• noorah

Mentalskötare?

Jag funderar på att omskola mig till mentalskötare då jag vill ha ett aktivt jobb med människor.
    Jag är väldigt intresserad av just psykiatri och tror därför att mentalskötare skulle passa mig perfekt.
    Finns det någon här på FL som jobbar som mentalskötare (eller som bara vet) som kan ge lite info om lön, arbetsuppgifter och sådant?
    Förstår att det kan variera men vill bara få ett hum om saken.

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
  • Svar på tråden Mentalskötare?
  • Xantippa2004

Jag är mentalskötare fast det heter ju inte så längre utan bara skötare. Lön varierar ju, både mellan olika sjukhus och mellan kommun och landsting. En utbildad fastanställd ligger mellan 19.000-22.000 ungefär. Arbetsuppgifterna varierar. Allt från att fixa mat, kaffe, handla åt dom till att prata när de är nere eller glada för den delen, sitta på vak, promenader, ronder, vårdkonferanser, behandlingsresor, baka, spela kort osv osv.
    Fråga gärna om det är nåt du undrar!:)

• Xantippa2004

Det är förresten världens roligaste och mest omväxlande jobb där relationsarbete är A och O. Love it!:)

• Babymammy

Jag går utbildninge just nu.. omvårdnadsprogrammet och slutet av denna termin är
    det dags att välja.. Sjukvård eller Psykitri.. och vet inte riktigt vad jag ska välja.
    Blir alltså antingen undersköterska eller mentalskötare..

Xantippa... Jobbar du inom öppen vård eller sluten vård? Var det inte lite "otäckt" är väl fel ord
    men om du förstår.. i början?

• Xantippa2004

Jobbar inom slutenvården med personer dömda till både rättspsykiatriska vård, kriminalvård och personer som är intagna enligt LPT, alltså tvångsvård. Jo, innan jag började var det otäckt men sen inser man att det inte är så farligt. Hot och våld förekommer men inte så mycket som man kan tro.

• noorah

Kanske en dum fråga men var någonstans kan man jobba som utbildad skötare?

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
  • Xantippa2004