.
  • Turikärlek

    Vilken bra tråd! Skrattande

    Vi planerar för ett syskon till nästa sommar och då kommer dottern vara sju och ett halvt. Nu när man bestämt sig känns det jobbigt att vänta ett halvår på att bli gravid men det passar bäst då.

  • Nyhem

    Vi väntar ett syskon till vår son, det kommer skilja 6 år mellan dem. Men vi har känt att tidpunkten inte har varit rätt förräns nu. Han är väldigt intresserad av bebisen i magen, ställer massor av frågor och kan knappt vänta på att bebisen ska födas:) Har även en styvson som bor mestadels hos oss, på vår son och min styvson skiljer det 12 år, och det har funkat jättebra! Låter man dem få egentid och att de till viss del får hjälpa till med bebisen och känna sig "duktiga" så tror jag inte att åldersskillnaden spelar nån roll...

  • Purlan

    Har en lillasyster som är åtta år yngre. Kan inte minnas att jag var avundsjuk tyckte nig mest det var kul. Jag har dock en bild där jag dricker något ur flaska så lite bebis ville jag nog vara vid något tillfälle.

    När syrran sen var typ fyra-fem och lekte med Barbie lekte jag gärna med henne. Bra ursäkt för att få vara lite barnslig

Svar på tråden 8 år mellan syskonen