• Lottis84

Blommor till anhörig om någon dött?

Hej!

Såg idag i tidningen att en av våra gamla kära grannar hade gått bort för någon dag sen. Skulle vilja visa på nåt sätt till den bortgångnes fru att vi bryr oss. Hur gör man? Tips?

• Svar på tråden Blommor till anhörig om någon dött?
  • She is Me

ditt inlägg ligger kanske lite fel, men iaf så är det väl aldrig fel att skicka en lite blomma.

Google is my friend ♥
  • 071001

Absolut, ett blommogram och ett kort är en fin gest.

• mams2004

Det är bara att gå till närmaste blomsterbutik å beställa, de vill veta vilken kyrka, datum, tid och namnet på den avlidne. Väldigt enkelt

• emsmamma

Omtanke uppskattas allid. Och speciellt vid sådana tillfällen. Hellre en blomma och ett par ord till änkan än blommor till begravningen, anser jag.

Kolla med Interflora, t ex. De brukar ha "hemkörning".

• Jezamine
    mams2004 skrev 2011-01-14 10:36:50 följande:
    Det är bara att gå till närmaste blomsterbutik å beställa, de vill veta vilken kyrka, datum, tid och namnet på den avlidne. Väldigt enkelt
    Det gäller väl inte om man skall ge en kondoleansblomma till anhörig? endast till begravningen?
    Jag är INTE avstängd
  • Mummy

Jag hade hellre gjort matlådor som kan frysas in och gått bort tillgrannen och pratat ilte. Tror det uppskattas mer.

• Jezamine
    Mummy skrev 2011-01-14 10:44:17 följande:
    Jag hade hellre gjort matlådor som kan frysas in och gått bort tillgrannen och pratat ilte. Tror det uppskattas mer.
    Ja var o en gör ju som den vill.
    Jag är INTE avstängd
  • Mummy
    Jezamine skrev 2011-01-14 10:45:30 följande:
    Ja var o en gör ju som den vill.
    Självklart! Men det underlättar i vardagen då man som sörjande änka inte behöver tänka på att mat ska lagas. Blommor är absolut en fin gest. Men de dör efter några dagar och försvinner ofta i mängden.
    När vi hade dödsfall i familjen var vår räddning att vi fick mat ordnat
  • Jezamine
    Mummy skrev 2011-01-14 10:51:19 följande:
    Självklart! Men det underlättar i vardagen då man som sörjande änka inte behöver tänka på att mat ska lagas. Blommor är absolut en fin gest. Men de dör efter några dagar och försvinner ofta i mängden.
    När vi hade dödsfall i familjen var vår räddning att vi fick mat ordnat
    Alla resonerar kanske inte så?
    Jag är INTE avstängd
  • Mummy
    Jezamine skrev 2011-01-14 10:59:49 följande:
    Alla resonerar kanske inte så?
    Har jag någonstans sagt det då? Min personliga åsikt är att nog uppskattas mer med hjälp i vardagen och någon att prata med, än blommor som håller några dagar och ett kort.
    Du får ha din åsikt, jag har min
  • emsmamma

Och Mummys åsikt är bra - min mamma hade uppskattat det då pappa gick bort. Massor! :)

• Esmiso
    Mummy skrev 2011-01-14 10:44:17 följande:
    låter som en mycket större hjälp och bevis på omtanke än blommor!
  • Alisa

Oavsett blommor eller matlåda så är det fint, att veta att folk runt omkring tänker på en under en jobbig tid i livet är värdefullt.

• Discostella

Jag tycker definitivt att det är superbra och viktigt att visa att man bryr sig, men vill bara utifrån min erfarenhet, varna för blommor. När min moster dog fick mamma (som var närmsta anhörig) mycket blommor hem och tyckte det blev jobbigt och ganska ångestfullt att vara tvungen att leta vaser och ta hand om blommor när livet är kaos och man själv är uppriven. Hon uppskattade så klart gesten, men jag tror att ett enkelt samtal ofta kan bli än mer personligt och uppskattat än en blomsterkvast. Och matlådor låter som en superide om man vill ge något!

Svar på tråden Blommor till anhörig om någon dött?