• noorah

Mentalskötare?

Jag funderar på att omskola mig till mentalskötare då jag vill ha ett aktivt jobb med människor.
    Jag är väldigt intresserad av just psykiatri och tror därför att mentalskötare skulle passa mig perfekt.
    Finns det någon här på FL som jobbar som mentalskötare (eller som bara vet) som kan ge lite info om lön, arbetsuppgifter och sådant?
    Förstår att det kan variera men vill bara få ett hum om saken.

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
  • Svar på tråden Mentalskötare?
  • Xantippa2004

Jag är mentalskötare fast det heter ju inte så längre utan bara skötare. Lön varierar ju, både mellan olika sjukhus och mellan kommun och landsting. En utbildad fastanställd ligger mellan 19.000-22.000 ungefär. Arbetsuppgifterna varierar. Allt från att fixa mat, kaffe, handla åt dom till att prata när de är nere eller glada för den delen, sitta på vak, promenader, ronder, vårdkonferanser, behandlingsresor, baka, spela kort osv osv.
    Fråga gärna om det är nåt du undrar!:)

• Xantippa2004

Det är förresten världens roligaste och mest omväxlande jobb där relationsarbete är A och O. Love it!:)

• Babymammy

Jag går utbildninge just nu.. omvårdnadsprogrammet och slutet av denna termin är
    det dags att välja.. Sjukvård eller Psykitri.. och vet inte riktigt vad jag ska välja.
    Blir alltså antingen undersköterska eller mentalskötare..

Xantippa... Jobbar du inom öppen vård eller sluten vård? Var det inte lite "otäckt" är väl fel ord
    men om du förstår.. i början?

• Xantippa2004

Jobbar inom slutenvården med personer dömda till både rättspsykiatriska vård, kriminalvård och personer som är intagna enligt LPT, alltså tvångsvård. Jo, innan jag började var det otäckt men sen inser man att det inte är så farligt. Hot och våld förekommer men inte så mycket som man kan tro.

• noorah

Kanske en dum fråga men var någonstans kan man jobba som utbildad skötare?

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
  • Xantippa2004

Rättspsyk, Psykmottagningar, gruppboende, behandlingshem, stödboende. Finns hur mycket som helst. Kanske inte lediga jobb men jobb finns. Som endast skötare ska det ju vara inriktat på psykiska funktionshinder. Finns ju utredningshem och liknande med. Till och med socialförvaltning och liknande efter att man fått erfarenhet och gått div utb, jag har tex KBT, DBT och lite annat. Då kan man anses vara likvärdig. Man kan till och med skola om internt till kriminalvårdare efter lite erfarenhet.

• coolchick

Jag gör just nu min praktik på psyk akuten, och när den är slut är jag färdig skötare. Har bara gjort 4 dagar på praktiken än så länge, och det är med lite blandade känslor.... Otroligt intressant och spännande, samtidigt som det skrämmer mig. Jag vet inte om jag är för feg för att jobba med det...

• Emsan1988

Här är en till som går Omvårdnad på komvux, ska in i termin 3 i augusti då det är dags att välja inriktning. Jag funderar starkt på psykiatri. Men jag undrar lite över arbetstider? Eftersom jag har barn vill man ju helst jobba dagtider.....  Xantippa: Vilka arbetstider har du?

• coolchick
    Emsan1988 skrev 2012-01-20 21:09:24 följande:
    Här är en till som går Omvårdnad på komvux, ska in i termin 3 i augusti då det är dags att välja inriktning. Jag funderar starkt på psykiatri. Men jag undrar lite över arbetstider? Eftersom jag har barn vill man ju helst jobba dagtider.....  Xantippa: Vilka arbetstider har du?
    Jag följer ju min handledares arbetstider, och det är morgonpass som börjar 7, 8.30 eller 9.30. Kvällspasset börjar 12. Men det är ju på akuten som sagt, det kan ju säkert variera Glad
    De gör dryga 50 tim en vecka, och ca 25 tim nästa vecka.
Svar på tråden Mentalskötare?