• Anonym (Moder)

Spegelskrift

Min 4.5 aaring kan skriva lite enklare ord, och har kunnat skriva sitt namn naagra maanader. Efter ett tag boerjade han att naestan alltid skriva sitt namn (och ibland andra ord) fraan hoeger till vaenster, och spegelvaent. Han skriver ocksaa ofta siffror fraan hoeger till vaenster, dvs tjugotre blir 32.

Aer det vanligt? Eller brukar det haenga ihop med naagon annan svaarighet / foermaaga / stoerning etc?

Jag aer inte orolig foer naagot, jag raettar honom foersiktigt ibland men laangt ifraan alltid, spelar vael ingen roll foer en saadan liten kille, jag tycker han aer vaeldigt duktig aendaa. Jag har uppmuntrat hans bokstavs- och sifferintresse, men aldrig tvingat paa honom naagot han inte vill goera. Fraagar mest av nyfikenhet, och om det aer naagot annat udda beteende som hoer ihop, som man kan foervaenta sig.

Tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 13:27
    Foertydligande:
    Han skriver alltsaa konsekevent alla bokstaeverna spegelvaent, det aer inte bara naagon enstaka bokstav!

• Svar på tråden Spegelskrift
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Det är hjelt normalt att plötsligt börja skriva spegelvänt det har med hjärnans utveckling att göra. Jag hade en gång en lite tjej på förskolan som helt plötsligt började skriva både spegelvänt och upp och ner. Tänk vad svårt!
    Idag går hon i fyran och följer utvecklingen helt normalt.
    Reta inte ditt barn. Då kanske det slutar att skriva. Det här kommer med största säkerhet rätta till sig om ett tag.

Mvh Inger

• Anonym (Moder)

Reta??
    Jag bruka raetta (=foersiktigt paapeka att man oftast brukar boerja skriva fraan vaenster) ibland ... fast raettar inte saa ofta, tycker inte det spelar saa stor roll i denna aalder  ...

tack foer svar!!!

• Förskolepedagogen

oj, jag menade rätta.
    Mvh Inger

Svar på tråden Spegelskrift