Bolån vad betyder detta
FIck detta av banken och jag är inte helt begåvad i sammanhanget.
Vi kan bara placera 75% som bolån och totalt 85% i belåning av marknadsvärdet.
FIck detta av banken och jag är inte helt begåvad i sammanhanget.
Vi kan bara placera 75% som bolån och totalt 85% i belåning av marknadsvärdet.
Jag skulle gissa att ni försökt låna allt till ett hus (dvs ingen kontantinsats alls)?
De låter som att de menar att 75 % av huset värde kan läggas som bolån och 10 % som topplån alt. "blancolån". Dvs de vill att ni ska lägga minst 15 % i kontantinsats själva.
Vi har idag ett befintligt lån som vi vill skriva om. Har bottenlån och topplån. Vi vill baka in bottenlån och amortera mer istället. Vi vet att huset är värt en del så värdet har inte minskat utan så fall ökat då vi gjort massa i det och satt in kamin.
Ja som det är nu har vi skickat förfrågan till banken baserat på andra hus som sålts i området. Nybygge och likvärdiga hus. Sen har vi påvisat det vi har gjort.
Självklart kommer vi verdera om huset om detta behövs.
Japp!! Så är de nya reglerna from 1 okt -10 (tror jag). Botten lån på 85 alt 75 % på husets värde och dessutom har de tagit bort vad som förr kallades topplån, så nu får man ta blancolån på allt utöver 75/85 %
Vi fick samma besked efter att vi värderat om vårt hus efter renovering nu!!
Oki för idag betalar vi 4.8% på vårt "topp" lån idag .. funderade på om blancolånet är billigare då.
Ja vår bank kvinna har lämnat det vidare till en annan som jag vet är bra påbanken. Vi har en liten rätt privat bank. Så vi får se vad dom kan göra med våra lån nu.