Blommor till anhörig om någon dött?
Hej!
Såg idag i tidningen att en av våra gamla kära grannar hade gått bort för någon dag sen. Skulle vilja visa på nåt sätt till den bortgångnes fru att vi bryr oss. Hur gör man? Tips?
Hej!
Såg idag i tidningen att en av våra gamla kära grannar hade gått bort för någon dag sen. Skulle vilja visa på nåt sätt till den bortgångnes fru att vi bryr oss. Hur gör man? Tips?
ditt inlägg ligger kanske lite fel, men iaf så är det väl aldrig fel att skicka en lite blomma.
Absolut, ett blommogram och ett kort är en fin gest.
Det är bara att gå till närmaste blomsterbutik å beställa, de vill veta vilken kyrka, datum, tid och namnet på den avlidne. Väldigt enkelt
Omtanke uppskattas allid. Och speciellt vid sådana tillfällen. Hellre en blomma och ett par ord till änkan än blommor till begravningen, anser jag.
Kolla med Interflora, t ex. De brukar ha "hemkörning".
Jag hade hellre gjort matlådor som kan frysas in och gått bort tillgrannen och pratat ilte. Tror det uppskattas mer.
Och Mummys åsikt är bra - min mamma hade uppskattat det då pappa gick bort. Massor! :)
Oavsett blommor eller matlåda så är det fint, att veta att folk runt omkring tänker på en under en jobbig tid i livet är värdefullt.
Jag tycker definitivt att det är superbra och viktigt att visa att man bryr sig, men vill bara utifrån min erfarenhet, varna för blommor. När min moster dog fick mamma (som var närmsta anhörig) mycket blommor hem och tyckte det blev jobbigt och ganska ångestfullt att vara tvungen att leta vaser och ta hand om blommor när livet är kaos och man själv är uppriven. Hon uppskattade så klart gesten, men jag tror att ett enkelt samtal ofta kan bli än mer personligt och uppskattat än en blomsterkvast. Och matlådor låter som en superide om man vill ge något!