• El08

att bli singel

hej
    har en storasyster som är ca 30 år.
    för ca 7 månader sen blev hon singel efter ett förhållande som vara i ca 1, 5 år. dock had edom framtids planer ihop som att flytta ihop.
    mn syster och jag har aldrig varit speciellt nära varandra när det gäller att prata känslor och förhållande.
    efter detta uppbrottet är min syster helt nergången..gråter väldigt ofta.. försöker ringa stt ex, en dag ringde hon 30 gånger !!! vi bor långt ifrån varandra ca 60 mil så det är bara över telefon v prattar ibland.
    vad kan man göra för att få henne att förstå att hon måste försöka få ett avslut och gå vidare?
    min mamma och min andra syster känner oss väldigt hjälplösa och frustrerade.
    hon säger att hon inte har några kompisar där hon bor men jag vet att hon har de, och jag vet att kompisarna försöker trösta henne, men jag tror inte mn syster vill ta emot trösten.
    hon har aldrig tidgare haft något seriöst förhållande och aldrig upplevt första kärlken i tonåren då man blir förkrossad när man blir dumpad. kan de vara så att hon är som en tonåring i detta tillfälle?

• Svar på tråden att bli singel
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Din syster hade nog stora förhoppningar om relationen hon hade och hon har blivit helt förkrossad över att den tagit slut. Jag förstår att det är mycket svårt att höra och se att hon är så ledsen. Hon sörjer och och behöver tid att göra det för att gå vidare. Det ni kan göra är att prata med henne och på alla sätt visa att ni stöttar henne men det brukar inte hjälpa att säga att hon skall få ett avslut och gå vidare. Det kan i stället göra henne ännu mera ledsen. Visa medkänsla och empati och om ni har möjlighet, hjälp henne lite praktiskt och gör någonting tillsammans med henne. Hon behöver tid för att kunna släppa och våga tro på något nytt förhållande. Håll ut!
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden att bli singel