• lajsa01

Sydd i mellangården. HJÄLP!!!!!!

Jag blev klippt under min förlossning & min dotter togs ut med sugklocka. Efteråt fick jag åka till operation & bli sydd. Vet inte alls hur många stygn jag ha men är iaf sydd hela vägen bak till hålet om man säger så.
    Idag är min dotter 5 veckor & juag ha fortfarande ont. Är det normalt? Är jätte öm & det sramar.
    Igår när jag skulle göra nr 2 typ sprack det upp känndes det som. Efter det så blöder det jätte mkt & när jag "dutta" med pappret känns det helt klibbigt. Ha inte vågat kolla med spegel hur det se ut.. Någon som känner igen detta?
    Kan det spricka upp när man gör nr 2??
    Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Sydd i mellangården. HJÄLP!!!!!!
  • Diablo

Råder dig att titta, det är bättre att veta hur du ser ut än att undra. Och sedan tycker jag att du ska ringa din MVC eller kvinnokliniken.

Har man tur behöver man inget vett!
  • lajsa01

Jag våga verkligen inte titta. Ha mått riktigt dåligt efter förlossningen & första 2 veckorna var jag helt sängliggandes. Om jag titta kommer jag må ännu dåligare tro jag. Våga inte ens känna.

• Gro

Jag sprack inte lika mycket som du men blev oxå sydd av kirurg och inte av barnmorska.
    Hade djävulusiskt ont efteråt och innan jag åkte hem från BB (3 dygn senare) så undersökte en barnmorska mig och sa "men lilla vännen så du ser ut..." Då förstod jag att det inte var jag som var pipplig!

Kirurger sätter tydligen lite extra prestige i sina stygn så att "det ska bli snyggt sen" och därför blev jag så hårt ihopdragen så det fanns inte plats för svullnaden. Dessutom hade han sytt ihop mig för mycket!
    Jag hade så ont att jag knappt kunde gå eller sitta på 3 veckor och vid återbesöker hos min BM fick jag hjälp med remiss så att jag fick göra om allt på kirurgen under narkos. Klippas upp och sys om, av samma kirurg dock. Gör om gör rätt!
    När jag innan operationen blev undersökt av kirurgen så sa han till mig att det såg så bra ut och att det inte ens syntes att jag fött barn!! Då fräste jag fram att jag skiter i hur det ser ut, jag vill kunna "fungera som normalt" och inte ha ont mer. 
    Jag hade med andra ord ont i ett halvår och är nu jätterädd för att spricka igen. 10 veckor kvar till nästa förlossning och jag börjar bli orolig och nervös. 

• Diablo

Ta ändå kontakt med kk. Har du sprukigt upp igen så behöver du kanske sys. Eller ring 1177 och fråga vad de tycker. Men om du inte kan titta, be din sambo titta. Det är viktigt att du gör någonting åt det.

• lajsa01

Gro - Men usch.. Inte konstigt du hade ont :S Hur känndes det att behöva göra om allt då? Jag kan sitta & så men är öm. Ha inte alls lika ont som jag haft innan. Men är orolig eftersom det blöder från mellangården. Kanske är ett sår som inte läker & när jag gör nr 2 bli det ju så uttänt elr så att det kanske spricker upp lite.

Ha pratat med min bm ska dit på onsdag så hon ska kolla på mig. Är livrädd att de ska säga att de behöäver sy igen eller nått.

• Gro

Jag var självklart nervös (skitnervös) för att behöva göra om det. men jag blev lovad att få göra det under narkos och slippa vara vaken (för så ont hade jag).
    Efteråt var det helt annorlunda. jag kände skillnad efter baar några dagar och det var ju så jag skulla ha upplevt det första gången. Känns lite som att jag blivit lite berövad på de första månaderna som nybliven mamma edftersom jag hade så ont att jag knappt kunde ta hand om min lille bebis och gå ut och gå var ju direkt superskönt det heller.

Jättebra att du ska till BM och bli kollad. Jag stod ut med smärtan för länge. Jag visste ju inte hur ont det skulle göra, vad som var normalt och jag är inte den som vill vara gnällig. Jag kan idag önska att jag sökt hjälp tidigare.

• Diablo

Lycka till!

• ModestyB

Jag blev sydd med 37 stygn, partiell sfinkterruptur, hade väldigt ont i början, sitta på en stol var det inte frågan om förren kanske en månad efter förlossningen. Jag har förstått i efterhand att det inte skulle vara så, men jag var för rädd att behöva göra om så jag tittade aldrig och fick det aldrig undersökt.

Jag hade ont i ca 1,5 år innan ärrvävnaden lagt sig och nervändarna hittat varandra. Jag är fortfarande lite för trång, dvs. för snävt ihopsydd, men nu är jag nöjd över hur det läkt och hur det blivit. Det som fortfarande är knas är att min slida har ändrat vinkel, det känns oerhört märkligt, men nu får det vara så.

Vi får en son 1 April och jag är då beviljad planerat snitt med tanke på mina skador och hur det gick sist.

Det jag vill ha sagt är att du bör kolla dig NU, så du inte läker ihop fel. Dra inte ut på det som jag gjorde, jag ångrar mig så!!

• Proppen1982
    lajsa01 skrev 2011-01-14 13:14:05 följande:
    Gro - Men usch.. Inte konstigt du hade ont :S Hur känndes det att behöva göra om allt då? Jag kan sitta & så men är öm. Ha inte alls lika ont som jag haft innan. Men är orolig eftersom det blöder från mellangården. Kanske är ett sår som inte läker & när jag gör nr 2 bli det ju så uttänt elr så att det kanske spricker upp lite.

Ha pratat med min bm ska dit på onsdag så hon ska kolla på mig. Är livrädd att de ska säga att de behöäver sy igen eller nått.
    Har ungefär samma problem som dig. Fick barn för tre veckor sedan och börjar oxå blöda när jag gör nr 2. Har dessutom spruckit upp lite. Ringde och pratade med förlossningen om att jag tror att några stygn gått upp men hon sa att det finns inget man kan göra det läker ändå. Det ända som händer är att ärret kan bli lite bredare.
    Är dock orolig som dig över att det blöder, tycker även det ser lite konstigt och snett ut där nere. Tittar varje dag =)
    Jag blev snedklippt pga av sugklocka, vet inte hur många stygn men blev sydd i två "lager", först muskeln och sedan huden.

Berätta gärna sen vad din BM sa, funderar på att ringa min me. Men skall ju dit på efterkontroll om fyra veckor.
  • lajsa01

Nu ha jag ringt min bm & var på gyn kontroll i fredags. Allt såg fint ut & hon visste inte riktigt varför jag blödit. Fanns ett stygn kvar som kan ha irriterat men de skulle lossna av sig självt.
    Nu blöder jag inte mer & allt känns bra där nere. Är ju lite öm men känns skönt att ha kollat upp det :)
    Tack för alla svar!

• Gro
    lajsa01 skrev 2011-01-23 14:12:34 följande:
    Nu ha jag ringt min bm & var på gyn kontroll i fredags. Allt såg fint ut & hon visste inte riktigt varför jag blödit. Fanns ett stygn kvar som kan ha irriterat men de skulle lossna av sig självt.
    Nu blöder jag inte mer & allt känns bra där nere. Är ju lite öm men känns skönt att ha kollat upp det :)
    Tack för alla svar!
    Så skönt för dig! Det är ju alltid så mycket bättre att kolla upp sånt där, så slipper man oroa sig.  : )
    Nu har du ju möjlighet att lägga ännu mer energi på din lilla bebis istället. Njut och ha det så bra!
  • lajsa01

Visst är det så!! Tack så mkt!

Svar på tråden Sydd i mellangården. HJÄLP!!!!!!